Zondag, 10 juli 2011

Cagliari 2 – Marina del Sole

Wij begonnen de dag goed “naar wij dachten” (om met wijlen Koen Verhoeff, destijds sportverslaggever, te spreken): een frisse douche in de kuip met behulp van “Bart’s Buitendouche”. Het zit namelijk zo dat je van de douches in deze jachthaven waarvan ik steeds meer ga houden, geen gebruik wilt maken eigenlijk, naar wij dachten. Dus heb ik de buitendouche geïnstalleerd. Dat hadden we eerder moeten doen: geweldig!

dit ben ik, vanaf de rug gezien

kijk ‘m sproeien, Bart!

Verfrist en hongerig knarsen we wat geroosterd brood met achterhaalde kaas naar binnen en maken ons gereed voor een eerste expeditie naar de oude stad Cagliari. Het blijkt dat je, als je flink doorstapt er een half uur over doet. We gaan op zoek naar een Wifi-gelegenheid want het wordt hoog tijd dat ik de weblog bijvul, anders raak ik m’n lezertjes kwijt. Dit is nog zo eenvoudig niet. We doorkruisen het gebied dat door de havenmeester (ik heb wat moeite met het “meester”-deel in zijn geval, maar misschien gaan we hem nog beter leren kennen) op zijn kop is aangeduid als Wifi-zone. Het is warm en de oude stad is groot en behoorlijk geaccidenteerd; we hijgen als molenpaarden trappen op en af en steile straten op en neer. Het is hier erg mooi. De Sardijnse geschiedenis kijkt op je neer. Ik vind vooral de smeedijzeren balkonnetjes en de kleurige gevels in de smalle straten bijzonder schilderachtig.

smeedijzeren balkonnetjes

Wat ook erg leuk is zijn de geluiden die van al die balkons en vanachter openstaande deuren je oren bereiken. Jammer dat we er geen barst van verstaan. Vanmorgen kwam een enorm cruiseschip de haven in met een sexloze naam, dus die ben ik vergeten (het was iets met eclipse of zo) en nu worden duizenden toeristen over de stad uitgekotst. Heel amusant zoals die troepen met nummertjes op hun boezem onder aanvoering van hun gids de stad doorzwerven. Na een kopje koffie en een zandgebakje gevuld met een soort jam op een terrasje ergens langs de straat, tegenover de ingang van de oorspronkelijke, echte oude stad beklimmen we de trappen van de Bastione Saint Remy. Een heleboel foto-momentjes doen zich voor.

zie je die tafeltjes daar op straat? daar dronken we en bakkie met zandgebak

In de hitte begint de Mac in de rugzak zwaar te wegen. Nergens een tent met Wifi. De “Civitavecchia” (=Italiaans voor oude stad) is echt de moeite waard. De Olifantpoort is bijzonder, de kathedraal waar Ingeborg vanwege haar obscene korte broek niet in mag, ook en vooral de vergezichten vanaf de Citadel zijn de moeite waard.

doorkijkje vanaf het Bastione San Remy

de lugubere Olifantpoort

mooie kattedraal maar verboden voor Ingeborg en honden

tiepies Italiaans straatje

Maar nog steeds geen Wifi. Ik denk dat Berlusconi dat ook al gemonopoliseerd heeft richting eigen zak. Volgezogen met indrukken en foto’s zakken we af richting haven en laten we nou op de Piazza Yenne (zo heet dat plein) een horeca-gelegenheid vinden, ingericht als een soort Fred Flintstone-grot, die “gratis Wifi” aanbiedt! Ik zeg tegen de serveerster dat zij de enigen zijn in Cagliari met Wifi-mogelijkheid. Daar kijkt zij van op (het is waarschijnlijk ook niet zo, maar ik hoop op korting). Dat “gratis” valt wel mee: een flesje bier kost 3,30 euro en een blikje cola light kost 2,50 euro en van korting is geen sprake. We hebben er plm. drie uur gezeten. Eerst de reacties van Natascha en Ramon en van Linda beantwoord. Dat voelt goed als er gereageerd wordt; doorgaan jongens, eh, meisjes. Vervolgens de stukken van 4 tot en met 9 juli er op gezet. Dat is even aanpezen! Moe maar voldaan verlaten wij de kroeg om 16.00 uur.

het enige cafe met een wifi-dinges

de vliegende ratten worden gevoerd, pal naast een terras

deze moest toch ook nog even: die jongens wachten tot ze afgemaakt worden

Op de terugweg naar de haven kunnen we maar geen normale winkels vinden waar leeftocht verkrijgbaar zou zijn. Op de haven vragen we aan een buurvrouw in een uitdagende bikini of zij weet waar ergens een soort van supermarkt zou zijn. Dat weet zij en Ingeborg nu ook, maar ik niet want ik kon mijn ogen bijna niet horizontaal houden als je begrijpt wat ik bedoel. Morgen gaan we boodschappen doen. Op de boot plegen wij de zondagse belletjes met het thuisfront (onmisbaar voor ons). Saves eten we marconi, niet veel maar het smaakt heerlijk! De rest van de tijd verdoen we met ordinair lezen, naar Connie Francis luisteren, computerspelletjes spelen, om ons heen kijken, dit stukje schrijven en ons medicijn innemen.

PS. Ik zou nog de foto’s van het havenkantoor plaatsen; hier komen ze:

dit is “het kantoor”….

3 reacties op Zondag, 10 juli 2011

1. Cees en Aly Gremmen zegt:

Hoi Willem en Ingeborg,
    Mooi zeg daar op Sicilie en prachtige foto’s van Calgari, wat een bofkonten zijn julli, wij ook hoor, zijn net 4 weken in La France geweest en in Sept. weer naar Griekenland. Misschien zien we elkaar nog ergens op Samos o.i.d. Hebben al weer geboekt voor Portugal/Algarve met martin en Ali weer een maandje ( Febr. 2012 ) lekker overwinteren.
    Nou veel plezier nog en ik hou jullie in de gaten.
    Gr. Cees en Aly

2. Linda zegt:

Lekker hoor, doessen in de kuip bij 30+ graden!

3. Hallo. Nou nou, al weer heel wat mee gemaakt. Jij bent echt een schrijver en een goede amateurfotograaf. Vooral die onderwaterfoto’s zijn prachtig. Ja, wat zal ik verder zeggen. Alles wat jullie nu mee maken, hebben wij ook ondervonden. Van vieze marina’s tot ankerplekken die heel erg mooi zijn maar waar je weg moet omdat je met veel wind aan lager ligt, of te veel swell, mooringlijnen in de schroef, bij ons gebeurd in Marsala (sicilie) en in El Kantaoui(tunesie) 1 x een duiker laten komen maar in Tunesie een duikbrevet gehaald en alle duikspullen aangeschaft en zelf de lijn uit de schroef gehaald. Een goede ankerplaats is nog Villasimius, vlak bij de marina, als de wind tenminste van de goed kant komt. Kijk verder op ons weblog. Groetjes van Fred en Marian vanuit Gibraltar. a/b KOSTAT