Zaterdag, 14 mei 2011

Zaterdag 14 mei 2011 2-4 NO, later NW 2-3 Zon
vertrek aankomst logstand motoruren
12.30 uur 16.00 uur 3841,6 3586,60

Gisteren zagen we op Windfinder dat zondag a.s. de wind tot 28 knopen uit het Noorden gaat waaien en dan lig je in deze Cala niet zo best. Dus varen we vandaag weer 15 mijl verder naar de baai van San Antonio, want daar lig je wel beschut. Het kringetje om Ibiza is dan rond. Maar eerst gaan we na het ontbijt een wandelingetje maken rond deze Cala. Het water is, nu het sogges vroeg windstil is, uitzonderlijk helder, het lijkt net of je in een zwembad ligt. Je krijgt hoogtevrees als je aan de railing naar beneden kijkt. We maken een paar foto’s, die slechts ten dele lukken. Toch krijg je wel een idee ervan.

je weet niet meer wat onder of boven is

Aan de kant zijn we meteen al moe en toe aan sanitaire stoppen en dat soort dingen en gaan op een sfeervol terras zitten. Het is voor Spaanse begrippen kennelijk ietwat vroeg, we zijn de enigen en ze gaan over enkele minuten”open”.

we krijgen zo koffie

Willem! waar zit je nou weer naar te kijken!

De koffie smaakt heerlijk en is niet duur. Het personeel is vriendelijk en geduldig, ik zeg het nog maar een keer. We slenteren wat om de baai heen, genieten van het uitzicht en de langzaam toenemende stroom Ennelsen naar het strand en we maken fraaie foto’s van onze boot, als enige voor anker.

wat groen in de voorgrond is nooit weg

deze vin ik wel wat voor Ziltmagazine

De baai wordt omzoomd door restaurants, appartementen en hotels, die als je ze van dichtbij ziet ontgoochelend werken, of komt dat doordat er alleen maar bleke en roze getatoeëerde Ennelsen in en uit gaan?  Ingeborg ziet nog wat bloemetjes die gekiekt moeten worden. Op ons gemakkie bekijken we de boel en gaan dan terug naar ons bootje en roeien terug naar het moederschip. Het is al 12.30 uur als ik het anker van de bodem omhoog zie komen en de steven naar zee wordt gewend.

Cala de Portinatx laten we achter ons

Aanvankelijk kunnen we zeilen met een vaartje van 3,5 tot 4 knopen of daaromtrent maar al gauw wordt het windstil. Gemoedelijk tuffen we langs fraaie baaien, rotsformaties en vreemde doorkijkjes. Deze kant van Ibiza is een stuk ruiger dan de Oostkant, weinig bebouwing, kan ook niet op deze rotsen. Wel fraai. Sommige stukken rotskust lijken door de gehaktmolen te zijn gehaald.

fraai doorkijkje

door de gehaktmolen gehaald

Het is 16.00 uur als we vastknopen aan onze vertrouwde boei met het opschrift “Interstar”. De vorige keer hebben we niemand gezien of gehoord dus misschien loopt het nu ook wel los; we worden steeds driester! Alle boten die hier vorige week lagen, liggen er nu nog, het voelt dus heel vertrouwd, net of we niet weg zijn geweest. Saves zien we in de richting van het vasteland van Spanje een onweersbui naderen met bliksem erin. De bliksem bereikt ons niet maar in de loop van de avond betrekt wel de gehele lucht voorzover wij die kunnen zien en snags begint het te regenen. Niet al te laat gaan we naar bed: 22.45 uur.