Vrijdag, 1 mei 2015

Cagliari (Marina del Sole) 2

06.30 uur. Van bed opgestaan, een plas gedaan en aan het schrijven gegaan. De update van iMovie, ter grootte van 2,01 GB is geruisloos en uit zijn eigen op mijn laptop gaan staan. Keurig netjes. Hoera, hoef niks te doen. Bijna 8 GB is op. Vandaag moeten er nog twee doorheen gejast worden. Gaat lukken. PS. Ingeborg ligt nog in bed. Ik merk dat ik er gisteren bij het schrijven inderdaad niet helemaal met mijn hoofd bij was: ik zie dat ik het logboek tabelletje ben vergeten bij 29 april te zetten. Dat zet ik eerst recht. Tien over acht. Ingeborg staat nu ook naast bed. Ik ben aardig gevorderd met de tekst van 30 april. Het lijkt erop dat het weer een hele lap tekst wordt. Maar nu stop ik ermee want ik moet de stroomkabel van Mans uitleggen, prachtkabel die de vereiste lengte heeft met daardoor wel loodzwaar is, en de fietsen op de steiger zetten. We gaan na het ontbijt boodschappen doen bij de Spar, zie je. Het is al half negen geweest als wij op de fiets met aanhangwagen naar de winkel peddelen, nadat ik eerst een lege band had moeten oppompen en Ingeborg een essentieel onderdeel van een zadelpen uit de baggerbak die hondekooi heet moest vissen. Onderweg komen we 4 personen te paard tegen, op weg naar het centrum. Ze zijn in traditionele klederdracht. Oh ja, dat is ook zo, er is feest in de stad. We moeten opschieten. Auto’s komen van alle kanten aanrijden om te parkeren bij de haven of in de open ruimten tussen de huizenblokken in de buurt. Zelfbenoemde parkeerwachters proberen wat te verdienen door de automobilisten te helpen met parkeren. Die zijn daarvan meestal niet gediend. Je hoort en ziet de “parkeerwachters” dan duidelijk hun misnoegen uiten. Maar ja, dat gaat hier zo. Niks aan te doen. We klinken de fietsen aan elkaar tegen de gevel van de supermarkt en pakken binnen een kar. Ik haal een munt uit mijn portemonnee en leg daartoe mijn rugzak met portemonnee erin op de rij rooie winkelkarren die binnen vlakbij de ingang staan. Ik sleep onze eigen kar met geïntegreerde boodschappentas met mij mee. We staan tamelijk lang stil bij de groenten om zorgvuldige afwegingen te maken of een aankoop wel nuttig ende nodig is. Gelukkig is er nu brood en nog vers ook. We doen diverse dingetjes in de winkelwagen, dusdanig veel dat ik mijn hart vasthoud of dat allemaal wel in de boodschappenkar past. Hop, op naar de kassa. Willem, waar is de boodschappenkar. Eerste schrik. Shit. Die staat nog bij de groenten, is ie de hele tijd blijven staan. Vergeten. Gelukkig hij staat er nog. Willem, waar is je portemonnee. In mijn rugzak natuurlijk, suffie, zeg ik, minzaam glimlachend. Waar is je rugzak, slimbo! Tweede schrik. Shit, niet op mijn rug, de rugzak bedoel ik, dit is ernstiger! Ik moet van Ingeborg nadenken, waar ik hem heb gelaten. Zij begint al de spullen van de band terug te leggen in de winkelwagen. Ik loop door de kassa’s naar de ingang, gadegeslagen door verbaasde klanten en caissière. Op de fietsen laten liggen, buiten? Dan kijk ik naar de rij winkelwagens bij de entree in de winkel. AAAaaah, gelukkig daar ligt ie, rits open, portemonnee in zicht. Gelukkig wonen op Sardinië alleen maar eerlijke, rechtschapen mensen, zeg! Heb ik even mazzel!? De hele winkel haalt opgelucht adem en Ingeborg legt de artikelen weer op de band. Daar moet je nou toch eens een keer mee ophouden, zegt ze, ik krijg zowat een hartverlamming! Ja mam. Buiten bind ik de loodzware boodschappenkar aan mijn bagagedrager en in de inmiddels zinderende hitte peddelen we terug naar de haven. Het is nog drukker geworden op straat, de auto’s rijden af en aan en de parkeerwachters, voornamelijk Afrikanen, hebben het maar druk, of liever: maken zich druk. Op de boot drinken we na de boodschappen te hebben opgeborgen eerst een kop koffie. Het is intussen half elf geworden en Ingeborg denkt dat we nu al een deel van de feestelijkheden hebben gemist. Nou, dan gaan we toch? Met een plastic beker koffie in de hand lopen we met fototoestel in de rugzak over de steigers naar de kade en vervolgens over de geheel nieuwe of vernieuwde flaneerboulevard langs de haven richting centrum, een flink eind lopen.

