Maandag, 27 juli 2009

Dag 23: YARMOUTH – POOLE HARBOUR

Dag datum Wind Weer
maandag 27  juli 2009 W 3 – 6 Regen, bewolkt
Vertrek Aankomst Logstand M.U.
06.00 09.00 424 3068

De wekker gaat om 04.00 uur. Het is aardedonker en doodstil in de haven. Het begint flink te regenen. Ik kruip mijn bed weer in. Om 06.00 uur gaat een jacht weg. Het is nog steeds windstil (lijkt het) dus we gaan toch maar. Eenmaal op de Solent richting Hurst Castle valt het allemaal weer tegen. De regen gutst met bakken naar beneden. Het is ronduit guur, naar weer. We gaan hard op de motor met 2000 toeren en steunzeiltje bij: soms wel 10 knopen. Voorbij de Needles (waar we in 20 minuten zijn!) wordt de zee behoorlijk knobbelig. Richting Poole harbour is het wederom stik in de wind, zeilen kunnen we vergeten. Tot voor Studland Bay blijft het onrustig, geleidelijk daarna vlakt het water door stroom tegen af en zijn we bij de ingang van Poole Harbour. We kruipen met 3 tot 4 knopen over de grond. Het regent mot nu en de lucht blijft hardnekkig grauw. Eindelijk (zo voelt het, ondanks dat we maar 3 uur onderweg waren) komen we in  Poole. Ik moet een zekering hebben van 100 ampere voor de ankerlier die ik gisteren liet ploffen bij het gebruik van de verhaalkop. Dus leggen we tijdelijk aan bij een grote tweemaster die aan de stadskade ligt. Na wat omzwervingen langs diverse bedrijven vind ik er een van 200 ampere. Dat is natuurlijk niet goed maar we kunnen weer ankeren en we blijven natuurlijk zoeken naar een 100 amp.  exemplaar.

Zo eentje moet ik hebben

De tweemaster gaat om 12.00 uur weg en dan moeten we tegen de stalen damwand van de kade aanliggen. Daar voel ik niet zoveel voor en bespreek een plaatsje in de Quay Haven Marina ietsje verderop, ook vlakbij het centrum. Als we in de box liggen gaan we naar de havenmeester om te betalen en codes op te halen. Ik krijg zowat een hartverzakking: 39,72 pond! Gauw wegwezen hier morgen. Na 12.00 uur moet je betalen voor short stay of de hele mep. Meteen maar flink lang douchen, ook om de aangroei op m’n gezicht eraf te krabben. Vervolgens het stadje in. We hebben nu weer zon maar het poeiert ook flink. Met Rianne gebeld over haar reactie op onze website. Altijd leuk als iemand reageert. We zeggen tegen haar dat we Plymouth waarschijnlijk niet gaan halen met al die rottige weersverwachtingen. Jammer. Wij wensen haar goede reis en sterkte op de oceaan. Als we terugkomen van slenteren door High Street en pintje pakken aan de havenkant: wie ligt daar in de jachthaven? D’Halve Maen van Hans en Ria Nieuwendijk! Des avonds een biertje bij hen en een cidertje bij ons. Het is fris maar we blijven in de kuip. Hans maakt een foto en ik vergeet het fototoestel weer. We gaan naar bed. Willen morgen weer verder want nog een keer 40 pond is natuurlijk uit den boze. Ik wil morgen naar Studland Bay om achter het anker weersverandering af te wachten. Hans en Ria gaan naar Cowes/Wight.

Even bijtanken

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie 2009. Bookmark de permalink .