Vrijdag, 12 juni 2015

Nice Plaisance (Bassin Lympia) – Port Mallet (in de Golfe Juan bij Cap d’Antibes)

Vrijdag 12 juni 2015 O – ZO, 5 – 7 Bf Bewolkt en regen (snags!)
10.45 uur 13.30 uur 10.371 (trip 9,92/track stond niet aan) 4617 uren

Kwart over acht. We zijn al een halve dag aan de gang sinds half zeven, dat gevoel heb ik. We zitten in de kuip Linda d’r vakantie met ons te evalueren. Het is erg warm, ondanks het sombere weer, benauwd zelfs. De zon wil niet tevoorschijn komen. Af en toe regent het een beetje. Voordat de havenwifi het weer eens begaf zag ik in de gauwigheid dat Lamma voor vandaag windkracht 5 tot 7 aangeeft, terwijl het plaatselijke weerbericht, van de havendienst, een vriendelijker voorspelling doet. De golfhoogte zal afnemen volgens alle weerberichten, ook die van Linda. We merken het vanzelf wel straks, als de wind maar de goeie kant opgaat: van het oosten naar het westen.

Tien voor negen. Terwijl Linda en Ingeborg waren gaan douchen had ik mooi de tijd om even herrie te maken: dieselolie overpompen van de bakboord- naar de stuurboordtank. Dat ding maakt nogal herrie, dus dat kwam goed uit dat ze er even niet waren. Terwijl hij zo’n twintig minuten stond te malen, controleerde ik het motoroliepeil. Wederom stond ik triplex van het geringe verbruik. Ik hoefde slechts een kwart litertje toe te voegen. Ik keek tevens naar het peil van de koelvloeistof in de warmtewisselaar; daar kon wel iets bij. Zou ie weer ergens lekken? Nee toch? Gelukkig heb ik een voorraadje van het spul en anders maar water erin. De motor is gortdroog, hij zweet geen olie (meer), ook de waterpomp is gortdroog: de keerringen doen nog steeds goed hun werk. In Port Napoléon ga ik wel de waaier controleren, ook die van de oliepomp trouwens want daarvan zullen zeker en vast een paar flappies opgevreten zijn door de diesel. Misschien koop ik wel een pomp die echt geschikt is voor dieselolie. De Volvo Penta schroefasafdichtingsmanchet (drie keer woordwaarde) voldoet nog steeds prima, lekt niks. Ook had ik tijd om de watertanks tot de rand op te toppen en wat cola-flessen te vullen voor douche-beurten na het zwemmen. Man, man ik was zo druk als een klein baasje.

We zijn er klaar voor; als Linda straks vertrokken is en de boodschappen bij de Intermarché gedaan, kunnen we meteen losgooien. Ah, daar komt Ingeborg aan, die heeft niet zo lang nodig als Linda, dat begrijpen we allemaal. Ze blijft aan het begin van de steiger even kijken naar de door de havenmeester aangeplakte weerberichten.

Daar loopt Ingeborg, terug van de douche

Daar staat ze het weerbericht te lezen .....

Daar staat ze het weerbericht te lezen …..

......dit weerbericht

……dit weerbericht

Als ze op de boot stapt krijg ik van haar de opdracht foto’s te maken van die blaadjes. Goed idee, Ing, als aanvulling op die mosterd-na-de-maaltijd navtex berichten. Even later komt ook Lin terug van de douche.

Tien over negen. Alles is klaar. Ik moet de key card bij de parkeerwacht inleveren van de havenmeester en nog een vulleszakje in de bak mikken.

Half tien. We gaan een bakkie koffie drinken, ons galgenbakkie, samen met Linda. Het uur U nadert. Kwart over tien gaan we lopen naar de taxistandplaats.

Elf uur. We zijn op weg. Buiten, op zee. Miezerig weer en grote rotgolven. Linda is op weg naar huis. Ze stapte rondstreeks 10.30 uur in de taxi, in een Mercedes dus dat komt goed, door ons nagezwaaid, snik, snik! Zielig voor Lin, zielig voor ons. Weet je wat nog zieliger was? Dat ik met mijn stomme klotekop weer eens vergeten was het geheugenkaartje terug te duwen in de camera! Sta ik daar voor Jan met de korte achternaam foto’s te nemen. Dus we hebben geeneens foto’s van het hartroerend afscheid! Verdomde jammer. Moving on (steeds moeilijker trouwens: dat “moving on”). Op weg naar de boot liepen we langs de Intermarché Supermarkt voor eersteklas (qua prijs) boodschappen en toen was het: tabee dan, Nice, het was nice. Zoals beloofd riep ik de havenmeester op, dat ik de haven uit wilde. Ja hoor, da’s goed, ga maar, zei ie. Zou je hem niet? Geheel allennig voeren we uit, geen kip te zien, geen enkele commerciële activiteit waargenomen, alhoewel ik, toen we langs de ontvangstkade voeren, wel vaag ergens een kassa hoorde rinkelen. In het havenkantoor was dat, meen ik. En zoals ik zei: nu zijn we buiten. Ik zie daar in de aanschietende zee een hele tros van die kleine jolletjes dobberen, gevuld met kindertjes en begeleid door een paar RIB’s. Ik zie geen mastjes; ze hangen daar maar een beetje rond. Een strafexpeditie van het weeshuis? Wie zal het zeggen.

Stoere kindertjes hoor!

100_8186

Dag Nice!

