Woensdag, 17 juni 2015

Marina Port Napoléon 3

Het is nu 17 juni 2015, tien voor negen zie ik tot mijn grote schrik. We moeten aan de gang, Ing! Ik was vanmorgen al om half vier wakker. Tien over vier eruit gegaan om toch maar even te kijken naar de verstaging, of dat allemaal wel goed gaat, of er niks los getrild is, splitpennen eruit gevallen enzovoort. Het waaide nogal hard en alles staat namelijk tamelijk los, zie je. En als de boel voortijdig omvalt bovenop dat dure jacht dat naast ons ligt gaan de poppen echt aan het dansen. De wind komt uit het noorden, een soort Mistral, de hele nacht al. Pittig hoor! Ik ben weer naar bed gegaan, een tijdje wakker gelegen. Sleggeslapen. Half acht eruit. Douchen. Bij de havenmeesteres langs om te zeggen dat we tot maandag 22 juni blijven liggen. Even gekeken bij de mast afhijs plek, hoe ze dat daar doen. Zo te zien gaat dat heel gemoedelijk daar. Aan een medewerker gevraagd waar diesel kan worden getankt. Niet op de haven dus, vanwege het milieu. Dat moet in Port St. Louis gebeuren of je laat het brengen. Dat doen ze vanaf 200 liter. Iets om over na te denken. T.o.d.b. een hapje gegeten. Het waait nog steeds kneppelhard. De Duitser naast ons wil vandaag naar Port St. Louis vertrekken, maar wacht nog tot de wind een beetje afneemt. Nu moeten we echt aan de slag.

Kwart over elf. Alles is klaar, bootje aan de steiger gebonden. We kunnen zo weg. Weer bij de mastafhijs gekeken, waar een tweemast Wever 52 werd onttakeld. Het zijn Nederlanders die ook binnendoor gaan, maar dan helemaal Frankrijk door. Zij stoppen ook met zeilen en de boot gaat in de verkoop. Koffie gedronken. Het waait nog steeds hard. Na de koffie naar de Ship’s Chandler geweest. Een handmarifoon gekocht; zijn we van het gedonder van de slecht werkende vaste marifoon af. Tevens drie boekwerkjes gekocht van de route binnendoor, tot aan Royan. Weer koffie.

Tien over half twaalf. Ik haal het hijsdingetje voor de buitenboordmotor weg en als de antennepaal straks plat ligt, is de bimini het hoogste punt van de boot en kunnen we onder bruggen door van 2.50 m hoog. Met de bimini plat wordt het 2.20 m als we de davits laten zitten en als we die weghalen kunnen we onder een “duiker” door. De doorvaarthoogte zal het probleem dus niet wezen. Niet vergeten natuurlijk de reddingsjoon weg te halen. De vlaggelijn van de zaling trekken en de waslijn weghalen is het laatste klusje. We zijn er klaar voor.

Vijf voor twaalf. De splitpennen heb ik alvast uit de toggles getrokken, nu is het wachten tot het twee uur wordt. De Duitse buurman vertrekt naar Port St. Louis. Goeie reis! Nu kunnen wij de boot naar zijn plek trekken, dat vaart straks makkelijker weg, qua wind.

Kwart voor twee varen we naar de kraan. De machinist komt aanlopen met twee collega’s. Eentje gaat in een bakkie naar boven om een strop om de mast te doen. Hij schroeft de masttop unit van de windset eraf om beschadiging te voorkomen. Attent van hem. Daarna schroef ik alle wantspanners zover los dat de toggles eruit genomen kunnen worden. Een jongen helpt een beetje, maar ik moet alles zelf doen. Uiteindelijk hangt ie en draait naar de wal waar met een tractor de mastvoet wordt gepakt en de kraan de masttop kan laten zakken. De mast wordt op twee rijdende bakken gelegd en dat was dat. Kwartier werk. Ik moet de mast zelf maar naar een plek duwen waar ik hem kan onttakelen. De jongen wil desgevraagd daar nog wel bij helpen, maar dat was het dan. Wat dat betreft zijn ze op Hemmeland in Monnickendam behulpzamer. Ik heb het idee dat de meeste mensen hier al het werk aan de mast laten doen door één van de vele bedrijfjes die hier op de werf opereren. Gelukkig heb ik het al een paar keer zelf gedaan en kost het me alleen maar tijd en zweet, wat ik beide in grote hoeveelheden heb. Ingeborg heeft van het gebeuren fotootjes gemaakt.DSC_6513 DSC_6514 DSC_6515 DSC_6521 DSC_6522 DSC_6525 DSC_6527 DSC_6530 DSC_6535 DSC_6537 DSC_6539 DSC_6540 DSC_6542 DSC_6543 DSC_6544

DSC_6547 DSC_6550

Jaap, van de Wever 52, en zijn vrouw kwamen ook even kijken

DSC_6551 DSC_6553 DSC_6555

Drie uur. We zijn terug in de box, een stuk lichter en veel ruimte aan dek, hebben we wel nodig ook want er moet het een en ander gestouwd worden: de gehele verstaging, de zalingen, de rubberboot, de klapfietsen en wat dies meer zij. Met de steekkar lopen we naar de plek waar ik de mast heb gestald en met z’n tweeën halen we systematisch alle stagen los, rollen ze op en binden ze samen, plakbandje eraan met daarop welke stag het is, zalingen eraf (ging weer moeizaam, net als destijds op Hemmeland) marifoonantenne inspuiten met WD 40 want die wil er niet af, en de boel provisorisch opbinden. Het is erg warm en we drogen een beetje uit. Verschrikkelijke dorst.

Half zes stoppen we ermee. Water drinken! Alle verstaging staat aan dek, achter de granny bars. Morgen de rest. Nu gaan we naar het restaurant, iets drinken en misschien wel iets eten en ook internetten natuurlijk. Ik moet een stukkie plaatsen.

Vijf over half negen. We zijn terug van het restaurant. Daar hebben we drie uur gezeten en gegeten en gedronken. 15 juni op de weblog gezet. We aten zwaardvis, terugdenkend aan Siracuse waar we dat ook hadden en toen heerlijk vonden. Vergissing. Niet meer doen, niet hier. Nu ga ik voor het donker wordt terug naar de mast om de marifoonantenne eraf te schroeven en de contacten van het toplicht af te plakken. De TV-antenne laat ik zitten, die had ik destijds helemaal vastgekit.

Kwart over tien. Morgen overleggen met Rainer Petras van Fastmast wat er allemaal verder komt kijken bij het masttransport en gegevens uitwisselen over de bestemming etc. Ik ga nu nog beginnen aan 16 juni, een beetje laat. Het lukt maar ik ga wel te laat naar bed. Ben doodmoe, bek af en plat af. Morgen verder.

4 reacties op Woensdag, 17 juni 2015

1. fred.stokman@planet.nl zegt:

Deze website kent geeft veel infobover de Franse kanaal routes .http://www.picaro.nl/nederlands/nl_routes.html

2. Linda zegt:

Wat een gek gezicht, de mast er af! Ziet er inderdaad wel uit als een vermoeiende klus. Maar alles is gelukkig goed gegaan. Is de wind inmiddels al wat minder? Hier in NL sowieso pokkeweer; regen, bewolkt en niet warm (circa 17 graden).
    Genoeg drinken hoor jongens!!
    Ik at laatst ook zwaardvis in NL bij de Griek. Was wel lekker, maar die van Siracuse is nog steeds de winnaar hoor!