Donderdag, 21 mei 2015

Portoferraio (Elba) – Portoferraio (Elba)

Donderdag 21 mei 2015 W – NW 5 – 6 Bf Bewolkt
07.00 uur 08.15 uur 10.149 (trip 4,5/track 6,3) 4577 uren en 30 minuten

Tien over half zeven. Net opgestaan van mijn bed waar ik, na een heerlijke nachtrust, heb liggen lezen vanaf 05.00 uur. De wind is gedraaid naar het zuiden, als ik kijk naar onze positie achter het anker. Ik ga even kijken naar de weerssituatie van dit moment om te kijken of er nog ontwikkelingen zijn. We hadden besloten te blijven liggen, maar dat moet wel terecht zijn, anders baal ik.

07.10 uur. We zijn bijna de baai uit. Weer onderweg! Ik had namelijk naar het weerbericht gekeken en het lijkt nogal mee te vallen. Ze hebben het over maximaal 10 tot 16 knopen wind uit het westen en golfhoogten tot maximaal 1,25 meter, later afnemend als we wat meer noordelijk komen. Dat moeten we aankunnen. Dat is bezeild, dachten wij. Misschien halen we Livorno nog vandaag! Wacht, ik moet effe foto’s maken van een cruiseschip dat net binnenkomt. Ingeborg moet de plankjes van de ingang nog wegbergen.

Cruiseschip komt binnen

Kwart over acht. En gelachen dat we hebben! We gingen overmoedig weg en nu liggen we weer exact op dezelfde plek als vanwaar we vertrokken, ons plekje naast de Duitser. Wat was het geval? Toen we buiten kwamen met gehesen grootzeil, waarin twee reven voor de zekerheid, merkten wij allengs dat de golven ietsepietsie “groter groeiden” dan goed was voor onze gemoedsrust. Zeker toen we uit de betrekkelijke lij van het eiland kwamen kregen wij een reality-check: we rezen en daalden met een horizontale snelheid van 6,3 knopen op het dubbel gereefde grootzeil en slechts de kotterfok, op tamelijk steile, net niet krullende, golven en legden daarbij naar ons gevoel verticale afstanden af zoals men ook doet als men in een flat met de lift van de eerste naar de derde verdieping gaat en terug, alleen gaat dat trager en rechtop. Bovendien gaf de windmeter snelheden aan van 25 knopen en dat kwam niet geheel overeen met wat beloofd was, in het geheel niet zelfs. Moesten wij dat misschien wel 40 mijl vol houden? Wij dachten van niet. Ingeborg, de bikkel, was binnen reeds bezig een joggertje in elkaar te draaien toen ik riep dat de schipper (dat ben ik dus, als Ingeborg binnen zit) had besloten op zijn schreden terug te keren: beter blo Jan, dan do Jan”, luidt de oudhollandse zegswijze. Ingeborg was het er wel mee eens. Ze moest de joggert laten staan en meehelpen bij het overstaggen. Dat ging tamelijk wild maar zonder brokken. Met vliegende vaart schoten we op dezelfde track naar de baai terug.

Hier zijn we alweer op de terugweg. Moeilijk te fotograferen die golven

Te ruig voor ons

2 x gereefd en alleen kotter

Bah

Niet zo nuttig die track

Daar liggen we weer

Eenmaal binnen was het leed geleden. Gelukkig hadden we in dat half uurtje geen last van ferry’s (of liever: zij van ons!). Rust in de tent en in no time had Ingeborg de door de kajuit geslingerde zooi opgeruimd. Hallo Portoferraio! Ooh, wat mooi is het hier, hier blijven we een tijdje! Eindelijk krijg ik m’n joggertje. In de baai voelen we de wind totaal niet en het water is stukken minder in beweging. We leren er van: je moet het weerbericht niet altijd vertrouwen en de golfhoogten niet onderschatten: misschien bedoelen ze met 1,25 meter wel 2,5 meter, wie zal het zeggen? En bij de windkracht moet je zekerheidshalve altijd een halve tot een hele Beaufort optellen. Ik krijg het idee dat dit alles in elk geval geldt in dit gebied: wat een grillig, onbetrouwbaar zooitje!

