Maandag, 22 september 2014

Catania – Brucoli (we lijken wel een veerpont)

Maandag 22 september 2014 ZW – W 1 – 4/5 Bf Zonnig maar ook heiig
08.45 uur 12.45 uur 9610,5 (trip 7,94 /track 14,59) 4477 u en 45 min.

Catania – Brucoli

Zeven uur. Ik was kwart voor zes al wakker, nog donker was het, ben er uitgegaan naar de w.c. en daarna weer naar bed, tot zeven uur. We gaan niet eens ontbijten maar spuiten direct de boot af, dat hadden we nog niet goed gedaan en dat water is fors betaald. Dat is een goeie manier om wakker te worden. We spuiten onszelf ook flink af. Werkelijk een heerlijke douche! Tien voor acht. We worstelen met een vuilniszak, wat stinkt dat ding! De klok staat stil. Ik wind hem op, ikzelf blijf vrij rustig. Linda is thuis, zal wel in bed liggen want ze heeft vandaag nog vrij. De petflessen cirkelen nog (of weer) in de haven rond.

Ze zijn er weer, hoor!

Vijf over acht. De havenmeester is betaald: 94 euro. Ik kreeg geen reçu, hij tekende het wel aan op het door mij ingevulde formulier in het grote boek. Ze moeten het bijhouden, hè, zodat de M. het protectiegeld kan berekenen. Ik ga maar even zitten lezen want op de “Beau” heerst vooralsnog diepe rust. Kwart voor negen. We zijn vertrokken, richting Broccoli. Cees en Ann zitten te ontbijten met hun gasten en bovendien is er nauwelijks wind, daar houdt Cees niet van. Wij waren al bezig vanaf zeven uur en we zijn nu wel klaar met deze petfles haven, wat een troep in het water. Toch heeft het wel wat zo’n broeierige Siciliaanse havenstad. Ingeborg haalt intussen de stootwillen naar binnen en hangt ze aan de granny bars en we toeren op ons gemak de haven uit, recht op Brucoli af, zo te zien.

Het heeft wel wat, zo'n Siciliaanse stad

Het heeft wel wat, zo’n Siciliaanse stad

De " Beau" komt zo

De ” Beau” komt zo

Het havengebouwte van de jachthaven

Het havengebouwtje van de jachthaven

Ing bergt de ballen keurig op

Kijk, de Etna!

De opstijgende vliegtuigen vliegen ons om de oren; we kruisen hun stijgbaan boven zee. Ze hebben staartwind, beetje vreemd dat ze dan hier omhoog gaan en niet aan de andere kant van het vliegveld. Ik heb ook de indruk dat ze later van de baan loskomen dan normaal met tegenwind. De zeilen staan inmiddels en het ziet er naar uit dat met deze zuidwesten wind Brucoli bezeild is! Vast niet, dat kan niet! We zullen zien. Voorlopig hebben we 8 knopen wind en met zo’n vlak zeetje lopen we lekker. Als het zo blijft: helemaal blij! Ik kijk nog één keer om en zie voor de laatste maal (dit seizoen) de Etna boven Catania.

Een laatste blik op Catania en de Etna

Half elf. We gaan het tweede bakkie koffie krijgen en ondertussen begint het te waaien ook: 13, 14, 15 knopen! We tikken de 6 knopen over de grond nog net niet aan. Het weerbericht klopt voor de verandering eens een keertje! De koffie is nog niet op als de wind inzakt en wij blijven steken op 4 knopen. Het is bloedheet. Zo heet als het vandaag is hebben we het op het water nog niet eerder meegemaakt. Dit is gewoon niet lekker. Vies warm. De wind komt van het land en we mogen blij zijn dat we vandaag op het water zijn denk ik. Achter ons komt de “Beau’ opzetten. Je hebt steeds het idee dat je net zo hard gaat maar opeens ligt ie naast je en ze moeten razendsnel zijn met voor mijn camera poseren op de kuiprand want voor je het weet verdwijnen ze in de verte.

