Woensdag, 12 oktober 2011

Manoel Island Yacht Yard 9

een deel van het affe produkt

en dit is het geheel van het plaatje (ik was het nog niet vergeten hoor, Lin!)

Als ik te 06.30 uur naar de toiletten scheur zie ik het al aan de totaal wolkenloze lucht: dit wordt een (zeer) warme dag. De wind is er ook niet. Goed zo, blijven de lucifertjes tenminste staan; ik blijf aan het timmeren op de keggen. Erg veel last van mijn rug. Na het ontbijt bedenk ik weer een ruggenbreker: ik ga de brandstoftanks optoppen, bij het pompstation op de hoek van de brug en de boulevard. Dat doe ik door 8 keer in de hitte heen en weer te lopen met twee jerrycans van 10 liter elk, vastgebonden met een elastiek op de 2 euro steekkar gekocht bij Dekker Watersport in Ayamonte (hij “leeft” nog steeds, de steekkar bedoel ik!). De mannen van het pompstation begroeten mij na 3 keer als een goede vriend. Elke keer tik ik 25 euro af.  Dat heen en weer lopen valt nog wel mee, maar ik moet de cans ook de ladder opdragen en in de tanks legen. Bij laatstgenoemde handeling giet ik een guts diesel “over the side”. Gelukkig kan het parkeerterrein wel wat hebben maar de antifouling niet: een plek van een vierkante meter is kletsnat en voelt na afvegen kleverig aan. Shit, dat wordt weer schilderen vanmiddag. Voor de koffie ben ik 200 euro lichter maar dan ben ik ook wel even 143 liter diesel rijker, ja? Het kost hier 1,31 per liter, een stuk goedkoper dan in Ragusa (1,70 euro de liter) en ik had toch niks te doen. Te 11.45 uur gaan we de rekening betalen op het havenkantoor. Ons wordt 6 weken staan op de kant in rekening gebracht plus het in- en uithijsen en schoren van de boot. In totaal 1224 euro voor een 40 voeter. We staan overigens, als we morgen, donderdag, te water gaan 5 weken en 3 dagen. Op mijn verzoek of we dan een paar dagen aan de pontoon mogen liggen wordt afwijzend gereageerd. We mogen wel 2 dagen op de kant blijven staan als we dat willen. Dat willen we niet want dat zijn we zat. Ik vertrouw de paaltjes niet meer en dat trappen klimmen bevalt steeds minder en het schip staat voorover (niet horizontaal) zodat ik binnen steeds omflikker. Na enig soebatten mogen we wel na enen morgenmiddag een paar uur in het bassin blijven liggen waar de bootlift ons zal hebben laten zakken. Dank u, Dank u!!!! Ik denk dat ze ons terug willen pakken voor het feit dat we onze verf hebben betrokken bij Peter Kok (die dat ook is gaan uitleggen op het kantoor want anders waren we de lul geweest) terwijl in het contract staat dat we het bij hen hadden moeten kopen.  Ze zijn wel vriendelijk de Maltonen, maar je kunt ze niet beschuldigen van flexibiliteit en Westerse cliënt-gerichtheid. Nou ja, misschien lukt het Peter morgen in die paar uur na 13.00 uur de “Tube-stack van de Heat Exchanger” schoon te maken en daarna is het: Tabee Malta. We gaan dan nog wel even ergens voor de nacht voor anker om vrijdag over te steken naar Marina di Ragusa op Sicilië, waar we een factor 4 goedkoper kunnen liggen (als je er maar niet gaat tanken). Na de luns haal ik wat verfspullen tevoorschijn en smeer een nieuwe laag antifouling op de inmiddels opgedroogde dieselplek aan bakboord. Die kant staat gelukkig op de zon zodat de boel snel droogt. Peter komt ons een geel doosje brengen met bijsluiter. Het betreft het pijnstillend middel “Cataflam”, waar hij veel baat bij heeft, ook bij rugpijn en soortgelijke ongemakken. Dat moet ik maar eens proberen, ik kan het kopen bij de “Pharmacy” hier vlak over de brug. De lieverd zorgt toch wel goed voor ons! Peter heeft zijn zoon J.P. (Jan Pieter) van het vliegveld gehaald en daar maak ik even kennis mee. Met z’n tweeën gaan ze “er tegenaan”. Wij gaan een uurtje bezig met het vullen van de watertanks, het schoonmaken van de gangboorden en het opruimen van de waterslang. Onze volgende activiteit is een lange wandeling in de hitte langs de boulevard van Sliema naar Msida, even kijken op de breakwater van de Marina, waar wij ook hebben gelegen. Onderweg foto’s maken van de boot van Stephen Spielberg met zijn kleine tegenhanger op de voorgrond; ik vind dat altijd weer geinig, dat contrast. Ingeborg op de voorgrond vind ik ook altijd leuk. Zij verzet zich er niet meer tegen, wordt er gek van, heeft zich erbij neergelegd.

