Dinsdag, 7 juli 2015

Castets-en-Dorthe – Bordeaux

Dinsdag 7 juli 2015 Stevige westen wind op de Garonne Zonnig
13.15 uur 18.15 uur 20.091 (trip 49/track 60) 4733 uren en 30 minuten

Zóóó, moet effe wakker worden, hoor! Het is al half acht, komen net uit bed en we hebben al die tijd geslapen ook nog! Misschien af en toe een beetje wakker geweest vannacht, maar dat mag geen naam hebben. Ingeborg staat in haar badpak. Wat ga jij nou doen, Ing? Ga je onder de douche? Ja, ik ga onder de kraan staan, op de steiger. Buiten? Ja. Ok. Lekker wakker worden, gelijk heb je! Terwijl ik het stukkie op de weblog zet, wat gisteren niet lukte, hoor ik opeens een ratelaar langs komen, de maaimachine is aan het werk. Hij lepelt de waterplanten op. Komt dat even goed uit. Ik ben helemaal happy!

De maaiboot is inderdaad de vaargeul tussen de sluizen bevaarbaar aan het maken. Ik hoop dat ie straks ook een beetje onze kant op komt. Het is behoorlijk fris buiten, ik trek een T-shirt aan.

Tien over tien. Ik heb maandag, 6 juli geschreven en ik ben nu helemaal “bij”. Dat geeft weer ruimte op de voice-recorder. Twee uur bezig geweest, was mooi zo. Nu gaan we wandelen. Kan Ingeborg ook de sluis en de rivier zien en ik een paar foto’s maken die ik bij het verhaal van gisteren moet zetten. Als het niet te warm is kunnen we langs het kasteel naar boven lopen, naar het dorpje toe, misschien dat we brood kunnen scoren.

Kwart over elf. T.o.d.b. na een geslaagde wandeling naar de sluis en door het dorp op de heuvel. Het verval tussen het kanaal en de rivier was nu nog groter dan ik gisteren zag. het was namelijk laag water. Ingeborg ziet het helemaal niet zitten. Ik moest haar erop wijzen dat het morgen lang zo erg niet zal zijn omdat het dan hoogwater is. Na de sluis liepen we omhoog naar het kasteel, dat helaas in de steigers stond. In het dorp was toch een bakkertje dat nog baguettes had, de andere lekkernijen waren uitverkocht helaas. Er was ook een slager, maar daar hoefden we niet te wezen. Verder gewandeld door het dorp, fotootjes geknipt van de kerk, het gemeentehuis, de straatjes en pleintjes, het uitzicht op de sluis en de landerijen erachter. Niet echt een specifiek, historisch, bijzonder dorpje, maarre, wel het aanzien waard en we hebben er mooi weer bij.

DSC_8242 DSC_8257 DSC_8260 DSC_8261 DSC_8264 DSC_8268 DSC_8271 DSC_8272 DSC_8273 DSC_8274 DSC_8275 DSC_8278Via een ander weggetje naar beneden kwamen we bij de haven uit waar de maaiboot bezig was dicht bij de kade zodat ik goed foto’s kon nemen. De havenmeester was nog steeds nergens te bekennen, dus dat wordt een goedkopertje.

Ingeborg gaat de was spoelen en ophangen en ik moet de koffie opgieten als het water kookt: ik was aan het inspreken op de voice-recorder, dus komt Ingeborg er uiteraard tussendoor met allerlei opdrachten! het boordleven herneemt dus tot tegen tweeën zijn gebruikelijke loop. Ik ga nu de fotootjes ontwikkelen, die ik net genomen heb en bij het verhaaltje van gisteren wil zetten.

