Dinsdag,14 juli 2009

Dag 9: NIEUWPOORT – DOVER

dinsdag 14 juli 2009 Z.W.-Z.Z.W.5-6 later 7 Eerst zon, later bewolkt
Vertrek Aankomst logstand M.U.
07.30 17.00 302 3043
Het werd half acht dat we vertrokken. Fris en fruitig voelde ik me. Niet gek dus. Ik heb eerst nog even op een holletje het boek “IJs” van Tristan Jones (dat ik gekregen heb van Jan Wessels of was het: geleend?) voor Mieke bij hen aan boord gelegd. Ze sliepen nog, zijn niet van die zenuwelijers als ik. Toen ik terugkwam was Ingeborg nog niet op maar zij klom zonder morren uit ons slaaphol, geweldig wijf heb ik, moet ik toch eens tegen haar zeggen.
Stille uitvaart uit Nieuwpoort

Op naar Boulogne dus! What a mistake-a to make-a. De Trapegeer (= een overschatte boei) was niet bezeild, zo bleek. Na een uurtje zeilen toch maar de motor gestart want zo komen we nergens. Er was wel wind maar recht op kop dus. Voor de haven van Duinkerken begon de stroom goed mee te lopen. Eenmaal de Avant-port voorbij, ongeveer dwars van Gravelines (schijn je ook in te kunnen, gaan we op de terugweg doen) trok de wind aan. We hielden vol tot we voorbij de Deep Water route waren, ongeveer dwars van de Dijckboei. Het begon er bedenkelijk uit te zien. Alhoewel het schip goed doorzette met tweemaal gereefd grootzeil midscheeps bedachten we dat we nu toch wel helemaal krankjorum bezig waren, alleen maar vanwege dat leipe vuurwerk in Boulogne. We namen steeds meer water over en het zou voorbij Cap Gris Nez zeker nog erger worden als het beetje lij dat we van de kust nog hadden ook weg zou vallen. Wat mij betreft was de beslissing snel gemaakt: Dover, want dan hoefden we alleen maar iets af te vallen en de hele zaak was bezeild dus kon de motor uit. Ingeborg stelde voor om naar Calais te gaan maar ik had geen zin om mij daar door Ferries in de grond te laten boren en bovendien vind ik het niet zo’n fijne haven. We voelden ons allebei wat onzeker want de zee werd werkelijk een beetje ruw (rough volgens Dover Coastguard) maar ik dacht: het moet toch kunnen met ons schip, we hebben het vaker gedaan, kennelijk niet genoeg maar daar kunnen we dan vandaag wat aan doen. Anders komen we nergens. Zo gezegd, zo gedaan: motor uit, kotterfok uitgerold, grootzeil was al tweemaal gereefd, kluiver deels uitgerold en daar gingen we: rechts uit de flank. In het begin kregen we vreselijk op ons lazer van de zeer onregelmatige kruiszeeën die dwars van Calais stonden. Dat had ook te maken met het verloop van de bodem, naast de warrige zeeën die vlak bij drukke shipping lanes kunnen ontstaan. Maar langzamerhand kwam het gevoel terug: we konden de trackline naar het waypoint goed vasthouden, zelfs iets hoger opsturen en ook in deze omstandigheden gaf de Wing IV er de voorkeur aan zichzelf te sturen en pakte de zeeën op een wonderlijk natuurlijke manier; loevend als het kon en met de golven naar lij meebuigend als het moest. Geweldig zoals zij zich door de golven beukte. Wederom een feest om mee te maken. Wij kregen er beiden steeds meer vertrouwen en vooral plezier in: in het begin keken we elkaar benauwd aan en nu begonnen we grappen te maken. De koers was iets ruimer dan aan de wind maar door te goochelen met de zeilvoering (met name de kluiver werd vaak in- en uitgerold) vonden we uiteindelijk de goede combinatie die ons probleemloos door de opbouwende zee joeg. Het water klotste soms met grote kracht door het gangboord aan lij en klom af en toe zelfs aan de loefzijde over ons heen. Het deerde ons niet meer. We zagen dat het kon en dat het goed ging zo. Met 7 tot 8 knopen over de grond stoven we richting Dover dat goed zichtbaar was. De scheepvaart in de Shipping Lanes was makkelijk te “omzeilen”. We bogen om plm. 14.00 uur af en om 17.00 uur lieten wij het anker vallen met 40 meter ketting in de “Outer Harbour” van Dover. Daar waren we dan, na tien jaar weer in “Good Old England”.

100_8941

100_8943

100_8945

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie 2009. Bookmark de permalink .