Zaterdag, 16 mei 2015

La Maddalena – Baie de Stagnolu (op Corsica in de Golfe de Porte Vecchio)

Zaterdag 16 mei 2015 NO – N, 2 – 4 Bf Wolken met zon, later zonnig
06.15 uur 12.00 uur 10.074 (trip 23,3/track 31,21) 4560 uren

Te 03.00 uur worden wij plotsklaps wakker. Wat is dat?! Doodstil! De wind is weg en de boot ligt bewegingloos! Ja, daar wordt je wakker van. Gelukkig vallen we weer in slaap en gaat de biologische wekker af om 05.50 uur, precies de tijd waarop we hem hadden gezet. Hop, eruit, in de benen, in de kleren, in de kuip, zwemplatform neer, landvastveren losschroeven, stroomkabel opvouwen (hij wordt steeds stijver en knakkeriger, zie je), aan boord springen, motor starten, de dubbele landvasten zonder veren lostrekken, mooringlijn voor laten vallen, afhouden van de buurman (Ingeborg doet dat) en wegvaren. Dat duurt allemaal evengoed nog een heel kwartier! Het is dan overigens niet meer windstil. Er staat een straf windje tussen de eilanden, uit het zuidwesten. Terwijl Ingeborg de boot langzaam de havenkom uit stuurt haal ik de bijboot naar achteren en hijs hem tegen de spiegel, probeer dat maar eens als de boot langzaam vaart. Valt nog niet mee op de vroege oggend. Gelukkig bleef ik droog. Ik trek de stootwillen aan dek en hijs dan eerst het grootzeil, waarna ik de rest doe: stootwillen opruimen, landvasten en -veren opruimen. Eindelijk kan de motor uit want we gaan zeilen, believe it or not.

Tien voor zeven. We stuiven onder vol tuig de straat uit tussen het eiland Spargi en het vasteland van Sardinië, een noordwestelijke koers. Zometeen gaan we stuurboord uit om het eiland heen, dwars over de straat van Bonifacio, richting Port Vecchio. De wind waait met 8 – 12 knopen uit het zuidwesten. Aan de westelijke hemel staat een regenboog tussen de wolken. De zon is er gelukkig ook; een prachtige, afgetekende ochtend.

Op pad in het vroege oggendlicht

Regenboog!

La Maddalena verdwijnt achter ons uit het zicht. Aan de overkant van de straat is Corsica duidelijk te zien, met de kliffen waarachter Bonifacio moet liggen. In de verte zie ik de zuidton waar we omheen moeten, koers noord. We moeten dan plat voor de wind varen; ik hou mijn hart vast. Ingeborg staat klaar met een joggertje. We zijn weer onderweg!

Half acht. Motor aan. Alleen het grootzeil blijft staan als steunzeil. De wind is afgenomen tot plm. 7 knopen en met een voordewindse koers is dat niet voldoende om te zeilen, zeker niet met deze deining. Jezusmekrezus, wat een deining! Kaap Finistère is er niks bij. Niet te filmen! Grote diepe kuilen belagen ons door de straat heen vanuit het noordwesten terwijl we dwars van Spargi naar het noorden ploegen. De wind is inmiddels zuid geworden, dus die staat er lekker tegenin te blazen, gelukkig niet te hard. Dit zijn natuurlijk de resten van de metershoge golven die tot middernacht op de kusten van Sardinië en Corsica hebben huisgehouden. Ik verwacht dat dat drastisch minder zal worden zodra we achter de ondiepten en eilandjes komen die ten zuidoosten van Corsica in de straat liggen. Maar voorlopig “genieten” we van de gratis cakewalk. We waggelen met een soortement wrikkende beweging over de zeebergen heen, zwaaiend met onze kont in elk golfdal, maar de boot doet het best. Twee internationale ferry’s kruisen met 20 knopen ons pad. Ik probeer ze te raken. Lukt niet, met m’n armzalige 5,5 knoop.

Lijndienst met Algerije

Ik had gelijk met mijn theorie over de ondiepten: zodra we de zuidelijkste ton die bij de ondiepten (de Lavezzi eilanden) staat dwars hebben is het afgelopen met de waterbergen. Het was leuk, bedankt, maar dit is nog leuker: comfortabel motoren, min of meer rechtop. Ik ga binnen gauw even kijken naar de weerkaartjes van Lamma, nu we nog in Italië varen. Ik prent de gegevens van de komende drie dagen in mijn geheugen (fout, ik had het moeten opschrijven, maar er was geen tijd te verspillen!). Vandaag krijgen we in de middag de wind op kop. Morgen gaat hij naar het noorden. Hij moet nu uit het zuidoosten tot oosten gaan komen. Ook fout. Inmiddels staat ie noordoost en valt er weer niet rielekst te zeilen! Nog terwijl ik bezig ben passeren we de grens met Frankrijk en dan “gaat het licht uit”. Het is ongelooflijk hoe precies ze dat kunnen regelen, de hufters, dát kunnen ze wél. Ik maak nog een laatste foto van de skyline van Sardinië en dan hebben we dat ook weer gehad.

Dag, Sardinië!

We zijn dus nu, 16 mei 2015, te 08.40 uur Frankrijk binnengevaren en daarmee voor de komende dagen van de virtuele buitenwereld afgesloten. Het is vijf jaar geleden dat we Frankrijk voor het laatst verlieten. Een historisch moment dit, emotioneel ook, snik.

