Zondag, 14 juni 2015

Ile de Porquerolles – Mouillage Carteau (bij Port Napoléon) in de Golfe du Fos

Zondag 14 juni 2015 NO – W – ZW – W, 2 – 4 Bf Sogges bewolkt, s’middags zon
07.30 uur 18.30 uur 10.448 (trip 44,5/track 64,63) 4625 uren

Zondag, 14 juni. Half vier snags. We zijn er allebei uit, van de schrik. Plotseling begon het te poeieren, verschrikkelijk hard te regenen en te onweren, alles tegelijk. Verbijsterd kijken wij naar het bliksemen en de plotseling ontstane lagerwal situatie. Noodweer is het. Pikkendonker (of hoort er nu geen ’n’ tussen?), behalve wanneer de bliksem de hemel doorklieft en dat doet ie ongeveer elke seconde. De dag des oordeels is gekomen; zondaars, hoedt u voor het vuur! Ik blijf dus binnen staan kijken, dat begrijp je. Ingeborg gaat kijken of de kuip weer blank staat. Gelukkig was er een spleetje bij de dekseltjes, niks aan de hand dus. De wind komt uit het noorden, waardoor we nu erg dicht blijken te liggen bij onze buurman, die gisteravond zo ver weg leek. Ik weet niet geheel zeker of ook enig krabwerk in het spel is, dus voor de zekerheid ga ik ankerwacht houden. Ingeborg houdt me een tijdje gezelschap voor ze weer naar bed gaat. Om half zes ga ik ook, na een uurtje gekleed op de kajuitbank te hebben gelegen, maar weer te kooi, gekleed, opdat ik plotseling voor elke eventualiteit netjes aan dek kan verschijnen. Ik val zowaar in slaap ook nog. Wat een toestand. In Nederland duurt zo’n noodweer slechts even maar hier het grootste deel van je leven.

Half acht. We gaan. Net uit bed allebei na een goeddeels doorwaakte nacht. Er staat iets wind maar de golfhoogte blijft beperkt omdat ze van niet verder dan een mijl of drie komen met die noordenwind. We gaan er nu echt vandoor. Onderweg eten we el een joggertje. Kijken hoever we komen vandaag. Tot Port Napoléon mag ik hopen.

Vijf over half acht. Bye bye Porquerolles. Het is fris voor de tijd van het jaar. Nu is de wind weer west tot noordwest; recht op kop. De motor snort. Ik koers af op een smalle doorgang tussen Ile du petit Ribaud en Ile du Grand Ribaud, dat snijdt af. Het is er ondiep maar het moet kunnen en het kan.

Dag Porquerolles

Petit Ribaud

Grand Ribaud

Tien voor acht. Nu zijn we weer op open zee, dat wil zeggen niet meer tussen eilanden.

Kwart over acht. Ik probeer te zeilen maar er staat te weinig wind. Ik hou de motor bij om de snelheid op 5,5 tot 6 knopen te houden. Motorzeilen dus. Zeezeilen eigenlijk.

Vijf voor half negen. Ingeborg komt met een spitsvondige waarneming: dit is hoogstwaarschijnlijk de laatste dag dat we op de Middellandse Zee varen! May be forever?! Kan momenteel niet zeggen dat ik er rouwig om ben. Denk het wel, eigenlijk. Je weet nooit. In ieder geval gaan we na vandaag de binnenlanden van Frankrijk in! Een interessante gedachte.

Vijf over half negen. Schiereiland de Giens hebben we achter ons gelaten en de wind is helemaal weg. Wat er staat komt uit het zuidwesten. Laten we hopen dat dat niet de definitieve richting is voor de rest van de dag want dan varen we aan lagerwal. Laat ie dan maar wegblijven, dan is het wel te doen. Gaat een hoop diesel kosten.

Half tien. Het waait een beetje. 8 knopen, soms zelfs iets meer. Ik heb alle zeiltjes bijgetrokken. We lopen 6,7 knopen over de grond.
Het weer is somber, volledig bewolkt, geen zon. De positie is: dwars van de Rade de Toulon en we stevenen af op Kaap Sicie.

Half elf. We moeten een hele grote baai oversteken richting Marseille. De zon is doorgekomen. Het is plotseling bloedheet geworden, windstil en de uitlaatgassen waaien de kuip in. Alle zeilen zijn eraf want ik werd gek van het geklapper.

Ingeborg ziet niets van de kust, die zit sinds ons vertrek te puzzelen. Zelf lees ik in “Het voorbijgaan” van Nicci Gerrard. De koffie was lekker, heb eigenlijk trek in nog een bakkie. Ik ga het even vragen.

