Zaterdag, 11 juli 2015

Bordeaux – Pauillac

Zaterdag 11 juli 2015 Stevige westen wind op de Garonne, tot de splitsing met de Dordogne Begon bewolkt, later zon, minder heet
07.45 uur 10.30 uur 10.888 mijl (trip 20,1 mijl/track 23 mijl) 4740 (incl. 8, 9 en 10 juli)

Slecht geslapen ik, van 24.00 uur tot 04.00 uur. Kwart over vijf eruit. Ingeborg ietsje beter, geloof ik, toch? De piraat achter ons is vertrokken zonder dat we iets hebben gemerkt. Gelukkig, we konden dus gewoon doorgaan met stil wakker liggen in bed. Ik schrijf 9 juli af. Ik wil om 07.00 uur weg. Te 06.45 uur kwam de dochter over ons schip heen. Mooi, even enteren. Ik wil om 07.00 uur weg, kun je dat voorleggen aan je ouders? Ja, hoor! Even later: mooi niet, je hebt gisteren 11.00 uur gezegd, dus dat wordt hooguit halfacht, ze waren nog niet hun bed uit, zie je. O, ok, had ik gisteren zelf maar moeten nadenken en niet naar anderen luisteren. Ik heb dus nog even de tijd om een baguette te scoren in de “Carrefour”, een halve kilometer verderop, linksaf bij de kruising. Heb ik mijn wandeling ook weer gehad.

Acht uur. Het duurde tot 07.40 uur voor we los konden gooien. Nog twee en een half uur voor laagwater Pauillac. Buurman vaart voor ons uit, we gaan even hard. Zij gaan met 1 tij tegen naar Port Médoc. Nu hebben we nog de stroom mee en wij hopen met laagwater als het water stilstaat Pauillac binnen te komen. Ik heb de log en de plotter teruggezet naar knopen en mijlen per uur. We lopen momenteel bijna 9 knopen over de grond en vijf of zes knopen door het water (ik moet de log weer een keertje kalibreren want daar klopt geen moer van, geeft veel te veel aan bij hogere snelheden). We zijn weer onderweg! Jippie! Ik zal blij zijn als we deze rivier af zijn, alhoewel de Gironde dezelfde kleur water heeft en ook daar veel struikgewas en bomen zich in en onder de golven verstoppen. Ingeborg staat vanaf het losgooien permanent op de kuipbanken over de buiskap heen te gluren of ze grof hout op ons af ziet komen. Dat is trouwens erg moeilijk met deze tint water en de lichtval op de golftoppen. Eens te meer varen we langs de industriekades van Bordeaux.

Kwart over acht. Huiverend passeren wij het betonnen staketsel waarachter wij een slapeloze nacht op het anker hebben doorgebracht. Niet meer aan denken.

Tien uur. Nog 3 mijl voor de boeg naar de haveningang van Pauillac. Tot nu toe rossen we er flink hard overheen. Hier en daar kregen we met wat stroom-tegen-wind situaties te maken, die voor onaangename scheepsbewegingen zorgden. De kiel staat niet uit, dus we slingerden dan flink heen en weer, maar de golven waren tamelijk kort en we werden er hard doorheen gesmeten. Het fototoestel bleef binnen liggen. De zon scheen ook nauwelijks. De wereld is een beetje grauw. De temperatuur begint nu wel te stijgen.

Half elf. We zijn er! Het ging van een leien dakje: we kwamen aan met heel stil water dat volkomen vlak was. We liepen wel aan de grond, maar met achteruit en vooruit steken een paar meter verderop kwamen we de haven in. Meteen rechts meren we af in een box voor ons alleen, met aan weerskanten een vingersteiger. Geen stroompje te zien. Mijn beslissing was de beste!

