Woensdag, 27 mei 2015

Imperia Porto Maurizio – Rade de Villefranche

Woensdag 27 mei 2015 NO – O – Z – ZW – NW – W 3 – 5 – 0 – 3 Bf Zon
10.00 uur 17.00 uur 10.290 (trip 26,2/track 36,23) 4608 uren

Kwart voor zeven. We zijn volop in de running. Van schrijven komt niks. De zon schijnt stralend in de blauwe lucht. Er staat een pittig landwindje; ik denk wel dat we kunnen zeilen straks. We moeten eerst nog een heleboel doen voor we weg kunnen. Eén van de havenjongens komt om negen uur met de auto hierheen om met ons af te rekenen.

Kwart over zeven. We hebben gedoucht, de badruimte schoon en droog gemaakt, spullen opgeruimd. Ik ga de waterslang aansluiten en Ingeborg maakt ontbijt. Ook maak ik nog gauw een paar plaatjes om dit weblog op te leuken.

Daar liggen wij

De parasols staan klaar

Kwart voor tien. De boot is schoon, de eerste oggendkoffie zit erin, de havenmeneer is langs geweest om geld op te halen, 30 euro, viel alleszins mee voor zo’n fancy haven. Ik heb op aanwijzing van de havenmeester nog even gauw een paar broodjes gehaald in het stadje, lekker vers. Het waait nog steeds pittig, van het land, dat zou een fantastische zeildag kunnen worden. We blijven optimistisch. Ik ga de motor starten en dan: wegwezen.

Dag Maurizio

Half elf. Nou, we zeilen hoor! Parellel aan de kust, plat voor het laken. Ik had in de havenkom het grootzeil twee maal gereefd gehesen, maar dat was helemaal niet nodig. Eenmaal buiten bleek snel dat ie helemaal omhoog moest, maar toen ging het ook lekker (af en toe). De voorzeilen konden er niet bij en uitbomen had ik geen zin in op die beweeglijke zee. Het ging trouwens af en toe hard zat. De wind wappert met snelheden tussen de 10 en 20 knopen, heel grillig en vlagerig, soms een hele tijd niks en dan liggen we weer te klappen. Voorlopig hou ik dit vol. Langzaam schuiven we over de kaart. De kust is bezaaid met prachtige bebouwing in de typische rivièra tinten.

Mooie kust

Kwart voor twaalf. Nu we nog TIM hebben gaan we tijdens het zeilen op de computer kijken naar uitzendingen van Jeroen Pauw. Bij Menton (ligt op de grens tussen Frankrijk en Italië) houdt dat namelijk op, zie je. Af en toe vliegen we er met 6,7 knopen overheen, bij meer dan 20 knopen wind, dat hoeft nou ook weer niet.

We gaan Jeroen Pauw kijken

Tien over twaalf. Een staaltje grilligheid van het zeeleven langs de rivièra-kusten maken we mee. Bij de kaap vlak voor San Remo krijgen we vreemde klotsjes, die nog verergerd worden door een motorjacht van 60 meter dat met 18 knopen de haven van San Remo uit komt scheuren. Met uitgeboomd grootzeil, varend met 5 knopen, komen we abrupt tot stilstand in absurd hoge, steile hekgolven, waardoor het zeil en de giek misselijk makende klappen uitdeelt aan het staand want. Het is een wonder dat het zeil niet scheurt en het lummelbeslag intact blijft. Asociale klootzak! Maar hij hoort me niet, want hij is al 6 mijl verder. De motor moet bij want we komen niet meer vooruit in dit recht overeind staand water. Het zeil staat in het midden, de giek vastgezet. De wind is weg. Ik heb honger, ik zou wel iets lusten. Ingeborg zit nu binnen naar Jeroen Pauw te kijken, met de koptelefoon op anders hoort ze niks door de motor. De wind is overigens bijna 180 graden gedraaid: die komt nu iets schuin van voren in, te vroeg volgens de Lamma weerkaarten.

Zie je de sneeuw?

Tien voor half één. De wind is nu noordwest tot noord, schuin van het land af, maar wel op kop nog steeds, want we gaan naar het westen en de zee is erg knobbelig, maar daar beuken we dwars doorheen. Dit maak je zelden mee, dit soort ontwikkelingen en veranderingen, wou ik zeggen, maar op de Med altijd. “That’s life in the Mediterranean”, hier kun je niet zeilen, moet je ook niet willen. Even later komt een jacht van 90 meter op tegenkoers nog wat bobbels afleveren, die gewoon zeer doen.

90 meter lang, dat ding

Tien voor half drie. Bijna dwars van Menton. De wind neemt toe tot 12 knopen. Recht op kop, pal west. De zee is iets vlakker geworden maar remt ons nog lekker af. We komen bij 1800 toeren niet boven de 5 knopen, ik snap er niks van.

Tien over half drie. De TIM-connectie is definitief overleden. Ingeborg zat te kijken naar DWDD toen het dongel lichtje van blauw op groen sprong. Wie wil er nog een (paar) TIM-dongel(s) en een simkaart van me hebben met 5 GB tegoed (dat in de praktijk dus oneindig blijkt te wezen)? Afhalen in Nice op 29 mei 2015 (na twaalven graag, want vroeger liggen we niet in de haven).

