Maandag, 20 juli 2009

Dag 16: DOVER – ZEE OP!

dag datum Wind Weer
maandag 20  juli 2009 Zuid tot ZZO later ZZW 5-4, later 5-6 Afwisselend bewolkt en zonnig
Vertrek Aankomst logstand M.U.
22.00. n.v.t. 302 bij vertrek 3043 bij vertrek

Vanwege de ietwat gunstiger weersverwachting zijn we een beetje gespannen. Een buurman (Hallberg Rassy 35[1]) verderop op de steiger zei dat ie vandaag in de tidal harbour (=marina gedeelte buiten de sluisdeuren, waarbij je zelf kunt bepalen wanneer je vertrekt) ging liggen en dan vanavond vertrekken. Na zelf de gegevens te hebben bestudeerd op het havenkantoor en internet leek me dat geen slecht idee. Van de havenmeester mochten we op de kop van steiger A liggen. Zodoende verlieten wij dus onze comfortabele plek in het Wellington Dock om 60 meter verderop te gaan liggen stijgen en dalen met het getij.  s’Avonds moesten wij daar weg zijn omdat ze een jacht van 18 meter verwachtten (ze lollen maar wat). Ik vin het allemaal prima. Dan gaan we daarna wel voor anker in de buitenhaven. We gaan in ieder geval proberen vannacht een “deurtje”verder te komen. Vandaag blijft het nog pittig waaien uit ZW tot West (waar wij naartoe “moeten”) maar vanavond om een uur of tien gaat het wat afnemen en zal het in de loop van de nacht iets krimpen naar Zuid of zelfs Zuidoost. Dat zou helemaal te gek zijn! Morgen overdag neemt de wind nog verder af tot kracht 4. De zee zal best nog wel ruw zijn, maar het is: nu of nooit! (Het is net of we over 4 weken weer thuis moeten zijn, spannend hoor). Overdag een beetje gewandeld, geneusd in de “De Bradelei Wharf” achter de boulevard, een verzameling winkeltjes die zichzelf outlet noemen en onderling met elkaar in verbinding staan, best wel leuk, niks gekocht). Op bankje gezeten (weer). Begonnen in nieuw boek: De Onderstroom van Nicci Gerrard (de helft van Nicci French), veel familiegeneuzel maar het zal wel leuker worden. Reactie van Elly van Zanen, die ons moeder helpt met het huishouden, op ons weblog, heel leuk, blijf reageren, Elly, je bent één van de weinigen. Om 19.00 uur brulde de havenmeester vanaf de kade wanneer we oplazerden. Over een uur, brulde ik terug. Op de marifoon hoorde ik wel dat er veel jachten vanuit het westen binnenkwamen en dat de boel zo langzamerhand weer vol begon te raken. Sociaal tiep als ik ben zeg ik tegen Ingeborg, kom op we gaan alvast ankeren in de buitenhaven. Er kwamen op dat moment alleen maar jachten binnen, dus toen wij naar buiten voeren kregen we starende blikken (zo van: wat gaan die nou doen?) en opgestoken duimen van lui die eigenlijk ook allemaal wilden vertrekken. Dover Port  Control dirigeerde alle binnenkomers naar de ankerplaats. Toen wij daar ook aankwamen lagen er al 8 jachten voor anker, allemaal te wachten tot ze een plaatsje in de haven zouden krijgen en wij dus wachten tot we naar buiten konden. Het was weer iets anders: lekker wiegen en wobbelen op de Doverse deining. Om het te vieren nam ik een biertje, diedeldom, dom, dom. De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt. Ik was van plan om te wachten tot de wind zou inkakken en de golven die we buiten konden zien zouden afvlakken. Hetgeen gebeurde. Om een uur of tien, het licht werd al minder, de ankerlichten gingen aan, een aantal boten ging de marina in, zagen wij in de verte de HR 35 met een kennis (?) van hem op een HR 42 de haven uitsnellen, zonder enige zeilvoering. Dat was alles wat ik nodig had. Het anker was snel opgehaald. Het grootzeil met twee reven erin gehesen en: onward we go. Toen we tussen de pieren zaten kwam de HR 35 al weer terug; hij vond het kennelijk te zwaar (twee kleine kinderen aan boord). Wij zetten door. Door de tegenstroom kwamen we niet snel vooruit en de duikelingen in de golven die voor de deur stonden waren aanzienlijk maar te doen. We zijn weer op weg, giddammit!

[1] Dit is een Zweeds kwaliteitsmerk zeiljacht, door een HR zeiler hier op de haven ook wel liefkozend genoemd: een Hele Berg Nassi.

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie 2009. Bookmark de permalink .