Maandag, 25 mei 2015, volledige versie

Portoferraio (Elba) – Le Grazie ( Golfo di la Spezia)

Maandag 25 mei 2015 W – NW 2 – 3 Bf Zon
03.00 uur 17.45 uur 10.208 (trip 58,6/track 82,36) 4588 uren

Tienoverhalfdrie. 25 mei. Ik ben er maar eens even uitgegaan om te zien wat het weer doet op de computer en in het echt. Buiten is het nu in elk geval windstil en binnen ook. Ideaal om er vandoor te gaan. Er is weinig veranderd in het beeld. Dan moest het er maar van komen.

Drie uur. We tuffen de baai uit. Echt. We hebben gedaan wat ik gisteren schreef: het anker en de hielen gelicht.

Dag Portoferraio

Het is nacht, stikdonkere nacht. Nu hebben we de vuurtoren op Forte Stella dwars aan bakboord. Aan stuurboord is het donker; wel kunnen wij de contouren van de heuvels net zien afsteken tegen de achtergrond. Ik hoop dat we verder komen dan de vorige keer.

Vier uur. Dwars van het kanaal van Piombino, de doorgang tussen Elba en het schiereiland dat van het vasteland zee in steekt. Die steken we over. Hiermee laten we Elba definitief achter ons en zitten we weer onder de kust van het vasteland van Italië. Dat is lang geleden: vorig jaar voor het laatst toen we langs de laars naar Sicilië koersten, daarna waren het uitsluitend eilanden waar we langs kwamen. Een historisch moment eigenlijk, deze oversteek, daar sta je niet direct bij stil, maar het is wel zo, ja.

Kwart voor vijf. Bijna het Canale di Piombino gepasseerd. Hello Italia! Ik heb een “stuurstoel” voor mezelf geknutseld aan de bakboordzijde onder de buiskap: gewoon alle kussens boven op elkaar gestapeld met een zacht steuntje in de rug, zodat ik nu hoog genoeg zit om door de ruiten naar voren te kunnen kijken. Naar alle kanten zicht, behalve dan dat de granny bars met al die rotzooi erop in de weg staan, maar daar moet ik dan maar af en toe omheen “werken”. Ik zit daar als een vorst en kan elk gewenst moment de kajuit in kijken, naar de weerkaarten op de laptop, zolang we bereik hebben met de TIM dongel. Niet dat dit enig nut heeft onderweg, maar het is wel lollig. We hebben nu al een bak koffie achter de rug, nou ja: figuurlijk gesproken dan.

Een vroeg bakje koffie

Idem

De zon gaat op komen

Het “daghet reeds in het oosten”, een voorzichtig begin is er! Ik wil een beetje onder de kust blijven varen omdat daar de golfhoogten lager zullen zijn vandaag. Dat kost meer mijlen, maar die heb ik er wel voor over. In tijd hebben we genoeg speling als de snelheid op vijf knopen of iets meer blijft. Ruwweg geschat zullen we rondstreeks 18.00 uur in La Spezia aankomen, alwaar wij voor het plaatsje Le Grazie het anker hopen te laten vallen. Het zou fijn zijn als we een beetje konden zeilen vandaag. In grote lijnen komt het er echter op neer dat we moeten rekenen op winden die recht van voren in komen. We zullen zien. Voorlopig is het praktisch windstil en die komt ook van voren in.

Kwart over vijf. Ik heb alle zeilen staan. We zijn dertig graden afgebogen bakboord uit, meer richting Livorno, van de kust af dus. Daardoor loonde het de voorzeilen erbij te trekken want de motor kon voor dezelfde of een hogere snelheid een paar toertjes minder. We lopen nu 6 knopen. Als dat zo kan blijven zijn we spekkoper.

Tien voor zes. De vreugde was van korte duur. De wind is alweer afgezwakt tot 5 knopen en de motor terug opgeschroefd naar 1800 toeren. De zon begint ondertussen achter de bergen op het vasteland van Italië zijn licht op deze gedenkwaardige dag te werpen.

Daar is ie dan, de zon

Recht vooruit zie ik hoge bergen, daar waar ergens La Spezia moet liggen. Het is trouwens erg helder. Je kunt ver kijken: we zien Capraia met Corsica daarachter en achteruit is Elba nog goed zichtbaar.

Elba wordt langzaam steeds kleiner

Op 30 mijl afstand kan ik zelfs op tien uur (= aan bakboord schuin vooruit) het eilandje Gorgona onderscheiden. Soms denk ik zelfs de Franse rivièra te zien, maar daarbij is vermoedelijk de wens de vader van de gedachte.

Kwart over zes. We zijn al drie uur en een kwartier onderweg. Ingeborg is druk doende fruit en joggert klaar te maken. Ik rammel van de honger. De zon is nu volop in het zicht. Aan bakboord passeert een autoboot van de Grimaldi Lines.

Half zeven. We zijn een mijltje of acht van de kant af en TIM laat het afweten.

Half negen. Een Tweede bak koffie is aan de orde. Twee tot drie knopen wind. Livorno komt in zicht. Nog een mijl of vijftien. Het wordt al drukker op zee, steeds meer ferry’s, vissersschepen die aan netten aan het slepen zijn. Onder Livorno zien we rookpluimen rechtstandig de lucht in gaan. Ik probeer een foto te maken maar het is te ver.

Rookpluimen aan den einder

Negen uur. Ingeborg doet een papieren puzzel op de rand van de kuip. De wind is gedraaid naar het westen, waar ie hoort volgens Lamma, maar hij moet wel wat harder worden om te kunnen zeilen. God, wat wor ik gek van die motorherrie en van die klote deining ook trouwens.

