26 augustus 2012

Zondag 26 augustus 2012 NW-Z-W-ZO-O-ZW-NO 0-2-3-1-0-2-1-3-0 Zon
vertrek aankomst logstand motoruren
09.00 uur 13.30 uur 6418,8 (13,2 mijl) 4003,19

Waar zullen we nou weer eens heen gaan? We willen vandaag alleen maar zeilen en dat nemen we ons heilig voor. Epidavros lijkt wel leuk, waren we in 1998 ook, toen we een boot huurden in dit gebied. In ieder geval willen we hier weg. Te 08.00 uur is het al warm. Het beetje wind dat van de landzijde komt is zelfs heet te noemen. Er zitten wat windstootjes tussen die een belofte inhouden voor als we straks de voorzeilen uitrollen. Dat doen we dus maar. De giek met het opgedoekte grootzeil blijft lekker buitenboord staan, het kuiptafeltje blijft in functie en ik wil ook de windslurfen maar laten staan tijdens het zeilen met de fokken. Dat gaat echter niet lukken, blijkt later. Het anker gaat op, bijna 50 meter ketting wordt opgetrokken en de voorzeilen rollen uit. Met een gangetje van 3 knopen zeilen we de baai van Korfos uit.

dag, Korfos

Het voelt lekker. Rielekst. Aanvankelijk gaat het goed. Maar wederom laat de wind het afweten en draait kanten op die ik niet wil. Voordat we in een fishfarm verzeild raken moet ik overstag. We blijven hardnekkig zeilen. Ik pruts aan de schoten en we blijven zoeken naar plekken in de kuip waar we niet (te veel) aan de zon blootgesteld zijn. Ik rits zijflappen aan de bimini. Die rotdingen lopen ook niet echt soepel. We moeten het er mee doen. Het helpt een beetje op de plekken waar de zon op staat. Het donkerblauw van de flappen (en de bimini) is een verkeerde keus geweest. Het had zonwerend, licht materiaal moeten zijn. In een volgend leven zullen we het beter doen. Ondertussen verandert de bestemming in een baaitje aan de Noordoostkant van Aigina. Met een gangetje van 1,9 knoop hannesen we over het water. Godver, wat een hitte en een gesloom! We gaan met de snelheid van een slak op een teerton! De wind kruipt gluiperig van links naar rechts en we schieten geen flikker op in geen enkele richting. Oh ja, toch wel, een windje uit het Noorden van 6,5 knopen! We halen Aigina toch wel! Nou, nee dus! Twintig minuten later gaat ie naar het oosten en moeten we weer afzakken naar een eiland onder Aigina. Uno Momento Dado ben ik het Zatto. De motor gaat aan en de zeilen gaan uit. Ik hou de snelheid laag om niet te snel weer in een baai te liggen “braaien”.

hallo, Epidavros!

Ik kan echter niet voorkomen dat we te 14.00 uur verhit op de kuipranden neerzijgen, na gedane arbeid (ankeren, zeil opdoeken en tegen de zon beschermen, de windslurfen in positie brengen, de giek buitenboord zetten vanwege de zonnepanelen en het opgraven van een blikje bier onder uit de koelkast). Veel te vroeg. We gaan weer een middag van verzengende hitte tegemoet. Lekker, hoor. Daar kwamen we toch voor?! We herkennen niets aan Epidavros. Het is te lang geleden. De kade ligt nog niet vol. Wij liggen niet aan de kade maar een flink eind er vandaan. We moeten het anker laten vallen in 17 meter water! Ik heb alle ketting overboord gegooid: 50 meter. Hij pakt gelukkig wel meteen. Ze hebben het ankeren flink beperkt door boeitjes uit te leggen op een achterlijke afstand van het strand, om aan te geven dat dit zwemgebied is. Met andere woorden: ga maar aan de kade liggen bij de restaurants! Ach, ze hebben gelijk want het is hunnie land! We kijken de boel een tijdje aan met onze boeken op schoot (daar krijg je nooit genoeg van!) en we skypen met Ma die weer niks heeft beleefd deze week. Gelukkig had ze wel Tante Jans op visite met wie ze lekker kan scrabbelen en nieuwtjes uitwisselen. Als de zon achter de bergen gezakt is knorren we naar de kade en gaan het stadje verkennen.

kijk, zie je ons liggen?