De traditionele kuiprandfoto

En weg is ie

De koffie smaakt niet lekker, afwaswater. Jammer voor Lin, dat ze dit niet mocht meemaken, deze warmte bedoel ik, dat had ze graag gewild. Straks lekker zwemmen in Brucoli. We gaan goed, mooie snelheid, 4 knoopjes. Vroeger, op het IJsselmeer, vond ik dat het moment waarop de motor gestart moest worden! Het water is lichtblauw, zo had ik het hier nog niet gezien. Half twaalf. Motor aan, want het gaat niet meer. Kwart voor twaalf. Motor uit. Het waait weer. Vijf over twaalf: 13 knopen wind en we scheuren op de baai af. Nog 2,5 mijl en we zijn er, niet te geloven! Ingeborg zit een beetje te slapen. Tot het laatste moment kunnen we zeilen.

We hebben de baai (bijna) recht vooruit

We zijn er bijna

Een frisgroene bunker op de kant

De “Beau” ligt reeds ten anker in de baai en ik laat te 12.45 uur het anker achter hen plonzen op 6 meter diepte. Je kunt de bodem nu goed zien: alleen maar wier, geeneen zandplekje. De “Beau” en de “Wing IV” zijn de enige jachten die hier voor anker liggen. 16.00 uur. We hebben gelunst met toastjes met kaas en ham. Linda skypte meteen zodra ik de computer had opgestart. Heel gezellig en vreemd tegelijkertijd: gisteren was ze nog aan boord en nu zit ze duizenden kilometers van ons vandaan! Ik heb foto’s geordend, een nooit eindigend karwei en ik heb Ann een stickie gebracht met foto’s. Bij die gelegenheid werden wij verzocht te 17.00 uur op audiëntie te komen. Maar natuurlijk! Ingeborg houdt zich rustig in de kajuit. Het is nog steeds bloedverziekend heet. Binnen is het koeler (33 graden) dan buiten, dankzij de windslurf. De lucht die langs je bezwete blote lijf heen strijkt is verkoelend. We vergaten zelfs te gaan zwemmen. Hadden er de puf niet voor! Buiten in de kuip, achter de buiskap, is de hitte verzengend. De beugel van de stuurstand is heet! Dat geldt voor alle onbehandelde metalen delen van het schip. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, behalve in Egypte dan. Een dikke, warme lucht is het. Maar….nu net rond vieren, terwijl ik mijn nagels sta te knippen, draait de wind met een klap van zuidwest naar noordoost. Dat gaan we straks voelen: koelere zeelucht! Als ie maar doordraait naar het zuidoosten of zuiden, dan blijven we beschut liggen.. Het betekent in elk geval, daar kun je donder op zeggen, dat we gesodemieter krijgen met de deining. We gaan het meemaken. Het is nu helemaal betrokken. De zon is weg maar het is nog steeds warm. De “beautjes” zijn met hun viertjes met het beautje naar de kant gegaan, het riviertje op eigenlijk, langs het gerestaureerde fortje, om de boel te verkennen.

