Woensdag, 30 april 2014

Amigo’s – Marmaris stad

Woensdag 30 april 2014 Z-ZW-W 2 – 6 Bewolkt, af en toe regen en een beetje zon
08.15 uur 16.00 uur 8672,9 (tri 41,5/tra 41,74) 4311, 6

Het is tien voor acht en we zijn op woensdag de dertigste april aanbeland, de voormalige Koninginnedag, die tijd komt nooit meer terug. Ricky is wel jarig vandaag, dat wel dus. We zijn nog steeds in het paradijs. Een bewolkt paradijs, da’s jammer. We gaan zo meteen weg hier, een stukje varen. Frank Sinatra zingt “I did it my way” en de kippen kakelen en de hanen kukelen. Het is hier een gezellige beestenboel. Ik was te half drie wakker vannacht, helemaal benauwd, luik verder open gezet, tot half zes geslapen en toen ben ik er maar uit gegaan. Ik zat om zes uur al te schrijven. Ik krijg het alleen niet op de weblog want de verbinding is er niet of nauwelijks, ik kom er gewoon niet door. De dongel staat ook niet op blauw maar knippert constant op groen en dan doet ie het niet. Dat is jammer dus. Gelukkig is het verhaaltje afgeschreven en zijn de foto’s geselecteerd, zodat ik het er later zo op kan zetten. Nu moesten we maar weggaan, koppie thee opdrinken en wegwezen. Een nieuwe dag is aangebroken. Te vijf over negen zijn we buiten op zee, nog in de baai maar op ruim water.

Dag Fethiye Körfezi

We gaan langs de “twee oortjes”-baai naar zee toe. De wind is momenteel zuidoost. Het weerbericht op de navtex spreekt voor de Kastellorizo zee en de Rhodos zee van zuidwest tot zuiden wind, vooral in de Rhodos zee. Als dat klopt zou dat prima zijn, maar dat moeten we afwachten. Tis nu nog in ieder geval Zuidoost en dat is goed om te zeilen zodra we op zee zijn. De kiel draaien we nog niet uit omdat we voorlopig niet aan de wind zeilen. Het waait nu 7 tot 10 knopen. Voor vanmiddag wordt 5 Bf voorspeld, een mooie bakstagwind zou dat wezen! Dag Amigo Bay, dag Fethiye Körfezi. We hebben uitvoerig gedag gezwaaid naar de “Amigo’s”. Ik durfde de kant niet meer op want er liepen erg veel geiten op de kade en een heleboel hadden hoorns. De wind schift iets en we kunnen aan de wind zeilen. De kiel gaat uit. Na een half uurtje moet toch de motor bij om een kaapje te kunnen ronden, overstag gaan doen we niet in deze rommelige zee. Daarna gaat het lekker, de hoek om langs de laatste kaap van het schiereiland van Ancient Lydae. Er komt een bui aan waar behoorlijk wat wind in zit; tot 17, 18 knopen. De bui is behoorlijk zwaar en maakt mij nat, zelfs onder de bimini, bah, maar we zeilen fantasties! Als na tien minuten de bui over is: boem, de “Wing IV” duikt voorover in een golf en ligt stil, als een dooie eend in het water. Wind weg, nul komma nul! Wat krijgen we nou? Hup motor aan en tuffen maar weer. Toch lekker gezeild een kwartiertje! Lang leve de Middellandse Zee! Zodra de wind weer gaat waaien, een beetje, komt ie uit het oosten. We liggen recht op koers en de koerslijn wijst naar de ingang van de baai van Marmaris. Dat zou mooi zijn, als we 35 mijl konden zeilen in een rechte streep naar Marmaris, dan slaan we Ekincik over. Als de wind, die nu weer uit het zuiden tot zuidoosten komt, zo blijft staan hebben we een bakstag windje en als de beloofde windkracht komt zou dit wel eens een hele mooie zeildag kunnen worden. Als alles misgaat kunnen we altijd nog naar Ekincik (of zelfs terug), dat is het back-up plan. Terwijl we steeds verder van de kust afzeilen probeer ik het internet nog een keer. Forget it but! Hij doet nu niets meer in deze contreien. De beloofde windkracht komt en méér. De voice-recorder houdt het ook voor gezien, blijkt na verloop van tijd. Ik sta drie of vier keer voor niks te lullen in dat ding. Verdomme. Ik pak Ingeborg d’r Nokiaatje, daar zit een spraakrecorder functie in. Het werkt ook nog. We hoeven dus geen nieuwe te kopen. Het is inmiddels vijf over half twaalf en we zijn een paar buitjes en een zooi mijlen verder, want we zeilen ge-wél-dig. Het bruist erdoorheen.