Kwart voor een. Ja, we zijn er een beetje stil van, vandaar dat er niks te vertellen valt sinds ons ochtendlijke avontuur. Het weer is grillig: veel wind, weinig wind, de zee blijft woelig buiten, dat kunnen we zien met de verrekijker. Er gaan wel een paar boten weg, maar ik hou niet in de gaten of die soms ook terugkomen. Misschien houden zij wel vol en ben ik een lafbek, maar beter een lafbek dan zout water in mijn bek. Ik weet wat ik gezien heb en waar we in gezeten hebben en daarmee basta: “no regrets” (I had a few, but than again too few to mention). We lezen en puzzelen, that’s all. Nu wobbelen alle boten hier in deze hoek, doordat de wind naar Noord is gedraaid. Nou mooie boel. We vegeteren een beetje, eten een broodje kaas en een broodje pindakaas. Ingeborg zit nog naar het weer te kijken op de computer, die kan haar ogen ook niet geloven. Dat wordt op z’n vroegst zaterdag dat we gaan, dan schijnt het iets kalmer te worden in deze hoek. Ik moet het nog zien. En dan zouden we zondag en maandag misschien de Golf van Genua over kunnen vluchten vanuit La Spezia. Ik reken er niet op. Ik kijk trouwens nu in de eerste plaats op de weerkaartjes naar de golfhoogten en daarna pas naar de windkracht en richting. Tussen beiden is overigens niet altijd een causaal verband aanwezig, zo lijkt het wel. Och, kijk nou toch eens, wat een zooi woorden ik toch weer gekakt heb!

Twee uur (14.00 uur). We zijn verkast. Ik heb nog eens gekeken naar Lamma en Passageweather: het gaat niet goed. Elba komt vanavond en vannacht midden in een gebied te liggen met harde noordenwind (6 tot 7 Bf) en golven tot drie meter hoog. Dat zullen ze hier in de baai niet halen, maar merken zullen we het wel, zeker als we bleven liggen in de zuidwestelijke hoek van de baai. De Duitser naast ons danste en rolde al behoorlijk en bij ons ging het ook niet echt lekker. Ik zie meer schepen de haven in verdwijnen. Wij zijn overgestoken naar de plek waar onze boodschappenkade is. Het water is daar 8 meter diep, maar dat is geen probleem met 50 meter ketting uit. Het is hier een stuk rustiger. We wilden naar de kant maar nu moeten we dat even aanzien. Misschien mogen we hier niet blijven liggen, liggen we te dichtbij de jachthaven, of houdt het anker niet. We zien wel.

Nu dichter bij de ferry's

Nu dichter bij de ferry’s

Dit trackje heb ik maar niet inzet logboek opgenomen.

Dit trackje heb ik maar niet in het logboek opgenomen.

Tien voor half vier. Ingeborg skypt met Miriam, d.w.z. via de chatfunctie, want het signaal is niet sterk genoeg. Ik heb mijn boek letterlijk leeggelezen: de batterij ging op nul. We liggen prinsheerlijk dicht bij de wal en de ferry’s varen af en aan. We hebben geen last van ze en zij niet van ons.

Daar komt weer een ferry

Vieze luchten (wolken bedoel ik) drijven over. Weinig zon. Wind, veel wind, weinig wind. Jammer, wel mooi hoor Elba. Mooie bergen rondom, mooie baai. Dit is wel een hele grote baai hoor. Veel boten zeilen in de oosthoek rond. Ik denk dat dat charterschepen zijn waar les op wordt gegeven, want ik zie ze zulke rare dingen doen: klapperende zeilen, ogenschijnlijk doelloos stilliggen, reven, ontreven, overstaggen, gijpen en ga maar door. Niemand gaat de baai uit en er komt ook weinig tot niets binnen. Een boot van de Guardia Finanza cirkelt rond tussen de geankerde boten. Geen idee wat die aan het doen is; registratienummers controleren?