Half twaalf. De wind is gedraaid naar het westen en iets toegenomen, pal op kop. Ik heb het grootzeil maar weer gehesen. 6,3 knopen over de grond. Nog 18 mijl naar Marseille en dan nog eens een mijl of 15 naar Napoleon.

Twaalf uur. Motor uit. Alle zeilen op. Hoog aan de wind richting Marseille.

Eén uur. Motor aan.

Tien over twee. Nu varen we tussen de eilanden Ile Jaire, Ile Jarron en Ile de Riou. Dat zijn eilanden die op de hoek liggen voor je de baai van Marseille in komt. Een mooi watersportgebied met helder water. Prachtige kale rotsen, weer eens wat anders dan al dat groen. Het lijken wel krijtrotsen.

Hoe het daar heette weet ik niet meer

Mooie krijtachtige rotsen

Kale boel

Rotsen

De eilandjes hebben we weer achter ons gelaten

De wind is hier grillig maar dat is logisch tussen die steile steenklompen. Het is er nu ook druk. Voorbij het laatste eilandje kunnen we recht op Kaap Couronne af en dan de Golfe du Fos in, waar Napoleon ligt.

Half drie. Motor uit. De eilandjes voorbij. Aan stuurboord zien we in de verte de gigant Marseille met het Chateau d’If ervoor, het legendarische eiland waarop Edmond Dantés in het verhaal van Alexandre Dumas gevangen zat voor ie dankzij zijn medegevangene Abbé Faria kon ontsnappen en “De Graaf van Monte Christo” werd. We laten het allemaal rechts liggen. We moeten in Napoleon wezen, van die verrekte Med af! De zon schijnt. We waaien elf knopen en we gaan 5,6 knopen over de vloer en als ik het kotterfokje erbij zet, en dat ga ik nu doen, dan lopen we 6 knopen over de vloer.

Tien over drie. Ik zet de motor weer bij. Ik wil voor donker binnen zijn.

Vijf uur: dwars van Kaap Couronne

Kaap Couronne

Idem

Even later varen we de Golfe du Fos in. Wat een gribus! Het lijkt de Maasvlakte wel. Schoorstenen, fabrieken, kranen, en schepen in de verte, zover het oog reikt. Ik tel zo een stuk of 10 tankers, containerschepen etc.

Tanker voor anker

Veel schepen

Veel industrie

Het landschap is plat, helemaal niet leuk. Ongezellige baai. Maar we komen hier niet voor de gezelligheid. Na een eeuwigheid bereiken we de zandige landtong waarachter we kunnen ankeren. Alles hier is “huge”, enorme uitgestrekte watervlakten met hier en daar een schip voor anker.

Weidse vergezichten

Eenzame ankerplek

Vlak voor ik bakboord uit ga, de “Carteau Mouillage” op, staat een tweemaster ietwat scheef op de bodem. Die staat daar al een tijdje. Slordig.

Opknappertje

Kwart voor zeven. Na de ervaringen van vannacht trek ik het anker aan 50 meter ketting in 9 meter water een meter de bagger in, voor ik de motor uitdoe. Zo, knappe jongen die mij zonder mijn medewerking hier wegkrijgt. Er ligt een Australisch (of Nieuw Zeelands, die vlaggen lijken erg op elkaar) jacht een eindje verderop, verder helemaal niemand te zien. Vóór ons, in zuidelijke richting staan onafzienbare rijen palen of staketsel, waaraan een of andere “cultuur” hangt, misschien mosselen? Daarachter is het erg ondiep, 10 tot 30 centimeter. In de verte zien kunnen we het mastbos van Port Napoléon ontwaren en iets rechts daarvan hetzelfde maar dan van Port St. Louis du Rhone, daar is ook het dorp of stadje St. Louis. Giga uitgestrekt en akelig eenzaam hier, dat is het. Wel beschut moet ik zeggen, je kunt hier onder alle omstandigheden ankeren. Er staat een lichte wind en de zon schijnt.

Tis hier prachtig

Zeven uur. Ik moet even memoreren dat dit een dag van “laatsten” was: de laatste keer dat we op de Middellandse Zee waren, de laatste keer dat we het anker hebben laten vallen, de laatste keer dat we de track hebben genoteerd, en na morgen varen we op kilometers in plaats van mijlen. We eten gebakken aubergines met kaas en tomaat, lekker hoor, stukje kip erbij.

Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat ik saves alleen maar gelezen en niet geschreven heb. Morgen maar.