Geen herkenning ten opzichte van 1998. De wandeling langs drie of vier supermarkten die deze titel niet echt verdienen en door straten die op strategische plekken worden ontsierd door onafgemaakte betonnen bunkers liften mijn psyche niet naar een aangenaam niveau. Aan de haven, op de kade, gaan we lekker uit eten en nemen een Stifado met rode saus en een Griekse salade.

je kunt goed zien dat we een tafeltje op de kade hebben

ik deed ook mijn best

Ingeborg

Je kunt zeggen wat je wilt van het Griekse menu, maar je krijgt niet te weinig! In het donker tuffen we terug naar de boot en dan is het tijd voor Skypen met Linda en Marijn en Miriam. Alles bij elkaar neemt dat veel tijd in beslag maar we zouden het niet willen missen; we hebben het nodig. Ik heb me voorgenomen vanavond de achterstand op het weblog in te halen en dat ga ik ook doen, al wordt het 03.00 uur! Het blijkt dat dat niet nodig is want het is nu 02.00 uur (27 augustus) en ik ben klaar, geloof ik. Ik moet alleen de foto’s er nog bij zoeken. Ingeborg slaapt al. Ik nog niet.

2 reacties op 26 augustus 2012

1. metty zegt:

Ja, HEET he. Inderdaad al heeeeel vroeg. Gisteren hier harde wind (maandag 27-8). Stoten tot kracht 8. Giek in staande trilling. En een halve gare die ankerkrabbend de hele baai doorvloog en maar bleef proberen. Iedereen wilde dat hij naar Vlikho vertrok omdat het daar ondieper is en waarsch. het anker daar wel zou houden maar dat deed hij niet. Hij ging uiteindelijk voor ons liggen. We hebben lange tijd wacht gehouden maar het ging gelukkig goed. Oja, we zijn nu weer even in Nidri. Gisteren die harde wind ook Nidri. Vorige week even Spartekhori en Vathi. Nu weer Nidri omdat we volg week in Lefkas gaan liggen voor nieuwe meters. Die hebben het bijna begeven en zijn aan vervanging toe. Dieptemeter, snelheids enz. Vier oude meters vervangen voor 1. Lekker strak straks. We laten het door dezelfde doen als vorig jaar. Degene van het solarpanel. Goeie betrouwbare lui. Hier is het nu wel iets koeler, 33 gr (ipv 37). Lekker. Have a good time verder. Groet P en M

2. Bart en lies zegt:

Tjonge jonge wat gaan jullie lekker en ja wat is het daar warm getver.
    Zou voor ons te warm zijn al kan je daar niets aan doen als je daar toevallig zeilende bent,
    Hier is de herfst al beina ingetreden eind van de week, zegt de tv, nou smorgens is het al een beetje mistig en schijnt de zon door de bomen en krijg je moie strepen er door heen
    We zijn vijf weken op de boot geweest, mooi weer regen buien, wind geen wind, nou ja jullie weten het wel, van alles en van alles niks, maar we hebben ons goed vermaakt,
    Laatste week op het ijsselmeer, en ja daar kan je temninste zeilen, en dat hebben we ook gedaan en we hadden mooi weer en wind, dus wat wil je nog meer, alleen de laatste dag begaf onze lijn het die ons groot zeil uit de mast trekt het jammer maar die wordt nu wel weer gemaakt,
    Hier is dit weekend kermis en jawel weer regen voorspeld, en dan zeggen de volendammers, ja ja god is een volendammer geen edammer, vandaar,
    In oktober weer lekker naar spanje,, olga It er nu en heeft het ook behoorlijk warm gehad, ze komt morgen nacht weer thuis, frido is daarvoor met zijn gezinnetje geweest, dus we hebben goeie huurders, hi hi,
    Vanmorgen gerard en lies op de trein gezet, die heeft twee operaties gehad, tegen zijn aangezichtpijn, hij had het zo erg dat hij heeft in spanje la coruna in het z huis gelegen, nu gaat het goed en gaan ze verder hun reis volgen, gelukkig is alles gelukt, maar hij heeft het wel zwaar gehad,
    Luitjes het ga jullie goed pas op elkaar,

En gr van ons uit edam bart en lies