Prachtige boulevard, prachtig roestvrijstalen hekken

In de stad is het druk en op de grote boulevard met de galerijen is het verkeer afgezet en het volk wandelt op de weg en over een soort langgerekte markt, waar voornamelijk Afrikaanse mensen hun waren proberen te slijten.

De markt was voornamelijk een Afrikaanse aangelegenheid

Veel glitters, kleding, tassen, snuisterijen. We lopen er een stukje overheen maar hebben het al gauw te zien, bovendien valt er niet te lopen. Op de weg ernaast is meer ruimte. In de verte op de hoek met de Via Carlo Felice staat een tribune op de straat en ziet het zwart van de mensen. Daar moeten we wezen. De optocht is  in volle gang. Ingeborg had dus gelijk.

Daar verderop is de optocht

Erg druk

Met geen mogelijkheid kunnen we een plekje vinden om te kijken en foto’s te nemen. We moeten een heel eind lopen, de stoet achter de rij toeschouwers volgen tot we dichtbij de haven in een straat met gore, bekladde gevels ruimte genoeg hebben. In die buurt is kennelijk ook het eindpunt van de parade want er liggen een heleboel in klederdracht gehulde mensen achter onze rug op tegenkoers. We staan daar wel anderhalf uur een hernia op te lopen en vlammende voeten te krijgen, maar het is de moeite waard. Er komt van elke stad of dorp op Sardinië een groep in klederdracht gehulde mensen langslopen, plechtig, soms religieuze liederen zingend en vaandels en andere religieuze dingetjes meedragend. De kleding is werkelijk schitterend. Ik heb nog nooit zoveel verschillende klederdrachten gezien. Jong en oud, man en vrouw, kleine kinderen en baby’s op de arm van hun ouders en af en toe klinkt uit de rijen toeschouwers applaus op. Ook is er af en toe een groep die op blaasinstrumenten een vreemde soort, zoevende muziek maakt.

Prachtige kledij

Ook van achteren

Het was voor alle leeftijden

Kijk maar

Weer andere combinaties

Er werd ook gezongen

Zij ook

Prachtig!

Waar trapte ik nou net in?

Stemmig zwart zag je ook

Och, zo mooi

Idem

Dit vind ik wel een kleurige

De afstanden tussen de groepen is af en toe ontzettend groot, zodat de mensen dan de weg op drommen, hetgeen weer moet worden rechtgezet door in uniform gestoken vrijwilligers die op gezette afstanden staan om de menigte in bedwang te houden. Prachtig allemaal, wat een feest! Er komt geen eind aan en na 100 foto’s wil ik een eindje teruglopen, de oude stad in want daar zien we in de verte nog meer aankomen! Tienduizenden mensen zijn vandaag in de stad, je kunt over de hoofden lopen. We kiezen ergens in een met dranghekken afgezette straat een strategische plek en gaan verder met plaatjes knippen. We komen ogen tekort. Uno momento dado komen de paarden aan bod. Dat is helemaal spectaculair. Prachtige uitdossingen, schitterende kledij alweer en schichtige, schuimbekkende paarden, levensgevaarlijk! Ze stappen naast elkaar, één keer zelfs met 11 paarden, door de niet eens zo heel brede straat! Er hoeft er maar eentje de kolder in de kop te krijgen en de chaos is compleet. Prachtig, dat we dit allemaal mee mogen maken!