In Pauillac, in de wijnstreek van de Médoc

De track

Tussen twee vingersteigers in

Tien over elf. Onderweg naar de capitainerie aan het begin van de hoge de hele haven omringende betonnen havenpier, die ook wandelpromenade is en waaraan rivierboten aanleggen, zagen we op het parkeerterrein in de gauwigheid onze mast niet liggen. De knul in het kantoortje hielp ons uit de brand: hij ligt een kilometer verderop in een afgesloten depot en hij kan pas volgende week donderdag naar de haven getransporteerd worden, want “ik zit hier tot die tijd alleen”. Jij bent even lekker zeg!, is mijn eerste reactie. Maar eigenlijk maakt het ons niet uit: we kunnen dan op ons gemak de rommel eraan terughangen. We moeten wel erg ver lopen. Zodra we dat gaan doen, krijgen we van hem de sleutel mee. Het tarief is 34 euro per dag, inclusief stroom (elektra bedoel ik dan, hè?) en water. Hij wijst ons aan waar de “grote drie” zitten: Intermarché, Carrefour en, above all: de Lidl! Helemaal goed. Er is geen fietsenmaker voor zover hij weet, maar we kunnen het bij een garage proberen. Het is een heel eind lopen over de havenpier en de temperatuur stijgt. Nu ga ik de stroomdraad uitleggen en Ingeborg gaat koffie zetten. Voor de koffie klaar is heb ik het bootje laten zakken en de motor erop gedaan, kunnen we de haven mee oversteken als we gaan douchen, want lopend is dat niet te doen (dat is het natuurlijk wel, maar daar hebben we geen zin in).

Half twaalf. Koek bij de koffie. We zitten genoeglijk om ons heen te kijken. Pauillac valt niet tegen. Het havenfront, de gevels langs de boulevard met vele restaurants en een paar winkels, is mooi, doet prettig aan. Er staat weinig stroom in de haven terwijl de vloedstroom toch aardig naar binnen moet lopen inmiddels. We moeten ons wel bedenken dat het exact doodtij is, met springtij zal het er iets anders uitzien denk ik.

De haven ligt gezellig tegen de boulevard aan

De lange havenpier (naar het noorden, waar wij naartoe gaan, gezien)

Daar kwamen wij vandaan (naar het zuiden gezien)

Tien voor twaalf. We gaan de stad in, naar de Lidl en kijken of we een garage kunnen vinden die spaken wil (en kan) rijgen. Het is een eind weg naar de Lidl, maar dit alles is nieuw voor ons en dan heb je er geen erg in. De boodschappenkar gaat mee. Aan de pier lag al een Henri Dunant en nu komt er nog eentje tegenaan liggen. Over de boulevard naar rechts (links doen we morgen) tot we een bord zien waarop de naam van een garage. Die straat nemen wij en vinden de Inermarché. Die heeft een tankstation waar de diesel 1,12 euro kost! Daar ga ik over nadenken. Op de hoek is de garage: gesloten. Hop, rechtsaf en naar de Lidl. Het is een full size Lidl. We shoppen de kar vol en sjouwen (ik) de zooi in de stijgende hitte door de stad, met een omweg om ons verder te oriënteren. Aardig stadje is het, niet heel bijzonder, maar goed genoeg om “Quatorze Juillet” mee te maken denk ik. Geen garages meer gezien. We komen bij de haven en wandelen terug naar de boot en tillen de spullen aan boord.

Kwart over twee. Ingeborg zit de wifi van de haven te proberen. Hij doet het, maar alleen buiten. Ik zit een goor biertje van de Lidl te drinken, een probeerseltje maar daar blijft het vermoedelijk bij.

Half drie. Het water komt al behoorlijk hoog, terwijl het pas rond vier uur HW is. Jongens, wat ben ik blij dat we weer op ruim getijdenwater liggen!

Kwart voor drie. Genoeg gerust. De boot moet hoognodig worden schoongespoten. Kwart voor vier zijn we daarmee klaar; wat een bagger en bladeren hebben we overboord gespoten! Niet normaal meer. Ik ga nu op het fietsje naar de havenmeester de sleutel lenen om naar de mast te kijken. Daar krijg ik de mededeling dat ie toch eerder naar het parkeerterrein wordt gesleept: maandag gebeurt dat. O, ok. Mag ik nu de sleutel? Nee, dat kan nu niet, ik verwacht zometeen een schip, blah, blah. Hij vertrouwt me niet. Zou ik ook niet doen want ik zie eruit als een zwerver. Morgenochtend kan wel. Ok, je reviens (= I’ll be back).

Kwart voor vijf. We hebben uitgebreid gedoucht met het ruim voorhanden zijnde warme water in de boiler. Lekker hoor.

Vijf voor vijf. We zitten in de kuip en het valt ons op hoe stil het hier is: geen gebeuk en gebonk van het getij! Doodstil. Inmiddels schijnt de zon volop. Het wordt nog warmer.

We eten gehakballen en sla. Saves schrijf ik 10 juli. De Orange Mifi doet het niet, d.w.z. hij doet het wel maar hij weigert. Ik denk dat het tegoed op is. Nou ja, dan probeer ik het morgenoggend wel in de kuip met de havenwifi. Het koelt lekker af, je kan merken dat je hier meer in een zeeklimaat bent. Twaalf uur naar bed.

PS. De laatste vier foto’s zijn de volgende dag genomen.