Half één. We, dat wil zeggen Ingeborg en ik, gaan zo eten. Het stukje van gisteren heb ik gecompleteerd met fotootjes van vandaag en op de weblog gezet. Ik heb even gekeken of er e-mail was, dat was er niet. We krijgen opmerkelijk weinig e-mail, behalve dan de gebruikelijke commerciële rotzooi die we zelf hebben uitgelokt, deels zonder dat we dat door hadden. Er was wel een reactie van een meneer die mij bedankte voor het feit dat ik hem de illusie ontnomen heb dat ie ooit met zijn motorjacht van 1.50 m diepgang en 3.40 m strijkhoogte het Canal du Midi en het Canal Lateral à la Garonne zou kunnen bevaren! Graag gedaan. Ja, ik kan er ook niks aan doen. Jeetje. Wat nog? O ja, ik heb de rekening van Visa Card betaald: ik vrees dat we iets eerder naar huis moeten. We beginnen te ontwaken uit onze lethargie want het is half één en dat is anderhalf uur voor het uur U! We hebben afgesproken te 14.00 uur voor de sluis te gaan liggen. In toenemende mate pissen we in onze broek van de zenuwen, dat is altijd zo. Maar voorlopig staat de ventilator nog lekker te blazen; het is inmiddels alweer 30 graden in de kajuit, ondanks de ventilator. Het ding blaast de warme lucht een beetje in het rond, waardoor je een soort surrogaat-koelte ondergaat. Tijd voor een eitje op brood. Gebakken ei.

Tien over één. Halsoverkop vertrek! Ik heb mijn broodje nog geeneens op. Wat is dit! Goddammit, er schuift een omgebouwd binnenvaartschip onder Engelse vlag stiekem de sluis in! Kunnen ze geen klok kijken!? De sluisdeuren staan open! Er loopt een knul van VNF rond met zo’n blauw shirtje aan, die de touwtjes aanpakt van de schipper. Goddammit, Ing, gooi los die zooi, wegwezen! Straks gooit die gozer de pot dicht. Er valt met die Fransen geen afspraken te maken. Het alternatief is om hier jaren te blijven hangen en hun gewoonten en handelwijzen te doorgronden en eraan te wennen, zodat je weet dat je over een heleboel dingen geen afspraken hoeft te maken; je doet maar wat. Die tijd is ons niet gegeven (of we geven hem onszelf niet).

Waterval

Met onze tong op de schoenen liggen we in de sluis

De laatste sluis gaat achter ons dicht; dat boek is gesloten!

Tien voor twee. We varen hoog en breed op de Garonne. De stroom staat nog een beetje tegen. Ik neem gas terug want als de stroom kentert zal het wel akelig snel gaan en dan is zestig kilometer helemaal niks, zo zonder sluizen!. We zijn de Engelsman met zijn beurtvaarder inmiddels gepasseerd. Het gaat lekker!

DSC_8290 100_8514 DSC_8291 100_8515 100_8517

Vijf voor twee. Geweldig. Wat zijn wij opgelucht, beste lezers en anderen ook! Elf meter onder de kiel en deze keer echte meters! Geen fake-meters! En: geen sluizen meer! Pas in IJmuiden weer! Ik kan nu dus de stootwillen een beetje normaal ophangen, niet meer door het water sleurend. De rivier is heel breed en voor ons gevoel heel diep, echt geweldig, helemaal mooi, enne, ja, vlak, geen golven. We hebben nog wat tegenstroom maar dat zal straks drastisch veranderen.

Half drie. Ik moet zeggen dat ook langs de Garonne mooie plaatsjes te zien zijn. We komen zo langs een stadje genaamd Langon. Ik zie hem in de bocht al liggen. Deze heeft een mooie kerk en huisjes eromheen, een beetje groen. Ingeborg gaat er zeker en vast een foto van maken, wedden? Ik vind het echt iets om een schilderijtje van te maken. Nu nog iemand vinden die dat voor me wil doen.

100_8520 100_8525We gaan inmiddels verschrikkelijk hard: 14 tot 15 kno……kilometer per uur over de grond bij 1600 toeren! Als we dat een paar uurtjes volhouden zijn we zo in Bordeaux. Dat is helemaal geen enkel probleem. Ik was van plan te overnachten in een haventje in Bègles, een stadje (of voorstadje) tegen Bordeaux aan, maar als het effe kan stoom ik door tot voorbij Bordeaux, daar zijn ook steigertjes waar je kan liggen en dan is het morgen nog slechts 45 kilometer tot Pauillac waar onze mast nu wel zal liggen te wachten op zijn staaldraadjes, zijn antennes, zijn radar; ik voel het gewoon. Het stroomt als een gek hier. Dat is even wennen in de bochten en bij boeien en brugpijlers.

