25 mei 2012

Vrijdag 25 mei 2012 ZO 2 tot 3 B Bewolkt, later meer zon
vertrek aankomst logstand motoruren
08.25 uur 10.05 uur 5464,5 3845,96

Bootje ophijsen, anker ophijsen en weg, terug naar Marina Gouvia. We varen eerst langs de kust om bij de Lidl te kijken waar je het beste kunt ankeren. Het wordt daar al gauw ondiep, dus je moet een aardig eindje met het bootje. Ik zie wel landingskansen aan de kant. We besluiten eerst in de baai boven Gouvia te ankeren. Ik ga in de bijboot eerst informeren bij de Perkins-jongens hoe of wat. Omdat ik alleen ben haal ik hoge snelheden met de verlengde gashandel. In 5 minuten ben ik aan de kade en ga wachten op Aris (zo heet die ene) want die is er natuurlijk niet. Na 10 minuten bel ik hem op. Hij zegt dat ie me binnen een half uur terug belt, dus wacht ik anderhalf uur op zijn telefoontje en drink een kop koffie op het terrasje bij de buren. Het is vrijdag: de charterboten komen vandaag terug en morgen vindt de bemanningswissel plaats. Gezellige drukte. Ik drentel ongedurig heen en weer (ik moet het Griekse niveau van onthaasten nog bereiken). Ja, de telefoon gaat! Het is Aris! Kom over twintig minuten naar het dieselstation, dan zijn “wij” er ook. Ik scheur terug naar de Wing IV en binnen 5 minuten is het bootje opgehesen en het anker ook weer en tuffen we naar het dieselstation. Daar mogen we (natuurlijk) niet aanleggen, dus draaien we ruim anderhalf uur rondjes bij de charterkade, want in het Grieks betekent 20 minuten anderhalf uur heb ik inmiddels begrepen. Dan zien we een grote bestelbus met Volvo Penta op de zijkant over de kade rijden die stopt bij het pompstation. Even herkennend handengezwaai en we mogen naast het pompstation, vlakbij waar de havenjongens naar prooi zitten te kijken en dan regelmatig in hun bootje springen, aanleggen. Marcos is het derde lid van de onderneming en hij blijkt vloeibaar Nederlands te spreken en te verstaan (Nederlandse moeder en 12 jaar in Utrecht gewoond)! Kijk, da’s makkelijk en prettig. Hij haalt de neoprene kappen aan voor- en achterkant van de warmtewisselaar weg en trekt de pijpenbundel eruit. De kappen moeten duidelijk worden vervangen en de pijpenbundel gaat ie vanmiddag nog afpersen om te kijken of ie echt lekt.

we kappen met deze kappen

Om 16.00 uur komt ie terug met slecht nieuws. De bundel lekt uit drie pijpjes en moet vervangen worden. Het nare is dat een nieuwe uit Athene moet komen en dat gaat minstens een week duren en kost 1200 euro. Ik bel Kemper en van Twist in Dordrecht: 752 euro ex BTW en daar komen verzendkosten bij. Maar met dat telefoontje komen we er niet uit of de man van K & T in zijn documentatie de juiste bundel voor zich heeft. We moeten dinsdag terugbellen en vragen naar een deskundiger collega, die is dan terug zie je. Doen we. Ondertussen stelt Marcos voor de kapotte pijpjes dicht te stoppen met 2-componenten epoxy. Dat gaat ie vanmiddag nog doen en hij zal ook proberen de kappen te pakken te krijgen in Kerkira Stad! Hij doet erg zijn best. Later komt hij met lege handen langs om mede te delen dat het niet gelukt is omdat de zaak in Kerkira dicht is en de pijpjes heeft ie ook nog niet dichtgestopt. Maar morgen om 09.30 uur is hij er weer met dichtgestopte pijpen en nieuwe kappen! Way to go, Marcos! We kunnen dus niet weg om te gaan ankeren. Dan maar naar kantoor om te betalen. Ik had beter aan de havenjongens naast ons kunnen vragen hoe lang het kantoor open is. Dan had mij dat een wandeling van 40 minuten gescheeld. Het havenkantoor gaat morgen om 08.00 uur open en sluit te 17.30 uur. De Port Authority heeft iets kortere werkdagen: van 09.00 uur tot 14.00 uur. Ach, ik heb tenminste mijn dagelijkse portie beweging gehad. Lekker gegeten, getiept en naar bed.