Het fortje

Ze kwamen niet echt ver, het is er te ondiep. Te 17.00 uur gaan wij bij hen op de borrel. Kwart voor vijf. We gaan bijna op de borrel bij Ann en Cees. Is het een kwartier roeien, Ing? Ja, hè? Dan gaan we maar. Ik zit me eigen te vervelen hiero. Vijf voor half acht. We zijn terug van de borrel op de “Beau” waar wij nader kennismaakten met Hanny en Guido. Guido is een oude strijdmakker van Cees (lichting 76-1, oude natopeuken), ze kennen mekaar al 40 jaar. Als Cees Ann niet had ontmoet, waren ze een soort van met elkaar getrouwd denk ik, zulke dikke maatjes zijn ze en de kwalificatie dik is in dit verband helemaal niet letterlijk bedoeld, begrijp me goed! We behandelden belangrijke onderwerpen tijdens de borrel, bijvoorbeeld de borrel zelf in al zijn verschijningsvormen werd belicht en zelfs de uitdieping van het subtiele onderscheid in betekenis, als dat er al is, tussen de soortnamen “pijpen” en “buizen” was een stevige! Het zijn synoniemen voor hetzelfde product, toch is dat niet altijd vol te houden: zo zie ik Joop (van Meta) echt niet een “buisje” opsteken. Tevens stelden wij vast dat, indien elk als werkwoord wordt gebruikt de betekenis van beide woorden verder uiteen gaat lopen. Interessant. Voorts natuurlijk de gebruikelijke vertrouwelijke zaken die hier geen plek kunnen hebben. We hebben ook gelachen natuurlijk. Heel gezellig ook. Vanavond gaan hunnie uit eten. Wij ook, op de “Wing IV”. Sterker nog, Ingeborg staat al te koken. Het is al vrijwel donker, ik moet het ankerlicht aanzetten en dan moet ik maar weer eens gaan schrijven vanavond, verdomme wat een toestand is dat toch! Tien voor acht. We hebben een partij lekker gegeten, zó de moeite waard! Een Griekse salade die voortreffelijk smaakte in combinatie met kleine Duitse, witte, gekruide braadworstjes, helemaal bruin gebraden in olijfolie met uitjes. Ik heb me de pokken gezocht naar die dingen en vond ze bij de Lidl! Nergens anders te krijgen in deze landen. Voortreffelijk spul. Een “gebrouilleerd oeuf” erbij natuurlijk, enne, gebakken banaan met Amaronno di Saretto en gebakken fijngesnipperde uien, verkoold eigenlijk, heerlijk, zo heb ik ze het liefst! Geen aardappel in de nabijheid! Slecht, maar heerlijk! (ja, ik ben jullie vóór!). Een heleboel uitroeptekens, ik geef het toe, maar allemaal op hun plaats! (oeps, weer eentje). Kwart over tien. Ik heb het stukkie van 19 september op de weblog staan en ik had gedacht nog eentje te schrijven maar dat gaat niet lukken. Dat kan ik niet meer opbrengen. Ik ga even buiten zitten met een glaasje whisky en een slokje water, nu kan het nog, misschien is het morgen wel herfst, weet je veel. Lekker een beetje chillen. Cees, Anneke, Guido en Hanny zijn al terug van uit eten. Het is perfect windstil inmiddels, misschien gaat het dan ook niet deinen vannag maar je weet nooit wat er uit de verte op je af komt. Kwart over elf. We gaan naar bed. Het chillen is overgegaan in vegeteren; ik donder zowat van de kuiprand doordat ik telkens in slaap val. Kortom, ik zit behoorlijk te knikkebollen. Ingeborg kwam erbij zitten, dan gaat het wel weer even, gezellig kletsen over de kleur van de banken in de Sturiër en hoe we stabilizers eronder kunnen krijgen (niet onder de banken natuurlijk); ja, ja, een verstandige aow-er denkt na over zijn toekomst. Gezellig is het wel maar v.v. (=voorlopig vruchteloos). We gaan slapen. Doei. Het was een fijne dag.

Daar liggen wij

De track over het ondiepe

4 reacties op Maandag, 22 september 2014

1. Schouten zegt:

Deze landrot vraagt : wat en hoe is een windslurf ?
    Groet jan & Frida

2. Linda zegt:

Gelukt! (nou ja, nog 2 dagen dan nog…) Ja, gek he, dat ik hier nu in een dikke trui zit, zover bij jullie vandaag, en jullie stikken van de hitte. Nog maar ruim 2 weekjes en dan kunnen jullie ook weer ‘genieten’ van de kou in Nederland!