Als je foto’s wilt maken moet je wel opschieten want voor je het weet ben je met deze snelheid je doel voorbijgeschoten! We lopen 15,5 kno….kilo’s per uur, het loopt langzaam op. Je moet hier oppassen voor drijvende takken, balken en boomstammen of hele bomen, nu al. Dat zijn soms geen kleintjes; als je daarmee in aanraking komt, schrik je wel een beetje, misschien wel erg, denk ik. Ik dacht dat dit alleen in de Gironde gold, maar we hebben het een en ander voorbij zien komen. Als je een polyester boot hebt en je raakt zo’n lekkere jongen, zou ik echt meteen binnen gaan kijken of er soms water naar binnen komt.

Tien over vier. We zijn bij het plaatsje Langoiran.

100_8529 100_8531 100_8539

Tien voor half vijf. Een waarneming mijnerzijds: de kleur van de Garonne is niet om over naar huis te schrijven. Dat spul is van een kleur en substantie dat je denkt dat je door een lichte melkchocolade vaart, met vlekken veroorzaakt door draaikolken.

Pure chocolademelk

Die arme Perkins! Ik krijg steeds meer bewondering voor dat stuk techniek dat ons nu al jaren (vrijwel) probleemloos duizenden mijlen heeft voortgestuwd. Geef hem een beetje olie af en toe en hij is tevreden! Er staat een poep wind, afhankelijk van de richting die je vaart: als je naar het noorden vaart ben je beschut, maar als de rivier naar het westen buigt krijg je de volle lading en dan ontstaan soms ook heuse deiningsgolven onder de door de harde wind veroorzaakte waterbewegingen. We liggen af en toe echt op en neer te wippen!

Vijf over vijf. Ik kan in de verte al iets zien van wat Bègles moet zijn. Daar wilden wij eerst gaan liggen, maar ik denk dat we toch maar doorstomen tot de laatste halteplaats in Bordeaux omdat het zo lekker hard gaat en omdat we morgen dan lekker rustig aan in één tij naar Pauillac kunnen doorstomen om ons daar op ons gemak voor te bereiden op het terugplaatsen van de mast.

DSC_8300Het waait als de pieten en we hebben in bepaalde gedeelten, vooral bochten waar de wind met de stroom rare dingen doet, hele rare hoge golven. Maar het is prachtig weer. De wind maakt de temperatuur draaglijk. We varen heerlijk door de melkchocolade.

DSC_8314 DSC_8304

Tien voor half zes. We gingen net onder de Francois Mitterand brug door en we zijn eigenlijk in Bordeaux nu. Het gaat ontzettend hard: met 1600 toeren halen we 15 k…ilometers. Bègles zijn we voorbijgeschoten voor we er erg in hadden. De skyline van Bordeaux is fascinerend met zijn eenvormige historische panden langs de linkeroever en de kathedralen daarachter. Vooral de Brug van Piet (Pont de Pierre) uit 1821 maakt indruk; een staaltje van negentiende eeuwse bouwkunst.

100_8548 100_8551 100_8555 DSC_8319 DSC_8322 DSC_8329 DSC_8331 DSC_8333 DSC_8335

Half zes. Voor ons neus verrijst een enorme brug waarvan over een geweldige lengte het wegdek verticaal opgehesen kan worden. Deze brug staat op geen enkele van onze kaarten, ook niet op de plotter en ook niet in het boek dat we in Napoleon gekocht hebben! Niet te geloven. Die moet door Nederlanders zijn gebouwd, anders had het veel langer geduurd en hadden we er vanaf geweten! Afijn, na een beetje verwarring gaan we er onderdoor, laten de docks links liggen en varen door naar de jachthaventjes die we voor ogen hebben. Welke nemen we? Links of rechts. We kiezen voor links. Met een ruime bocht, rekening houdend met de stroom stuur ik op de buitenste steiger en zie een bord: Interdiction d’Accoster, Prive Marina, of iets dergelijks. Sodemieter op. Mooi, lekker rustig dus. We leggen aan de brakke steiger aan. O, wat doe ik dat toch goed! Springetjes leggen alsof we nooit anders hebben gedaan (en dat is ook zo) en klaar zijn we. Als we weggejaagd worden merken we dat gauw genoeg. We liggen pal onder de Pont d’Aquitaine, een hoge boogbrug met druk verkeer.