Negen uur. De wind komt uit het noorden. Hoog aan de wind dus. Dat hadden we niet afgesproken voor vanoggend. De zeilen staan wel maar ik hou de motor bij anders wordt het niks. We lopen 6 knopen over de grond en 5 knopen bootsnelheid bij 7,2 knopen wind. There it is, in a nutshell. Ingeborg gaat koffie zetten. Daar heb ik wel trek in. De bewolking is vrijwel verdwenen, geen windveren. Morgen gaat het hard waaien, 6 tot 7 uit het noorden. Wij blijven dan liggen in Baie de Stagnolu in de Golf van Porto Vecchio. Maandag varen we verder naar Port Taverna, is nog steeds het plan. Het weer laat dat toe en dan hebben we het maar niet over zeilen. Dinsdag steken we over naar Elba en ankeren daar hopelijk in de baai van Porto Ferraio. Daar doet TIM het weer, neem ik aan. Woensdag tikken we het vasteland van Italië aan en dan zien we wel verder: Livorno, Pisa, La Spezia en dan oversteken. Mind you: dit is maar een planning, waar we ons overigens wel aan willen houden: “we moeten verder”, we willen naar de Franse Rivièra! Vakantie vieren! Lache man.

Kwart voor tien. Motor af gezet. Het werd toch te gek. Dan maar iets verdagen richting kust. Bij negen knopen wind lopen we zes knopen over de grond! Het gaat lekker, we varen heerlijk langs de oostkust van Corsica. Wat een fijne kust om langs te zeilen! Mooi vlak zeetje, beetje deining maar wel hoog aan de wind, heerlijk!

Hier konden we nog zeilen, is dat niet geweldig?

Tien voor half elf. De wind neemt toe: 14, 15 knopen. Het schip stuurt zichzelf en dan gaat ie hoger aan de wind dan ik zelf zou doen, maar we houden aardig snelheid en “hoogte” is belangrijk want we moeten zometeen tussen de kust en een paar eilandjes door. De wind krimpt, dat gat gaan we niet halen. Als we bij de kust zijn doe ik de motor wel weer bij, neem ik me voor. Voorlopig genieten we van nog een bak koffie.

Ingeborg heeft zich bezeerd

Koffie 1

Koffie 2

Half uurtje later: gemene golfjes op kop, 16 tot 17 knopen wind, was ook niet afgesproken, koud, ik had al een muts op mijn kop, straks moet ik nog mijn zeiljas aan, het moet niet gekker worden. Motor bij en recht er tegenin.

Tien over elf. We zijn de laatste kaap gepasseerd: Punta de la Chiappa, een mooi torentje en een uitkijkpost erop. Achter de kaap zien we de bergen in het binnenland om de Golf heen liggen.

Kaap Chiappa

Corsica is best mooi gevormd

Slechts op het grootzeil zeilen we om ongemarkeerde rotsjes heen bakboord uit de baai binnen. Een mooie grote baai, aan weerskanten huizen op de hellingen, laag blijvend spul, vierkanterige huizen, niet zo gelikt als in Porto Cervo maar best ook smaakvol vormgegeven. Geen hoogbouw. Helaas zijn de foto’s vanaf dit moment niet beschikbaar omdat ze in het interne geheugen van de Kodak zitten (ik had de instelling na de ontdekking van gisteren niet gewijzigd in “memory card”!) en mijn eigenwijze Mac, met het nieuwe fotoprogramma, wil de foto’s niet erkennen en importeren! Klereding. De stevige noordenwind, 15 knopen, blaast ons de baai in. Oh, je moet de Franse vlag nog hijsen. Oeps, je hebt gelijk. De Italiaanse driekleur maakt plaats voor de Franse en met een zwierige zwaai draaien we de Baie de Spartagnolu in. Op de plotter staat “Entry prohibited”, maar dat zal wel een vergissing zijn. We zijn weer eens de “enigsten”. Voor een lang smal strand rond de baai, met een fraai vakantiedorpje, met tussen de pijnbomen een camping erachter, laten wij te 12.00 uur het anker vallen in 3 meter diep water. De bodem is donker, maar het water is helder. Dat donkere is een soort wier. Het anker houdt meteen, door de wind alleen al. Daar liggen we dan weer. In Frankrijk. Stil hier. Er gebeurt niks.

Daar liggen we

In Frankrijk, na 5 jaar!

We lunsen met de zelf gebakken salade op stokbrood. In de verte zien we Porto Vecchio, met een club Med schip, met vijf masten, en een Ferry vlakbij afgemeerd. Het is hier fantasties, maar eenzaam. Af en toe mensen op het strand, met kindertjes. De middag verstrijkt met kletsen, lezen, slapen, bootje tewater laten (kan ik wat zien achteruit), met de verrekijker gekoekeloerd, (vergeefs) foto’s genomen. Ik neem morgen wel wat fotootjes die ik hier neer kan zetten.

Het ziet er mooi uit.

Ook van een afstandje

Daar ligt Vecchio (rare naam voor een Franse stad)

Als het met de wind niet te erg wordt morgen gaan we langs het strand wandelen. Aan het eind van de middag wordt het iets drukker: een speedboot met skiërs komt rondjes om ons heen draaien, of ik effe op wil rotten. Nou, nee dus. Dat duurt een uurtje en dan is het alweer over.

Kwart over zeven. Eten. Gebakken kip met sla. Lekker. De Franse radio is weer eens wat anders; meer vertrouwde muziek.

Half elf. Ik heb het verhaaltje van gisteren geschreven, zonder foto’s dus. Ik ontdek net hoe het zit met die instellingen van de memory functies! Ik zie dat hier een wifi is maar ik ben niet dicht genoeg in de buurt en ik moet een wachtwoord hebben, dus op de weblog plaatsen is er even niet bij. Een rustige avond, de baai is zo glad als een spiegel en het is aardedonker buiten. De tuinlampjes in de kuip spelen met z’n allen fanatiek voor ankerlicht. Einde verhaal. Morgen verder.