Zaterdag, 29 augustus 2009

Dag 55: TEIGNMOUTH – WEYMOUTH

Dag datum Wind Weer
zaterdag 29 augustus 2009 ZW 3 – 6 Hele dag zon
Vertrek Aankomst Logstand M.U.
08.30 16.30 744 3139

Als ik om 07.00 uur wakker word hoor ik helemaal niks, geen geklots, geen gebonk, geen gegier en gefluit, zelfs geen meeuwen. Windstil en een helemaal blauwe hemel. Ik kijk op de navtex en daar staat een bericht van gisteravond 18.00 uur dat ZW 6-8, af en toe zelfs 9 opgeeft voor de hele zuidkust!. Daar ziet het niet naar uit. Het bericht is dan ook exact hetzelfde als dat van 12 uur eerder! Voor de zekerheid toch maar even de computer aan en windfinder gedongeld, die geeft de komende 2 dagen wind tot 3 of 4 aan, af en toe 6. Dus: wegwezen om 08.30 uur. Binnen vijf minuten ligt het bootje aan dek vastgesnoerd. De ebstroom loopt nog een beetje en zachtjes sukkelen wij over de ondiepten de Lyme Bay in. Grootzeil 1 x gereefd als steunzeil en de motor op 1800 toeren, koerst 95 graden naar Bill of Portland. Onderweg de log gecalibreerd: 40% erbij gedaan, nu klopt het redelijk.

Langs de beruchte Bill of Portland

We blijven motoren tot 5 mijl vóór de Bill of Portland. Dan kan eindelijk de motor uit en zeilen we vlak langs de vuurtoren met stroom mee om de punt heen. Aan stuurboord van ons zien we de hoge golven die door de vloedstroom bij deze kaap worden veroorzaakt. Maar dan gaan we de hooek om en lopen halve wind 8 knopen door het water! Langs Portland Harbour, een voormalige marinebasis, oploevend Weymouth in. Het is druk, maar we gaan toch maar niet voor anker voor het strand; we willen het stadje in. Wij gaan tegen “Blue Vigil” aanliggen, een stalen 2 master. We maken kennis met Vic en Gilly. Vanaf Falmouth komen we ze steeds tegen in vrijwel alle havens! Geschikte lui.

Dit ding staat daar al 200 jaar! Ze kleuren 'm steeds weer bij denk ik. Die stekels op zijn kop zijn tegen de meeuwen

Dit ding staat daar al 200 jaar! Ze kleuren ‘m steeds weer bij denk ik. Die stekels op zijn kop zijn tegen de meeuwen

Weymouth heeft ook leuke standbeelden, o.a. van George III.

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie 2009. Bookmark de permalink .