Zondag, 29 mei 2011

Ciudadela (Menorca) – Playa Son Bou – Cala Taulera (Mahon)

dag datum Wind Weer
Zondag 29 mei 2011 NO 0 – 3 B Zon
vertrek aankomst logstand motoruren
10.45 uur 19.30 uur 4080 3628,94

Boot schoon gemaakt, water getankt, nog even naar het leslokaal voor het weerbericht en de e-mails en dan weg. Niet genoeg wind om te zeilen, als we tenminste een rendez-vous met Ron en Kitty willen hebben voor het strand van Son Bou en daarna nog tijd genoeg om door te varen naar Mahon om daar veilig te kunnen ankeren in de Cala Taulera. De (wind)verwachting is niet zodanig dat we voor Son Bou kunnen overnachten. Dus: motor bij. We koersen langs een lage vlakke kust en ronden Cabo Dartuch waarna we weer recht tegen de wind in varen.

het is net of we langs de Bukdijk bij Marken varen

Cabo Dartuch

Het water is ongelooflijk helder: er zijn stukken waar het 23 meter diep is en wij toch de bodem kunnen zien. Lichte en donkere plekken wisselen elkaar af en het water is van een onwerkelijk lichtblauwe kleur. Na drie uurtjes tuffen zijn we bij Son Bou en bel ik Ron om te kijken of hij al in zijn hotel is. Daartoe was het eerst nodig om Mans te Sms’en voor Ron z’n telefoonnummer want dat was ik natuurlijk weer kwijt. En ja hoor, daar staat Ron op de zevende verdieping te zwaaien met een handdoek, ik zag ‘m nog net door de verrekijker voordat ie naar binnen ging. De zeilen naar beneden en dan voorzichtig zo dicht mogelijk naar de gele zwemmers-boeienlijn toe om niet te ver naar het strand te hoeven varen. Er zijn al veel mensen op het strand die zich natuurlijk afvragen wat die eikel met z’n boot zo dicht bij het strand moet. Natuurlijk voelen we even de bodem want we zijn vergeten het kielmidzwaard op te halen. Dat is gauw verholpen en in no time liggen we ten anker in glashelder water van 2,5 meter diep. Er staat wat deining, maar het gaat. Ron en Kitty staan ondertussen op het strand te zwaaien, dat hebben we al gauw in de gaten want Ron kan goed fluiten. De rubberboot is binnen 2 minuten te water en de buitenboordmotor hangt er binnen 1 minuut aan waarmee weer een nieuw record is behaald. Ik scheur door de vaargeul die ze overal in Spanje tussen zwemmersgebieden aanleggen naar het strand en begroet Ron en Kitty hartelijk. Heel bevreemdend om in zo’n omgeving vrienden te ontmoeten, maar ook heel geweldig tegelijk want we hebben wel een beetje behoefte aan contact met bekenden. Zij zijn pas een paar uur in hun hotel, vanmorgen vers aangekomen uit Holland. Helemaal te dol dus dat ze nu in een rubberbootje naar een deinende zeilboot op zee gevaren worden.

Ron en Kitty bij ons aan boord voor de kust van Menorca!

Het is al middag dus we mogen een biertje en proosten op het weerzien. We spreken af dat we een keer (misschien wel vaker) mee gaan duiken; we zijn van plan naar Mahon te gaan en daar wat langer te blijven zodat er ook echt iets af te spreken valt. We kunnen dan met de bus naar de duikbasis in Son Bou en vandaar naar een duikstek. Om de goden niet al te lang te verzoeken (Kitty krijgt het al een beetje warm!) breng ik hen weer naar het strand. Ingeborg maakt hier foto’s van en het effect van het bootje op dat heldere water is bijzonder.

ready for take-off?

hier stijgen we op

hier zijn we opgestegen

Ik zet Ron en Kitty af op het strand en tuf weer terug naar de boot. Motorzeilend kruipt de kust van Menorca aan ons voorbij. We zien ontzettend veel plekken waarvan we denken dat we daar misschien wel eens zouden kunnen terechtkomen voor een duik. Geweldig.

hier ergens gaan we duiken

De haven van Mahon, eigenlijk een heel grote “Cala” komt al gauw in zicht en we kiezen er nu voor eerst te gaan ankeren in Cala Taulera, een tegen alle windrichtingen beschutte driehoekige ankerplaats (de enige eigenlijk) tussen Isla del Lazareto het schiereiland La Mola in. Je kijkt tegen een hoop groen en stenen aan, maar je ligt er inderdaad heel rustig. Eenmaal voor anker kijken we om ons heen en lezen ons boek. Er liggen nog wat boten, maar lang niet zo veel als in de zomer heb ik begrepen.