Donderdag, 23 juli 2015

St. Martin d’Ile de Ré 2

Zoals te doen gebruikelijk ben ik onmogelijk vroeg mijn bed uit en ik maak gebruik van het ochtendlicht om wat foto’s te maken van de haven en de omgeving bij de sluis. Eigenlijk staat de zon nog te laag.

DSC_8958 DSC_8960

Dit is de toegang tot de haven voor degenen die willen blijven drijven bij laagwater

Dat gaatje rechts in de vestingmuur (want St. Martin is een vesting) vaar je doorheen als je van zee komt

Kwart over acht. De zon schijnt volop. De wind is oost tot zuidoost. De buren zijn vertrokken met hun “Saltire”, een mooie Bowman. Aardige lui. We komen ze nog wel tegen denk ik, is het niet in deze gebieden dan wel op het IJsselmeer. Wij gaan vandaag het eiland op met de fietsjes, boodschappen doen bij de Lidl. Ik ga de fietsjes klaarzetten. Het stukkie van de 21ste is af, gisteren moet ik nog doen. Jammer dat ik het niet op de weblog kan zetten.

Kwart voor negen. We besluiten eerst een bakkie koffie te drinken, want straks zijn we een paar uur weg en een opkikkert aan het begin is nooit weg. De fietsen staan klaar op de steiger, met de aanhangwagens erachter gebonden.

Kwart over negen sluiten we de boot af en fietsen de steiger af, die met de kademuur meeloopt, helemaal naar het begin, midden in de stad waar de enige loopbrug zich bevindt. Het is warm en druk in het stadje. Het krioelt nu al van de mensen op de kades, de terrasjes en in de gezellige straatjes. We fietsen aan de hand van de plattegrond over de hobbelige keien de stad uit. De karretjes maken een hels kabaal daarbij, niks aan te doen. We moeten door een poort die deel uitmaakt van de vesting die St. Martin eigenlijk is, net zoiets als Naarden, maar dan anders (zonniger).

DSC_8965Op dit eiland is goed nagedacht over de fietspaden, de fietser staat in hoog aanzien. Het barst van de verhuurbedrijven en dientengevolge ook van de fietsers! We gaan niet meteen naar de Lidl, maar hangen eerst de toerist uit. La Fosse is het volgende dorpje aan de kust, richting de grote brug. Daar willen we een kijkje nemen. Onderweg zien we een Intermarché waar ik kijk of er misschien een elektries kookplaatje te scoren valt, de huidige is overleden zie je. Noppes, geen kookplaatje. Het blijft onverminderd druk op de fietspaden. La Fosse is een aardig plaatsje. Er is een markt gaande. We maken foto’s bij het haventje en op een terrasje drinken we een klein kopje sterke koffie. In La Fosse viert het toerisme eveneens hoogtij, je hoort er alle Europese talen. Een kerk hebben ze ook maar we rijden er voorbij; want de binnenkant bekijken: daar rust tegenwoordig geen zegen op.

DSC_8966 DSC_8968 DSC_8971 DSC_8974 DSC_8975 DSC_8977 Uiteindelijk belanden we in de Lidl waar de beide aanhangwagens zwaar worden overbelast. Zonder brokken evenwel bereiken we de boot en hijsen de spullen aan boord. We zweten ons een ongeluk. Pffff, kleren uit en uitpuffen bij een kop koffie. Om half één eten we vers stokbrood van de Lidl: 35 cent per baguette en net zo lekker als van de Artisanale Boulangerie! Dat wou ik toch even kwijt.

Tien over twee. We hebben een uurtje zitten lezen en slapen. Nu gaan we weer een stukje fietsen. Je moet ervan profiteren nietwaar, zolang de spaken heel zijn en de banden hard. Deze keer slaan we rechtsaf en peddelen langs de kust over een prachtig fietspad, langs oesterkwekerijen en idem proeverijen, c.q – restaurantjes. Prachtig uitzicht op de slikken langs de kust want het is laagwater. We zien een vijver waarop druk wordt gezeild. Het landschap is prachtig. