Dinsdag, 21 juli 2015

La Rochelle 3

Vijf over half tien. Ik heb gisteravond het stukje van 17 juli geschreven maar kreeg het niet op de weblog, de verbinding was te slecht. Vanmorgen om half acht lukte het wel. Daarna heb ik 18 juli vastgelegd, dat heb ik nu af en dat ga ik nu op het weblog zetten met fotootjes erbij, heb ik dat gehad. Kan ik vanmiddag 19 juli doen en vanavond 20, voordat “de stof” in de herinnering wegzakt; dan zijn we helemaal “bij”.

Half elf. Na de koffie doen we de gisteren vanwege de regen afgebroken stadswandeling over, nu de andere kant op.

Tien over twaalf. Net terug van de stadswandeling. Het is droog gebleven, de zon heeft niet geschenen maar toch is het warm, enigszins drukkend. Heel druk en gezellig in de stad, veel mensen waren aan het winkelen. We zijn een paar kerken in geweest, waar we weer een paar scheepsmodellen scoorden. In de kathedraal van La Rochelle, voor de laatste keer opnieuw opgebouwd in 1742, werd het orgel gestemd; je kon jezelf nauwelijks verstaanbaar maken. De binnenstad van La Rochelle is prachtig; veel straten met van die bogen waaronder uitgebreide winkelgalerijen te vinden zijn. Het Bureau voor Commercie heeft ons daar heel slim langs geleid! Je komt af en toe evengoed fraaie panden en gevels en ouwe deuren tegen die het fotograferen waard zijn. We voelden ons echte toeristen, heel leuk.

DSC_8844 DSC_8845 DSC_8846 DSC_8849 DSC_8852 DSC_8853 DSC_8857 DSC_8858 DSC_8863 DSC_8864 DSC_8869 DSC_8871 DSC_8874 DSC_8877 DSC_8878 DSC_8880 DSC_8882 DSC_8889 DSC_8893 DSC_8895 DSC_8898 DSC_8900 DSC_8906Met anderhalf uur was de wandeling bekeken en nu kennen we La Rochelle wel, weten alles te vinden, zijn nu expert. Onderweg kochten we een broodje en dat eten we buiten in de kuip op met salami, camembert en Goudse kaas, lekker hoor.

Half drie. Ik heb een uurtje zitten lezen en nu ga ik naar de havenmeester om te vragen of ie morgenoggend de deur en de brug voor ons open wil zetten. Het weerbericht dat aangeplakt is aan het Bureau du Port belooft voor morgen noordwesten wind tot kracht 5, recht op kop, met tamelijk hoge golven. Zou dat zijn om ons hier te houden? Dat denk ik altijd. De havenmeester is aanwezig en hij belooft om half zeven de pot open te gooien.

Zes uur. Ik heb vanmiddag 19 juli geschreven en probeerde dat op internet te krijgen. Dat lukte van geen kanten, de hele zaak zit vast momenteel, geen leven in. De rest van de middag binnen gezeten dus om te schrijven. Ingeborg staat eten te bakken en ik heb even gewandeld in de omgeving, mensen en bootjes kijken; er komt genoeg langs. Morgen vertrekken we uit La Rochelle, dat hebben we nu wel gezien. Ik denk dat we naar St. Martin op Ile de Ré gaan. Dat is hemelsbreed slechts 9 mijl hier vandaan en kunnen wij bij wijze van spreken op ons gemak met hoog water op één fokje doen om niet te snel aan te komen. Je kan daar van drie uur voor – en tot tweeëneenhalf uur na hoogwater daar naar binnen, ook weer achter een sluisdeur. De boel ervoor valt droog bij laagwater.

Negen uur. Klaar met twintig juli. Eens kijken of de wifi het nu wel doet buiten. Ja, hij doet het! Ik zet 19 en 20 juli erop, een bulkpublicatie. Ik ben nu in feite “bij”, maar ja, morgen lig ik meteen weer een dag achter want we gaan vroeg weg. Het is al donker als ik de stuurboord watertank optop.

Kwart over elf. Voor we naar bed gaan luisteren we nog even naar de muziek in de verte op de kade. Gejuich, applaus en ritmisch geklap voor de dolle fratsen die daar onvermoeibaar, avond aan avond, door de straatartiesten worden uitgehaald. Het was een fijne dag