Donderdag, 21 juli 2011

Donderdag 21 juli 2011 W-NW-N 2 tot 4 B Zon
vertrek aankomst logstand motoruren
09.00 uur 16.00 uur 4634 (trip 27 plus 3 = 30 mijl) 3708,91

Te 06.00 uur gewekt door de dageraad. Tot 08.00 uur gelezen in een nieuw boek over de Middeleeuwen: “Het verloren Labyrinth”, geschreven door ene Kate Mosse, niet te verwarren met het coca-fotomodel. Het lijkt wel iets te hebben. Ingeborg was er enthousiast over. Uiteindelijk krijg ik mezelf toch maar uit bed. Ik had al gezien dat de wind was afgenomen en dat we vandaag maar verder moesten trekken. De boodschappen die we wilden doen laten we maar zitten. Dat kan in Castellammare del Golfo ook wel. Het anker gaat op, zat goed vast, het zeil gehesen binnen de pieren en wegwezen. De golven die er van gisteren nog staan zijn niet misselijk, maar Ingeborg wordt dat daardoor bijna wel. Na een tijdje voorbij de ondiepten naar buiten motoren doe ik ‘m uit en probeer te zeilen. Aanvankelijk lukt dat wel. De wind is West, komt schuin van achteren in, soms dwars. Dat is niet verkeerd. Het is alleen jammer dat de windkracht het ten opzichte van de golfkracht al gauw weer laat afweten. De waterbergen zijn geweldig en remmen flink af.

steenbergen en waterbergen

Met een windje van 5 tot 10 knopen per uur, heel grillig toe- en afnemend, komen we meestentijds niet verder dan een schamele 3,5 knopen per uur over de grond. Op de plotter lezen we af dat de afstand naar onze volgende bestemming ongeveer 30 mijl moet zijn. We hebben geen kaarten van dit gebied dus dat is een verrassing voor me. Een behoorlijk eind dus, dat we voor zonsondergang niet gaan redden als de wind nog verder afneemt. De motor maar weer bij en motorzeilend hobbelen we een aantal uren richting San Vito Lo Capo. De Noordkant van Trapani en de berg met Erice er bovenop trekken aan ons voorbij. Af en toe  schuift een wolkje voor de zon. De temperatuur is aangenaam, niet te heet en niet te koud. Nog twee jachten gaan dezelfde kant op.

eergisteren stonden we daar nog bovenop

San Vito Lo Capo verschuilt zich achter de waterbergen

Als we San Vito Lo Capo ronden en de gigantische baai, genaamd Golfo de Castellammare, insturen kan de motor weer uit want dan kunnen we halve wind varen, “naar wij dachten”. Een tijdje gaat dat goed maar door de invloed van het land draait de wind mee de baai in en moeten we plat voor de wind varen en met deze golven en windkracht is dat een ondoenlijke zaak. We houden het een tijdje vol en als de wind naar het Noorden draait en daar blijft zitten gaat de motor weer bij. Gek wor je d’r van! Dankzij de motor arriveren we te 16.00 uur in C. d. G. alwaar we op zee voor de pieren worden opgevangen door een havenknul in een motorboot.

Castellammare del Golfo

Je kunt ook ankeren voor de haven, achter de dam, maar toch lig je daar niet echt goed om de nacht door te brengen, dus ik vraag: hoeveel? Voor 12 meter moeten we 40 euro per dag betalen, inclusief water en elektrisch, een koopje. Hij begeleidt ons naar de steiger waar een andere jongen ons op staat te wachten. Na de noodzakelijke werkzaamheden (opruimen, stroom aansluiten, tafeltje in de kuip operationeel maken, wijntje drinken en kaasplankje eten) gaan we het stadje in dat er zeer schilderachtig bij ligt, om te kijken of er een supermarkt is want het bier is op en om ergens te internetten. Bepakt en bezakt stappen we op de steiger waar een andere knul bezig is af te rekenen met inmiddels eveneens gearriveerde Engelse buren in een 42 voets Moody. Ik wacht tot ik aan de beurt ben. Zodra dat het geval is mag ik zelf het formulier invullen en ondertekenen. Papieren hoeft ie niet te zien. Op samenzweerderige toon fluistert ie: 60 euro’s, ik denk: mazzeltje, ik krijg korting voor twee dagen. Ik versta niet helemaal goed wat ie allemaal verder nog zegt maar pak opgelucht mijn portemonnee en geef ‘m 100 euro en wacht op mijn wisselgeld. Dat komt niet. Integendeel: hij wil nog 20 euro hebben. Ben je nou helemaal belazerd, zeg ik, mooi niet, je collega in het bootje zei: 40 euro voor 1 dag! OK, 80 euro dan, enne, sorry, hè? En hij stapt meteen naar het volgende slachtoffer. Ik krijg geen betaalbewijs en ben te beduusd om er één te eisen. Even verderop praten we met de opvarenden van de Engelse buurboot. Die moesten 70 euro betalen! We hebben ze op onze belevenis gewezen maar wat er verder van geworden is weet ik niet. Ik heb in ieder geval bij een andere havenknul geïnformeerd of dit de normale gang van zaken was. Ja hoor, niks aan de hand. Mooi, afgehandeld, volgend onderwerp. Het stadje is typisch Italiaans, maar ja, wat wil je. Leuke plaatjes.

haven van C.d.G. met Ingeborg op de voorgrond

dit is niet de kwikfit maar een supermarkt

We vinden een soort supermarkt in een hal waar we vissticks, joggert en een pak wijn kopen voor vanavond. Morgen gaan we wel uitgebreid boodschappen doen. Niet ver van de supermarkt is een hippe horeca-tent (voor jongeren) die Wifi hebben. Ik had m’n Mac al bij me gestoken dus we kunnen onder het genot van een zooitje kolere-muziek meteen even naar de e-mails en de bankrekening kijken.

Ingeborg verveelt zich tijdens het internetten

Morgen gaan we, dichter bij de haven, in een hotel, dat volgens het bordje op de deur ook Wifi heeft, de weblog bijwerken, dat kost iets meer tijd, maar ik denk dat het daar rustiger is om te werken. We zullen zien. T.a.b. eten maken, lezen, computeren, om ons heen kijken. We liggen aan de voet van behoorlijk hoge bergen. Heel apart. Maar overmorgen toch maar wegwezen richting Palermo en zoeken naar een goedkopere ligplaats. Met de ankerplaats in Trapani hadden we mazzel hoor, alleen jammer dat we geen Wifi hadden. Als we geen goede ankerplaatsen kunnen vinden en steeds aangewezen zijn op dure jachthavens, voorspel ik dat we al snel in de baai van Syracuse  liggen en dan is Malta niet ver meer, Lin!! Nog 4 weken!

Een reactie op Donderdag, 21 juli 2011

1. linda zegt:

joehoeeee! 4 weken!! 22 augustus landen we rond 8 uur sogges op Malta!
    fijn dat je log weer bijgewerkt is pap, had weer lekker leesvoer in de tram vanavond 🙂 tot bellens zondag! Lint