contrast

volhouden, meid

Tot mijn verbazing liggen in het midden van het vaarwater voor Msida Creek twee jachten voor anker, een grote Amerikaan en een Engelsman. Dat kunnen wij morgenavond in noodgevallen dus ook doen! Aan de breakwater ligt het vol met lokalen en 1 Engelse boot. De wandeling langs Msida Creek richting “Centrum” is warm en zwaar (mijn rug!). Op een bankje bij de kerk rusten we even uit.

even later zat ik naast haar

In een rommelig winkeltje verderop informeren we naar een tweepits elektrische kookplaat. Hij heeft er eentje, ziet er wel goed uit, maar het ding vreet 2250 watt. Ik denk dat dat hier en daar op de pontoons problemen kan geven en hij kost ook nog eens 78 euro. Verder kijken maar. Via een omweg (!) komen we bij de Gala supermarkt waar we nog wat potten pinda-Kaas, een Kilo Kaas, Ketchup, Koffie en Koperpoets kopen (yoghurt had geen K, dus dat konden we niet kopen).

Ingeborg Koopt Koperpoets

Bij de Gauci Borda (= Dekker Watersport op Malta) koop ik 4 schuimrollertjes voor de zekerheid (ik heb er nog 5, maar je weet nooit of er in die hitte plotseling schuimschimmel kan optreden). We moeten morgen nog de zwaardkast en het kielmidzwaard behandelen, zie je. In drie uur tijd moet ik schuren en 1 laag Primocon en 4 lagen Trilux opbrengen. Ik zie er nu al tegenop. Bij de pharmacy koop ik een doosje Cataflam voor 10 euro.

Cataflam; no problem

Ben benieuwd. Voor ik naar bed ga zal ik het met een glaasje bier innemen. Volgens bijsluiter zijn de mogelijke bijwerkingen overigens niet misselijk: hartaanvallen, hoge koorts, allergische reacties zoals dikke lippen, tong of keel, plotselinge zware hoofdpijnen, stijve nek, hoge bloeddruk, ernstige maagpijnen, bloederige stoelgang, hepatitis verschijnselen, bloed in de urine, spasmen en rode of paarse huid met blaren en, tenslotte, bloed-opgave. Er is een kans dat je nergens last van hebt dus: omdat ik vaak geluk heb met die dingen riskeer ik gewoon een dikke lip! Te 16.00 uur zijn we t.o.d.b. (= terug op de boot) en erg toe aan wat vochtigheid. Na een consumptie daal ik de ladder weer af om een laatste laag Trilux op de dieselplek te smeren en vervolgens de verfspullen op te ruimen. Met de zware steekkar die ik honderd jaar geleden bij de echte Dekker Watersport heb gekocht voor 125 gulden, breng ik de stalen bokken weg  die ik als schragen heb gebruikt. Ik maak een paar foto’s van J.P. en zijn vader, samen buffelend om op tijd de boot gereed te maken voor de schilder, die morgenochtend vroeg de boot een paar keer komt spuiten.

het Friese tandem in aktie

Ingeborg maakt het eten (opgewarmde nasi van gisteren: er is niets lekkerders dan tweedehands nasi!) en ik zit in de kuip een beetje te staren (mijn boek is leeg, d.w.z. de batterij van mijn iPad is leeg zodat ik niet verder in mijn boek kan). De nassi is, zoals verwacht, bijzonder lekker maar een beetje weinig. Te 19.00 uur is het reeds bijna donker en we gaan naar binnen. Ing leest en ik nu ook, in een biografie van Roger Moore die ik toevallig tegenkom als ik de iPad inschakel (er zit weer wat leven in nadat ik de oplader in het stopcontact had gestoken, zie je). Leuk om te lezen. Te 20.00 uur is het zo langzamerhand wel tijd om deze ongein te gaan opschrijven. Daar ben ik mee bezig tot na 23.00 uur.

2 reacties op Woensdag, 12 oktober 2011

1. Linda zegt:

Hi Pap,

Boot ziet er goed uit hoor! Wie heeft die liniaal vastgehouden voor die rechte lijn? 😉
    Succes in Ragusa. Hopen dat jullie daar wel gewoon kunnen liggen. Ik zal voor jullie duimen jongens!
    Ik ga vanavond sloepievaren met een zooitje meiden in Amsterdam. Tis droog sinds gister en het zonnetje schijnt. Vreselijk koud, dat wel.
    Nou tot bellens zondag (hopelijk vanuit Ragusa).
    Groetjes
    Lint

2. willem zegt:

Willem hij ziet er weer gelikt uit,als je ff tijd hebt ligt er hier ook noch eentje van 16 m,je rug is toch al naar de klote en je hebt pijnstillers(werken ze goed?).De rekening wel ff slikken maar dat ben je morgen al weer vergeten.
    O ja gefeliciteerd met de man van jezus die was ook zijn geboortedag aan het vieren vandaag met je moeder,ze is zowaar de hele dag gebleven het lijkt wel of ze steeds jonger wordt met haar 92 jaar.
    Nou willem ik hoop dat hij weer blijft drijven als hij te water gaat en dat de aangroei wegblijft.groetjes de jarige job