DSC_8342 DSC_8343 DSC_8344 DSC_8346Het is onvoorstelbaar hoe slecht een stad als Bordeaux zichzelf toegankelijk maakt voor jachten. Als je in de stad aan bepaalde pontons wilt liggen moet je het gemeentehuis bellen en al je gegevens doorgeven voordat je mag gaan liggen. Die lui zijn van de ratten besnuffeld. Alle andere steigers en haventjes zijn privé en ontoegankelijk, behalve de docks, waar je via sluizen in moet; een handicap als je op doortocht bent. Het maffe is dat van enige commerciële activiteit in Bordeaux niets te bespeuren is! Het water van de Garonne/Gironde is “woest ende ledig”. Geef mij maar Amsterdam: als je daar op je sodemieter krijgt is er echt een reden!

Wij liggen, zoals gezegd, clandestien en het heet hier: “Halte Nautique Point du Jour”. Zestig kilometer afgelegd in vijf uur. Morgen gaan we Pauillac dus zeker halen want dat is slechts 45 kilometer. O, ik kan haast niet wachten tot ik mijn mastje kan omarmen en worstelen met zijn kabels als waren het warme darmen!

Vijf over half zeven. Ingeborg is druk aan het koken. We zijn nog niet weggejaagd. Kan elk moment gebeuren. Het stroomt nog steeds als een dolle; je ziet het kolken rond de pijlers van de brug boven ons en langs de boeien; een prachtgezicht. Rare hoge brug, aan de overkant een kapelletje of zoiets, met huisjes. De steigers van het haventje aan de overkant zijn ook privé en verboden. Teringlijers. Waar is de witte wijn? roept Ingeborg. Ze drinkt teveel de laatste tijd. We eten runderrookworst, gekookte lof met kaas, gekookt ei en puree! Wat wil je nog meer als minimumlijder!?

Tien over half negen. Geskypt met Miriam en vervolgens met Linda. Heel gezellig allemaal. Dat vonden we heel leuk. Ricky moet naar de neuroloog met zijn nek- en schouderklachten, niet zo leuk, dus dat verhaal heeft nog een staartje.

Half tien. Ik word ruw gestoord in mijn werkzaamheden: Ingeborg gaat naar buiten en constateert dat het regent! Het is lang geleden dat we dat hebben meegemaakt. Ze wil meteen de hele kuip ontdoen van dingen die niet nat mogen worden.

Tien over half tien. Ik zit met Ingeborg in de kuip te genieten van de frissigheid die over ons neerdaalt in de vorm van motregen, als een mevrouw de steiger op komt en ons aanspreekt: of we van plan zijn te overnachten, eigenlijk mag dat niet maar als u niet van de boot af gaat en niet het terrein op komt, mag u blijven liggen tot het getij mee gaat lopen morgen, maar dan moet u echt weg. U mag echt niet het land op want dit is privé-terrein. Echt waar? Goh, sorry, dat wisten we niet. Hartelijk dank dat we mogen blijven liggen, een hele geruststelling, dank u wel! Ze had een hond bij zich, voor de zekerheid, en een laffe echtgenoot die op de betonnen pier bleef staan kijken hoe zijn vrouw het vuile werk deed. Aardige vrouw. Een hele opluchting voor ons. We liggen hier helemaal top! Hier komt niemand ons lastig vallen, dankzij die hond en die eggenoot! Het verkeer raast door over de brug en ik voel regendruppels. Van mij mag de zondvloed losbreken, dat spoelt de boot goed schoon.

De rest van de avond houd ik mij onledig met het optekenen van deze wederwaardigheden. Ik moet nu stoppen want Ingeborg ligt al in bed en ik moet ook komen.