Tien over half vijf. We gaan naar de kant. Het kan wel. We liggen goed en niemand komt vertellen dat we moeten oprotten. De zon schijnt weer maar het waait hard. Het werd tijd, ik begon me behoorlijk te vervelen. Ik moet de benen strekken. Deze keer laat ik de bubomo op het hek hangen en ga ik roeien, het is dichtbij tenslotte. We tillen het bootje op de kant, een fluitje van een cent zonder motor en ik keten hem aan het hek, net als gisteren. Aan de haven nemen we een ijsje, een grote, en bekijken het cruiseschip: een man in witte badjas (verstrekt door de rederij) staat op zijn balkon 12 hoog op de stad neer te kijken. Heeft net gedoucht zeker.

IJsje eten

Deze keer nemen we een andere route door de stad, maar komen toch op dezelfde straten en pleintjes uit. Ik probeer andere foto’s te nemen dan gisteren. Dat lukt gedeeltelijk. Als we teruglopen zien we het cruiseschip vertrekken.

Smalle kamertjes in dat hoekhuis

Uitzicht over de baai

Straatje met Ingeborg erin

Ingeborg kijkt uit over de baai

Mooie gevels

Het Gemeentehuis

Een beeldhouwwerk op het belangrijkste pleintje van de stad

Ingeborg kwam voor het zingen de kerk uit

Heel sfeervol hier

Heel sfeervol hier, nog weinig mensen

Daar gaat ie weer

Op het parkeerterrein naast de cruise kade worden markttenten opgericht. Die markt gaat volgens Hilary morgen beginnen en duurt tot en met zondag. Mooi, pakken we dat ook even mee. In de Coop, we komen er toch langs, slaan we aardbeien in en nog wat dingen. Deze keer hebben we een boodschappenkar bij ons (die hadden we in het bootje laten liggen tijdens de wandeling, ja, daar is over nagedacht!) omdat we toch nog een aantal zware dingen wilden kopen. T.o.d.b. gaat Ingeborg soep koken want na dat ijsje (drie smaken) kan een hele maaltijd er niet meer in.

Half acht. We zitten te eten, eenvoudig hoor: Turkse soep, opgeleukt met knoflook en aromat, zodat je iets proeft bedoel ik. En een paar boterhammetjes met arebeien natuurlijk. Muziekje erbij. Heel gezellig.

Tien uur geweest. Ik heb geprobeerd te schrijven vanavond, heb ook wel een stukkie, maar de fut is eruit. De inspiratie is weg, de meligheid niet voldoende aanwezig en de lolligheid al helemaal niet te bespeuren, waarom weet ik ook niet. Buiten waait het hard. Gelukkig liggen we hier, waar we geen last hebben van rollen en duiken! De Duitser in de verte en ook de anderen daar, zagen we vanavond behoorlijk tekeer gaan. De maan is nog een klein sikkeltje maar wassende! Tegen de tijd dat we de Golf oversteken zal ie wel meehelpen. We gaan naar bed. Ingeborg is reeds half ontkleed. Nu ik nog.

2 reacties op Donderdag, 21 mei 2015

1. Hi, Hi. Zo kom je dag wel door. Er uit er in. Maar gelijk hebben jullie, waarom zou je gaan stuiteren.
    Het ziet er daar wel erg mooi en gezellig uit. Veel plezier op de markt. Gr. C&M

Liked by 1 persoon

• wingiv zegt:

Dank je wel, jongens. Ik probeer het nog 1 keer en zet dan door, wanneer weten we nog niet. Ik blijf niet “draaideuren”, niet goed voor mijn ego! Zeker een leuke markt, hij is gigantisch en zeer internationaal.