Kwart voor tien. Nou het is zover, hoor! De wind breekt door, komt scherp van voren in, alle zeilen staan bij, we liggen onder helling over stuurboord en we gaan 6,4 knopen over de grond met de motor bij. Dat moeten we vieren met een derde bak koffie.

Tien uur precies. Nog steeds goed op weg. Na zeven uur hebben we veertig mijl afgelegd. We zijn op 6 mijl na dwars van Livorno. Als we daar voorbij zijn hebben we ook een paar grote schepen die op de rede van Livorno voor anker liggen achter ons en kunnen we de blik richten op La Spezia.

Bij Livorno

Ingeborg op d'r troon

Ingeborg op d’r troon

We kunnen op een afstand van 36 mijl de bergen daarachter nu goed zien liggen. Hee, de wind gaat toenemen; ik hoor een genuaschoot kraken!

Half twaalf. We hebben maar een boterhammetje gegeten. Ik bleef honger houden, mijn hele ritme ligt in de knoop. Het waait negen knopen. Er is tien tot zestien beloofd en dan zouden we kunnen gaan zeilen, ik bedoel dan kan de motor uit. Livorno zijn we ruimschoots gepasseerd en bijna dwars van Pisa. Ik probeer met de kijker of ik de scheve toren kan ontdekken. Lache man. Lukt natuurlijk niet; we zijn 8 mijl van de kust verwijderd. Nog 32 te gaan.

Half twaalf en 1 minuut. De motor is eindelijk uit, want het begon gewoon uit de goede hoek te waaien! Krijg nou wat! We liggen comfortabel op één oor en een grote rust daalt over ons neer.

Exact te 12.00 uur is Melba nog maar een schim van wat het geweest is: recht achteruit zien we op de horizon alleen nog maar een stukje katterug van het hoge deel van het eiland, de rest is verdwenen. De lage stukken van de Italiaanse kust achteruit zien we ook niet meer, zelfs Livorno verdwijnt geleidelijk in de horizon. Zo kachelen wij op de Golfo di La Spezia af. Ingeborg zit te dutten met haar zonnebril op, in het zonnetje en ik heb het koud achter het roer met 4 lagen kleding aan. Maar we zeilen fantasties! We moeten dankbaar zijn dat we dit nog mogen meemaken!

Ik durf het bijna niet te vragen: hoe lang zijn we nou al niet aan het zeilen? Nou, een uur en een kwartier op dit moment. Het gaat hartstikke lekker. We lopen 5,7 knopen over de grond in 10,9 knopen wind! Op de plotter kunnen we al een lager zoomlevel kiezen waarbij La Spezia zichtbaar blijft. Het is helemaal geweldig: de zon schijnt. Ik heb het wel koud maar we zijn niet ontevreden om het maar eens zachtjes uit te drukken.

Vijf over drie. We naderen onze bestemming. Nog 10 mijl en dan zijn we in de baai van La Spezia. Still sailing! Net even gebeld met Marijn. Die was aan het wandelen met Rietje. De fundering van hun nieuwe garage is ook gelegd. Het gaat goed daar.

Had ik al gezegd dat we nog steeds aan het zeilen zijn!? Het is werkelijk niet te geloven: we zitten nog steeds te zeilen! Al drie en een half uur en nog lekker ook: we klieven in een matig zeetje onder gerieflijke helling door het blauwe water en wat een rust!

Kwart voor vier. De wind is afgenomen tot constante waarden tussen de 5 en 8 knopen. Dit wordt alweer ergerlijk. Ik denk erover de motor te starten. Nog zeven en een halve mijl.
Vijf uur. We zijn nog niet binnen. Uiteindelijk de motor bijgezet en de kluiver weggerold. Met ons mee wil een Italiaans oorlogsschip heel traag de baai invaren. Ik weet niet wat ie gaat doen.

We weten niet wat ie aan het doen was

Hij was de hele tijd al aan het heen en weer varen, misschien deed ie meetwerk of zoiets. Uitgerekend als wij willen binnenlopen gaat hij ook. Hebben wij weer. Gelukkig neemt ie gas terug en laat ie ons voor gaan (dat denk ik dan, hè?). Het is nog een heel eind naar Le Grazie waar we voor anker willen. Jan en José van de “Jonas” hebben daar in mei 2012 ook met succes overnacht.

De Golfo di la Spezia recht vooruit

Kwart voor zes. Hèhè, we liggen, na ruim 82 mijl op de teller bijgeschreven te hebben. D’r ligt hier ook een Koopmans uit Nederland. Even zwaaien. Wat moet je nou met een Koopmans op de Middellandse Zee?! Snap je die lui nou? Nu gaan we kijken wat we vannacht gaan doen, of we hetzelfde stuntje uithalen, richting Nice, that would be nice! We liggen hier beschut, het anker diep in de prut. Ik moet nodig gaan schrijven, 24 mei moet nog.

Daar liggen wij

De track, een flinke

Ik heb even gekeken naar het weer en we moeten inderdaad vannag dezelfde truc uithalen, dan kan ons niks gebeuren morgen: geen wind en een lage, trage zee, dat moeten we hebben. Ingeborg kookt eten en daarna ga ik schrijven en dan naar bed.

Half tien. Even m’n laatste nootjes eten, laatste slokje. Ik heb 24 mei gepubliceerd en aangekondigd dat ik 25 mei vandaag niet schrijf. Dat moet in Frankrijk maar. Te kwart voor drie gaan we namelijk weer wakker worden omdat we dan weggaan, zie je, maar dan moeten we nu eerst naar bed. Welterusten, daaag.