Hier werden tv opnamen gemaakt en werd uitleg gegeven over de verschillende groepen klederdrachten

Mooi rood

Mooi zwart, heel apart

Maar kleurig is toch wel het mooist!

Moet je dit zien!

Echt geweldig

Toch?

Een mooi meisje maakt het nog mooier

Zeldzaam

Een karakteristieke, deze

Toen kwamen de paarden

Mooi versierde hoofdstellen

Ook de dames deden een paard in het zakje

11 op een rij!

Paardenkoppen, pardon, -hoofden

Hier gingen ze de hoek om

Te 13.00 uur treedt enige verzadiging bij ons in en drinken wij op een terrasje een cappuccino en eten een soort gebakje erbij. Lekker hoor, hadden we even nodig.

Even pauze met een bakkie

Na een kwartiertje duiken we weer de drukke straten in, net op tijd om het sluitstuk te zien: een pastoor met een christusbeeld, gevolgd door voetvolk en een door twee enorme en fraai opgetuigde bruine stieren voortgetrokken karos met een barokke glazen vitrine erop, waarin een kleurig standbeeld van een of andere patroonheilige staat. Vooral die stieren maken grote indruk op mij, wat een bakbeesten, die geheel onverschillig voor de kakofonie om hen heen, rustig en gehoorzaam stoppen of voortstappen, al naargelang de situatie dat vereist! I am really flabbergasted.

Het voetvolk had een ban-de-bom sticker opgespeld

Daar komen de stieren!

Joekels waren het

Joekels waren het, zeer indrukwekkend

Onder bewaking van geüniformeerd personeel werd de patroonheilige door de stad gesjouwd

Onder bewaking van geüniformeerd personeel werd de patroonheilige door de stad getrokken

Een stroom mensen volgde de stoet

Zodra de patroonheilige voorbij is sluit het publiek zich aan en raakt de straat helemaal verstopt. We wachten even en piepen er dan tussenuit, naar de Via Carlo Felice, waar we de stierenkar nog een keer voorbij zien komen en dan is het afgelopen. Zodra en als ik ooit iMovie onder de knie krijg zal ik het filmpje dat ik van de stieren gemaakt heb bij dit bericht plaatsen. Ik beloof het. De mensenmassa deint voor een deel met de stieren mee naar beneden, naar de haven en een ander deel verspreidt zich in de stad, waaronder wij.

Het bleef nog lang druk op de Via Carlo Felice

Nog een keer genietend van het oude centrum wandelen we terug naar het havenfront waar we op een bankje bij de jachthaven gaan zitten uitpuffen, alvorens aan de wandeling naar huis, wederom langs de waterkant, te beginnen.

Even van de rug af bij de haven

Als we uitgerust zijn kijken we bij het oorlogsschip dat aan een grote pier ligt, waarop een start- en finishplaats wordt aangelegd voor een triathlon morgen. Over het plankenpad waar ook gefietst mag worden, lopen we terug naar de flaneerboulevard. Wat een mooi roestvrijstalen hek, zeg.

De navy was er ook

Hier begint en eindigt morgen de triatlon

Even hangen op de rvs balustrade langs het plankenpad

Op de boot nemen we een borrel. Dit hadden we niet willen missen. Dit moet je gezien en meegemaakt hebben. Een dag vol hoogtepunten. Ik weet niet wat het grootste hoogtepunt was: boodschappen doen of de stieren, gewoon te veel om te kiezen. Ik val op de kuipbank in de zon in slaap, niet zo best. Als diner eten wij gemengde sla en dunne lapjes rundvlees en een ei. Lekker hoor. Kwart over negen. Eindelijk klaar met het stukkie van 30 april. Ik zet de opbrengst van vandaag op de computer: een record van 283 foto’s, idioot gewoon. Ik moet ook nog Gigabytes opmaken, dat gaat waarschijnlijk toch niet lukken, alhoewel, als het kwart over twaalf is en ik ruim twee uur naar Britain’ s got talent en motorbootjes heb gekeken zijn er 800 MB-tjes doorheen gegaan. Morgen verder.