Woensdag, 29 juni 2011

dag datum Wind Weer
Woensdag 29 juni 2011 B 0 – 5/6, Noord tot Noordwest Zon
vertrek aankomst logstand motoruren
14.45 uur 17.30 uur 4353,1 nu teveel aangewezen (17,7 mijl, we hebben plm 14 mijl gevaren 3680,94

Goed geslapen ondanks dat we op volle zee voor anker liggen. De wind voor zover wij die op deze plek voelen is westelijk dus we liggen aan lagerwal. De zee is ook wel iets opgebouwd maar het is nog te doen. Na het ontbijt roeien we naar het strand waar helemaal niemand te zien is.

helemaal niemand te zien

Het is nog vroeg, rond 09.00 uur. We verkennen de haven waar niet 1 mast te ontdekken valt. Aan de deur van het havenkantoor hangen de tarieven: wij zouden 25 euro kwijt geweest zijn voor een dag liggen. Valt mee. Het dorp ligt aan de voet van een steile rotswand met een ruïne van een vaag gebouw ervoor. Er zijn wel meer ruïnes in het dorp. Er is ook een museum over onder andere de geschiedenis van de mijnindustrie (kalk). De straten zijn ruimschoots omzoomd door palmen en andere fraaie bomen.

mooi hier hoor

In het centrummetje treffen we een paar café’s en twee supermarktjes aan. Alles is dus voorhanden. Om ongelukken te voorkomen (Ingeborg heeft gewandeld, moet dus naar de WC) strijken we op een terras neer en drinken twee grote café Americano’s en eten er een soort puddingbroodje bij (het ontbijt stelde niet zo veel voor vanmorgen).

koppie Italiaanse koffie (de toiletten waren netjes, maar geen slot op de deur)

De bediening is vriendelijk en behulpzaam; ze zien wel dat wij buitenlanders zijn. Ik denk dat we zo ongeveer de enigen zijn hier. Over de hoofdstraat zijn kleurige linten gespannen en men is bezig bloemen en versnipperd groen langs de straat te verzamelen. We vragen ons af waarvoor. In de “super” aan de overkant slaan we wat dingetjes in.

Ingeborg kijkt altijd zo als ze boodschappen gaat doen

Buiten vragen we aan een “local” of er soms een feest op handen is. Jazeker, het feest van de beschermheilige van de vissers hier, San Pietro. Straks komt er een processie die in de haven inscheept op een paar vissersboten en de zee en de vissers gaat zegenen of zoiets. Daar willen we bij zijn. Het begint om 11.00 uur. We hebben nog een uur om de spullen naar de boot te brengen en weer terug te roeien. Gekkenwerk. Op het strand zien we dat de zee nog verder is opgebouwd. Ik roei me een ongeluk tegen de golven in maar het blijkt kwa tijd toch mee te vallen. Om 10.20 uur zijn we op de boot, gooien de boel naar binnen, pakken de Nikon in zijn nieuwe tas en roeien weer als een gek naar het strand (ik dus, want Ingeborg doet altijd de was en de afwas). We zijn ruimschoots op tijd weer in de hoofdstraat waar we op een stoep gaan zitten toekijken hoe een paar dames bloemen en groen nu midden op de weg strooien. Leuk om naar te kijken.

leuk om naar te kijken

Het wordt steeds drukker en even na elven komt de processie in zicht. Deze bestaat uit vrouwen en mannen in klederdracht die ernstig kijkend religieus getinte (vermoed ik) wijsjes zingen en zeer langzaam lopen.

ernstig kijken en zingen

Er is ook een fanfare-band waarachter, geëscorteerd door de Heilige Hermandad (Carabinieri), een klein tractortje met een grote kerel erop een roeiboot op wielen voorttrekt, waarop de heilige San Pietro met geheven, zegenende rechterarm droog voor zich uitstaart. Prachtig!

onder de kleurige linten

deze meent ’t echt

de onverstoorbare San Pietro, voorafgegaan door de fanfare

trekker, sloep, Petrus en bewaking

nog een bewaker

zij had mij in de gaten!

