Zaterdag, 4 juli 2015

Montech – Agen

Zaterdag 4 juli 2015 Weinig wind zon en heet
09.30 uur 19.30 uur 19.938 (trip 75,4/track 64,84) 4714 uren en 30 minuten

Tien over half negen. Sinds half zeven op. Stukkie afgemaakt van 1 juli, lig nog steeds twee dikke dagen achter. Nu moeten we ons voorbereiden voor vertrek. Geen tijd meer. Vijf sluizen voor de boeg, die achter elkaar bediend worden, zijn niet automatisch dus. Steeds een stukje varen ertussen en dan staat dezelfde sluiswachter weer voor je neus. Nog gauw even de bakboordtank vullen. Het is een beetje broeierig. Zal wel weer een hete dag worden.

Dag, Montech

Een oude papierfabriek naast de sluis

Nou, dat begint goed. De sluiswachter op de eerste sluis van de “keten” is er niet. Ben op de volgende sluis staat er op een bord aan de deur. We mogen niet zelf de sluis bedienen. Overbodige waarschuwing; kastje zit op slot. Wachten maar.

De eerste sluis van vandaag

Als je dat maar weet

Vijf voor half tien. We liggen hier 25 minuten te wachten. Ah, daar komt ie aan op zijn scooter. Hebben jullie gebeld? Neen. Oh, mag ik jullie vignet even zien! Ja hoor, hij zit daar, voor het raam van de buiskap. Wat is de naam van de boot? Godallemachtig, man we varen al anderhalve week deze route! Hij wil zijn macht even laten zien, denk ik. Er komt nog een boot aan, die zal wel gebeld hebben. Eindelijk gaat ie beginnen met de sluis te bedienen.

Kwart over tien hebben we de vijf sluizen achter de rug, het ging redelijk vlot, doordat een andere sluiswachter de laatste drie deed.

Tien voor half elf. We komen weer langs een prachtig zonnebloemenveld.

100_8475

Kijk, daar is die ouwe Kodak dan toch nog goed voor!

De wind komt een beetje van voren en het is niet zo warm als gisteren om deze tijd. Het kanaal is akelig recht, af en toe een bocht en dan weer een heel eind kaarsrecht. De diepte is nu goed: tussen 1,7 en 1,9 meter.

Vijf over elf, komen we bij de volgende sluis die achter een bocht ligt, schiet ik zo langs de draaipijp die ik niet snel genoeg in de gaten kreeg. Gelukkig hebben we een achterligger die het zag en wel aan de pijp draaide.

Kwart over elf. Sarrassin voorbij. Het haventje daar heet Port Jacques Yves Cousteau. Misschien is het zijn geboorteplaats. Voor de sluis moest ik even wachten op een boot die de sluis uitkwam, waardoor ik tegen de wal terechtkwam en met de kielbalk op de bodem, daar zat wel een naar geluid bij! Gelukkig doet alles het nog.

Vlak voor de Cacor sluis, toen was ik nog niet op het aquaduct aldaar, hoorden we een akelig geluid onder de boot of in de boot, en de boot hield in, zodat ik acuut de motor stationair zette en onmiddellijk de hele motoromkasting weghaalde omdat ik dacht dat met de motor iets aan de hand was of de keerkoppeling, of dat de schroefas een kurketrekker was geworden! Ik kon echter niets ontdekken en vroeg Ingeborg voorzichtig een beetje gas te geven. Niks. Gewone voortgang, Toerental opdrijven. Niks aan de hand. Was het dus toch iets dat op de bodem over een behoorlijke afstand omhoogstak, want de dieptemeter gat 1,9 meter aan. Heel vreemd. Voort gaat het.

Hier ergens gebeurde het

We varen boven de Garonne

Idem

Vijf over twee. We zijn door Moissac gekomen. Het eerste echt lieflijke stadje, vanaf het kanaal gezien dan, waar we doorheen zijn gevaren deze tocht. Het ligt in geaccidenteerd landschap, huizen tegen hellingen en zo, erg leuk.

DSC_8046 DSC_8053 DSC_8060 DSC_8074 DSC_8076

Onze Franse vrienden zijn ergens afgehaakt, gingen een hapje eten zeiden ze, een eindje voorbij Moissac. Aan de rechterkant blijft het heuvelachtig, lieflijk. Wel jammer dat het weer een prutsloot dreigt te worden. Ja hoor, daar gaan we weer: de dieptemeter zakt naar 1,5 en 1,4 m. Lekker dan.

Vandaag is van alles gebeurd: in een sluis breekt het touwtje van een stootwil die we nog net kunnen opvissen met de pikhaak, ik besluit plotseling aan bakboord af te meren in plaats van de afgesproken stuurboordkant, waardoor Ingeborg tussen wal en schip dreigde te springen, en zo even liet ik het losse eind van mijn landvast los, zodat we achter niet meer vastliggen. Jongens, jongens, je maakt wat mee.

Tien over vijf. Ik moet wat zeggen. Het is al zo lang geleden. We hebben veel sluizen gehad. We komen wel tot Agen vandaag, het gaat snel, helemaal nu we al een tijd alleen varen, maar ook omdat we als de diepgang het toelaat harder varen dan ik het Canal du Midi. We genieten van het landschap, een mooie kerncentrale erin bijvoorbeeld, dat soort dingen.

DSC_8030 DSC_8028 DSC_8027 DSC_8019 DSC_8014 DSC_8003 100_8488 100_8484 100_8479 100_8477

Zes uur. Het is heet en het water is groen, soms geel. Autoweg rechts, trein links, hoop herrie af en toe. Nog steeds lanen met platanen.

De laatste sluis hebben we gehad, de tweeëntwintigste. St. Christophe heet ie. Het is bijna vijf voor half zeven en we gaan in Agen een plekkie zoeken om de nacht door te brengen.

Vijf over half acht. Nu pas varen we Agen binnen, langs een weg, met huizen erachter, mooie huizen en aan de linkerkant dode industrie; een fabriek met zo’n slurf boven het water en duizenden duiven op het dak. Rechts naast ons een mooi fietspad en platanen en daarachter de huizen. Mooi hoor. Het haventje in Agen is niet bijzonder. De stad daar ook niet.DSC_8091 DSC_8092

Vijf voor acht. We liggen aan in de grond geramde pennen tegen een wrakkige beschoeiing langs een grasberm, aan de rand van Agen, tegenover een villa. Een wandelpad van aangestampt spul tussen de berm en de weg, waarover heel veel joggers langstrekken. Aan de overkant van de kom is niet veel bijzonders te zien, een drukke autoweg die we goed horen en de galmende omroepinstallatie van het spoorwegstation. Niks aan hier.

DSC_8096 DSC_8097 DSC_8093 DSC_8094 DSC_8095We gaan eten. Rauwe lof met aardappeltjes en kip. Ik heb net het logboek geschreven. We zijn nu dik over de helft, vanaf de Middellandse Zee gezien. Morgen naar Castets en Dorthe, waar we de 53e sluis pakken en dan zijn we er vanaf, van die sluizen. En de dag daarop in 1 ruk naar Bordeaux, met het getij mee.

De hele avond is het heet, warm. We zitten op de kuiprand te kijken naar de voorbijkomende wandelaars. We hebben het gewoon niet meer van de hitte en drinken veel vocht. Ik pomp ook nog een zooitje diesel over, zo’n 60 liter denk ik. We hebben iets van 80 tot 100 liter verbruikt na Port St. Louis. Niet gek vinnik. Het wordt na twaalven aleer wij te kooi gaan.