Het bruist al achter het schip

Aan de voorkant ook

Kijk maar, we zeilen!

De bakboordflap en de achterflap aan de bimini heb ik neergelaten, een beetje beschutting tegen de best wel frisse wind in mijn nek en tegen de regenspatjes. Het helpt iets maar niet veel. De wind is toegenomen tot snelheden zo rond de 22 tot 25 knopen en we hebben de zeven knopen door het water aangetikt! De snelheid over de grond is ongeveer hetzelfde. De koers is nog steeds Marmaris. We hebben twee keer koffie gedronken. Lekker hoor. Er varen best wel wat bootjes, zowel op tegenkoers als ook die kant op. Te 14.45 uur komen we voor de baai van Marmaris onder de lij van de kust aan bakboord en boem, wind weg, echt windstil, niet te geloven! Weer liggen we te waggelen in het water. Hop, voorzeilen weg, motor aan. Da’s nou jammer, nu moeten we toch nog meer dan een uur motoren. De werkelijk eerste fantastische zeildag van het seizoen zit er op. Man, man wat ging dat lekker! We motoren de baai in. Het is somber, dreigend weer.

Hallo Marmaris

Af en toe valt een spatje regen. Bij Netsel Marina ligt een zeeschip dat zeiljachten op zijn dek aan het stapelen is. Ik wil dicht bij de kust ankeren op hetzelfde plekje als vorig jaar, maar dat feest gaat niet door. Ik moet van de “Sahil Güvenlik” bij de andere jachten in 14 meter water gaan liggen, waarvan ik al vond dat ze erg ver van de kant lagen. Er is namelijk een evenement aan de gang, verband houdende met wielerwedstrijden (begrepen we later): vandaag eindigt in Marmaris de etappe Fethiye – Marmaris. We zien een heleboel vrachtwagens met geluidsinstallaties, een hoogwerker en podia enz. op het plein waar het standbeeld van Ataturk staat en er komen een zooi speedboten en waterscooters langsscheuren, telkens maar weer, met een kerel die aan een parachute hangt en ook eentje die heel lollig hoog in de lucht op een fiets zit. En het gaat maar door. We gaan er maar eens voor zitten met een glaasje rood, een nootje en een olijfje.

Idem

lekker scheuren

Deze ook

Lekker scheuren

Parasailing (staat erop)

Het is een dolle boel

Kijk em gaan!

Daar komt die luchtfietser weer aan

Joehoe!! Zie je mij!?

Helikopters met camera’s eronder zwermen rond boven de baai, het is me een spektakel “van heb ik jou daar”! Tenslotte komen tientallen motorrijders van de politie, als circusartiesten staand op hun motor en met gillende sirenes de boulevard overscheuren, gevolgd door een peloton wielrenners die zo ongelooflijk hard scheuren dat ik me afvraag hoe ze in godsjezusnaam tegenover Ataturk de bocht nemen, richting de “Tansas”! Of zou daar de finish zijn? Dat wordt me een bloederige bende! Dat kan niet anders. Afijn, de stoet wordt gevolgd door een bende blèrende ambulances, dus ze hebben erover nagedacht. Na verloop keert de rust weer. Ik ben bezig met de computer, stukje van 28 april erop gezet, dus heb niet in de gaten dat alle boten terug gaan en dichter bij het strand ankeren. Wij blijven maar liggen. We gaan hier morgen toch weg, nadat we eerst even naar de markt zijn geweest, dat spreekt vanzelf. Te 18.40 uur gaan we eten. We eten vegetaries want de kip döner was bedorven; toen we de koelbox opendeden sprong ie op het aanrecht en kroop in het afvalbakje. Het water is inmiddels wat rustiger geworden. De avond valt.

De avond valt

Hij is gevallen

Lezen in boeken die me niet bevallen, van Alistair MacLean. Ik stop met die man. Puzzelen (Ingeborg). Ricky feliciteren via de Skype; hij heeft vanaf nu nooit meer vrij op zijn verjaardag! Het is negen uur. Ik ga naar bed. Morgen naar de markt.

Daar liggen we

Hier ook

2 reacties op Woensdag, 30 april 2014

1. Linda zegt:

Hahahaha, die op het aanrecht springende kip doner deed ’t ‘m hoor….