Ik dartel om de stoet heen en maak een hoop foto’s. De processie, gevolgd door iedereen die langs de kant stond te kijken, stopt naast de vissersboten op de kade en scheept zich in waarna het konvooi losgooit, terwijl op de kop van de pier om de zoveel minuten een enorme door de bergwanden weerkaatste knal wordt geproduceerd. Je schrikt je werkelijk telkens lam.

head or feet first?

rose kijkgat

drukte op de kade

zie je ons liggen?

daar gaan we dan

het is druk bij de uitgang

witte kopjes in de verte

Dat was het dan. We wachten de terugkeer van de bootjes niet af want de golven worden steeds hoger en ik moet er tegenin roeien, zie je. T.a.b. wat eten en lezen. Maar ik word steeds onrustiger. Ik denk dat het straks nog wel eens harder zou kunnen gaan waaien en de hele dag al liggen we met de kont naar de kust en dat voelt niet goed. Zullen we wel of zullen we niet. In de verte zie ik een zeiljacht langs varen op alleen z’n voorzeil. Daar waait het kennelijk. Hier voelen we het nog niet zo. Ik besluit dan het anker toch maar op te halen en naar de dichtsbijzijnde plaats te varen. Dat is Portoscuso. Hopelijk kunnen we daar ook ankeren, alhoewel het er volgens de pilot niet gunstig uitziet. We zien wel. We laten Buggerru achter ons, hadden er wel langer willen blijven. In het begin weet de wind weer niet wat ie wil, de giek slaat heen en weer en herhaaldelijk staat de kluiver bak en de zee is weer een grote klotsbak. Ik kan het niet laten een aantal krachttermen te oefenen. Maar na een klein uurtje motoren gaat de windkrachtmeter naar 10 tot 11 knopen uit Noordelijke richtingen. Ik vier de giek uit en zet de spinnakerboom te loevert op de kluiverschoot en vanaf dat moment gaat het steeds lekkerder, want de wind neemt toe tot bijna 20 knopen.

eindelijk weer eens zeilen

Het is een genot om een uurtje of wat zelf te sturen. Het gaat steeds harder: het maximum is 6,1 knopen. De poetsexercities  onder water hebben kennelijk iets geholpen. Vlak voor Portoscuso moet ik uitwijken voor een uitgebreide verzamelingen visboeien die ver zee in steken. Je zult hier maar ‘s nags langs moeten!

obstakels

Voor Portoscuso moeten we in de wind opsteken om het zeil te strijken en dan pas merk je hoe hard het waait. Ik denk dat we er verstandig aan hebben gedaan uit Buggerru te vertrekken! De havenmeester staat al op de steiger te zwaaien en wijst ons een plek achter het havenkantoor aan de buitenste steiger. Hij staat te bellen als ie klaarstaat om ons daar op te vangen. Dat telefoontje maakt dat ie ons, terwijl we al bijna dwars op de wind in de box liggen, weer wegwuift. Het moet een andere box worden. Ze hebben hier trouwens echte vingersteigers! Lang niet meer gezien. Met moeite krijg ik de boot achteruit op de goeie koers terug naar een box vóór het havenkantoor alwaar de goede man ons opvangt en in de verkeerde volgorde de landvasten aanpakt. Ach je kennie alles hebben. We liggen. De wind staat lekker hard door in de kuip en dat is met deze temperaturen voor een keertje welkom. Het afrekenen zien wij “met angst en vreze” tegemoet. Ik ga met opzet zonder papieren en alleen met portemonnee naar het kantoor. Ik moet een eenvoudig formuliertje invullen en zeg dat ik 11.70 m lang ben (de boot dan, hè). Dat wordt dan 35 euro. Ik zeg: doe mij dan maar twee dagen, want het ziet er naar uit dat het nog even blijft waaien. Op het tarievenlijstje zien we dat 1 juli de prijs naar 50 euro gaat en op 1 augustus naar 65 euro. Na augustus daalt ie weer. Het is slikken of stikken want we zagen wel dat van ankeren in de omgeving van dit plaatsje geen sprake kan zijn. De haven heeft geen Wifi en we worden verwezen naar Hotel Mistral en nog twee plekken. De haven heeft ook geen douches en maar 1 toilet. We blijven vriendelijk tegen elkaar (het is ook een hele aardige jongen, heel vriendelijk en behulpzaam, ook hier). Morgen gaan we wel op de boulevard en in het dorp kijken. De avond brengen we door met computerspelletjes (Ingeborg) en ik met foto’s inhijsen en (chagrijnige) stukkies schrijven over 27 en 28 juni 2011, ondertussen limonade met Gin erin drinkend. Morgen kijken of we ergens een internet kunnen vinden.

Een reactie op Woensdag, 29 juni 2011

1. Paula zegt:

Momenteel ben ik aan het stoeien met een nieuwe ‘app’ op de I-pad waarmee ik alle vaartuigen op de wereld kan lokaliseren m.b.v. een AIS-kaart. Nu vind ik wel 1000-en schepen met hun gegevens en foto’s maar de Wingiv kan ik niet vinden. Weten jullie of je daar iets voor moet inschakelen aan boord? GPS ofzo. Ik ben nl. benieuwd hoe e.e.a. werkt omdat ik er nu geen …. van snap. Ik heb wel een mooi zeilschip gevonden die Bonte Koning heette (nog in Alghero). Kan dat kloppen?