Met 19 knopen wind achter stuiven we onder slechts het grootzeil, ongereefd gehesen, met 5,7 knopen richting Cap d’Antibes. We zijn al bijna bij het vliegveld dat onverdroten vliegtuigen de lucht in blijft spuwen. De zee is bijzonder onaangenaam. Op de kaart van de plotter kan ik zien dat de dieptelijnen rond het vliegveld dicht bij elkaar liggen. Gisteren hadden we daar ook al last van, maar nu is het helemaal dol hier. De golven dansen alle kanten op en er is niet op te anticiperen met het sturen. Je moet je maar gewoon naar voren laten gooien. We maken rare schuivers. Niet fijn.

Half twee. We liggen voor anker in 7 meter water op vijftig meter ketting voor de zekerheid, in de buurt van een haventje, Port Mallet geheten, onder Port Gallice, op het schiereiland van Antibes, aan de westkant wel te verstaan. Godzijdank. We houden het voor gezien voor vandaag. De zee werd steeds wilder en de wind nam toe tot uiteindelijk 33 knopen. De golven waren vaak tot 3 meter hoog, de boot leek een speelbal van de golven te worden, ware het niet dat het een Koopmans is die ondanks de krankzinnige centrifuge-bewegingen goed voor zichzelf kan zorgen, goddank. Af en toe werden we met 8 knopen van de golven af gesmeten! Vooral dwars van Kaap Anti-bes was het beslist niet leuk meer. We moesten een gijp maken (ik mocht van Ingeborg geen stormrondje maken en ik ben een slappe kapitein) die een beetje uit de hand liep. De boot liep uit het roer en twee leuvers sloegen los van het zeil. Gelukkig liep het goed af maar we waren dolblij dat we na deze manoeuvre in de lij konden komen van het schiereiland, waarna een (betrekkelijke) rust intrad. Er bleven gemene windvlagen over ons heen komen, maar de zee was tenminste vlak. Er lagen nog een stuk of twintig jachten te schuilen voor het weer. Ze zullen wel gedacht hebben: wat doet die oen met dit weer op zee! Ze hebben gelijk, we hadden niet moeten gaan vandaag, maar achteraf kijk je een koe in d’r, hoe heette dat ook alweer? Waar ik na dit soort fratsen steeds meer van overtuigd raak is dat wij, als wij onze vingers en handen en misschien nog wat lichaamsdelen heel willen houden, niks meer te zoeken hebben op een zeilboot. Nou, we gaan maar even lunchen.

Kwart voor twee. Linda is al geland op Schiphol! Zij mag vanavond in d’r eigen bedje slapen!

14.30 uur. Ik kijk naar de leuvers. Er zitten twee los in de groef van de mast, bij eentje is het verbindingsstuk eenvoudig weer vast te klikken; dat komt morgen wel bij het hijsen. Van de tweede is ie echter verdwenen. Misschien heb ik nog ergens een beugeltje of een harpje; ik ruik een projectje. Ik wil hier nog even kwijt dat we misschien wel verzopen waren als we geen Koopmans hadden; we hoefden alleen maar bang te wezen, verder niks, er gebeurde niks.

Tien voor half zes. We liggen achter de Marine Farm, vlakbij Port Mallet en Port Gallice, waar we gisteren langskwamen en daar nog gedachten over hadden! Zo zie je maar. Er liggen in de buurt een heleboel jachten waarvan een paar van 40 meter of langer. Ik kan het niet laten van de grootsten weer foto’s te maken.

Deze spant wel de kroon

Vies weertje

Ingeborg rielekst alweer

Dat durf ik wel, op de ankerplaats. Op zee was daar vandaag in het geheel geen sprake van want ik had geen gelegenheid meer om hem in zijn onderwaterhuis te stoppen; de omstandigheden waren daarvoor te druistig. De middag brengt langzaamaan rust. Ik maak een nieuwe korte broek want die ik nu heb flodderen allemaal om mijn beentjes en zijn te ruim in het kruis. Linda heeft een boek van Nicci Gerrard achtergelaten, “Het voorbijgaan”. Dat ga ik lezen. Wat een verademing zeg, vergeleken bij Erica James. Alhoewel ik moet zeggen dat ze wat te veel aan het opsommen is in dit werkje. Lees dat boek maar, dan begrijp je wat ik bedoel. Bij het strand proberen een paar opgeschoten jongeren onder luid misbaar zo’n gele boei tot zinken te brengen door hem te bespringen en onder water te duwen. Helaas lukt dat niet.

Kwart voor zeven. Een heerlijke geur van gebakken spulletjes stijgt op uit de kombuis en ik moet de eieren prikken.

100_8187

Goede ankerplek bij oostenwind

100_8188

Zo ver was het niet eens

Kwart over tien. Ik ben nu pas klaar met stukkie schrijven en foto’s verzamelen van 9 juni j.l. Dat was een hele bevalling. Hoop werk hoor, als je zo ver in het verleden moet graven, maar afijn, het staat er maar weer. Ondertussen liggen we al een hele tijd hier. Het waait nog altijd hard, maar de deining bereikt ons hier gelukkig niet. Achter ons ligt een groot motorjacht net wel in de deining. Die heeft duidelijk geen stabilisatoren of ze staan niet aan; man, wat rolt dat ding! De golven zullen buiten op zee wel boven de drie meter uitkomen en wij hadden nog wel het idee om door te varen vannacht naar Port Napoléon. Ik moet er niet aan dénken! We liggen hier goed. Het anker geeft geen krimp onder de 30 plus knopen windvlagen, we kunnen dus rustig slapen. Ik hoop wel dat het afneemt zodat we morgenochtend verder kunnen. Het was een fijne, doch ietwat beangstigende dag. Linda mag blij wezen dat ze deze heeft gemist!