Tien over vier. We zijn Monaco voorbij. Dat was even leuk om te zien en te fotograferen. Ik laat de plaatjes maar voor zich spreken want ik heb er geen woorden meer voor. Ingeborg wel: niks an, wat een lelijke gebouwen, niks lieflijks, alleen het oceanografisch museum, een markant pand, als het ware in de rotsen boven zee gelamineerd, kan haar goedkeuring wegdragen.

Monaco in zicht

Allemaal hoogbouw

Leuke bootjes hier

Nog eentje

Het oceanografisch museum, moet heel mooi zijn

Het was inderdaad bar. Vooral die enorme jachten die af en aan scheuren. De zee is een heksenketel, vooral voorbij Monaco. We zijn nu op weg naar Cap Ferrat, daar gaan we scherp omheen en dan de Rade de Villefranche op, een grote beschutte baai naast Nice, die heel erg populair schijnt te zijn als ankerplaats bij alle windrichtingen behalve zuid tot zuidwest. De wind, recht op kop, komt niet boven de 8 tot 9 knopen maar evengoed kom ik niet harder vooruit dan 4,7 knopen bij 2100 toeren inmiddels! Zo’n warrige, wilde zee is het en dat komt uitsluitend door de grote motorjachten die in deze buurt opeens allemaal willen laten zien hoe hard ze kunnen, ook grote open speedboten van een meter of 15 kunnen er wat van! De hekgolven die die lui trekken kunnen wedijveren met die van de Urker trawlers als ze IJmuiden uit racen. Het is krankzinnig hier. We vergeten foto’s te maken; we moeten ons trouwens goed vasthouden. Die jongens zijn echt in hun knollentuin! Ze moeten wel, want iedereen doet het! Ik krijg een toastje van Ingeborg met een soort plakkerige smeerkaas uit Philadelphia of zo, als ik m’n bek maar hou, met mijn gevloek. We zien voor Cap Ferrat de “Octopus” voor anker liggen. Volgens mij is dat om één of andere reden een bekend jacht; zoeken we op als we weer internet hebben. Cap Ferrat komt in zicht en als we kaap ronden kunnen we Nice ook zien liggen.

Octopussy

Cap Ferrat

Half zes. We liggen al een half uurtje op de Rade de Villefranche op een plekkie voor de jachthaven van de gelijknamige stad, dat kon daar volgens Rod Heikell. Niet echt groot, maar wel diep, 9 meter. We hadden dichter naar de kant gekund, maar dan lig je bovenop de badgasten. Om daar te komen moesten we door een veld van bootjes die aan boeitjes lagen, maar daar liet ik me niet door weerhouden. Als Rod zegt dat het kan, dan kan het. We liggen hier prinsheerlijk, helemaal alleen, afgezien van de boeibootjes dan.

Daar liggen we dan op de Rade de Villefranche

Leuk stukje kusttrack

Op het kiezelstrand onder de muur van de jachthaven zitten strandslijpers. We kunnen morgenochtend wel met ons bootje daar landen. Wat een baai zeg, die “Rade”. Als je erin vaart overvalt je de imposante omgeving, om niet te zeggen intimiderend. Het moet hier vroeger heel mooi geweest zijn. Nu kun je stellen dat er best nog veel bomen tussen de villa’s, appartementen en andere gebouwen staan. Steile hellingen, kleurig en fleurig, dat wel. Helaas verzuimen wij wederom relevante foto’s te nemen. Die zet ik er morgen wel bij. Ingeborg maakt alleen een fotootje van een huis met een torentje.

Mooi torentje

Op veel plaatsen in de baai liggen de zwemboeitjes reeds, die de ankerruimte soms flink inperken. De baai is overwegend te diep voor ons, alleen aan de randen zijn er plekken waar je goed kunt ankeren. Er liggen twee enorme meerboeien midden in de baai, voor de cruiseschepen die hier ook schijnen te komen. Vooral de Anse de Espalmador, waar we de “Athena”, een driemastschoener, gebouwd bij Royal Huisman Shipyard, aantreffen is populair en biedt de meeste ruimte, maar we wilden nu bij het stadje liggen vanwege de dongel die we moeten kopen. Uiteraard was ik ook weer te laat met de Franse vlag te hijsen, dat gebeurde pas op de ankerplaats. Nu gaan we pinda’s doppen en spaghetti eten.

De "Athena", Hollands Glorie

De “Athena”, Hollands Glorie

Zeven uur. We gaan eten: opgebakken spaghetti met een ei. Het is heerlijk hier in het zonnetje in de kuip te zitten. Het is nog warm, dit zal ons Linda vast wel leuk vinden, hierzo.

Tien voor elf. We gaan naar bed. Ik heb geschreven vanavond, 26 mei geloof ik. Ingeborg was druk met puzzelen, dus we konden niet veel zeggen. We wobbelen wel. Die deining raak je hier nooit meer kwijt, dat weet ik zeker. Buiten is het donker. Het barst van de lampen op de hellingen. We worden omringd door een horizontale kerstboom, onvoorstelbaar, ik word er stil van, ook weer: imponerend! Tis wennen, maar we wouen in de bewoonde wereld liggen en dat hebben we nou voor elkaar, dus ik moet niet zeuren zegt een zekere persoon naast mij. Nog één keer zeuren: we liggen in de bewoonde wereld en uitgerekend nu zijn we het contact met de wereld kwijt: internet is pleite!

2 reacties op Woensdag, 27 mei 2015

1. Wat leuk die foto van de Athena. Toen deze in Vollenhove in aanbouw was, ben ik er op geweest. Prachtig schip!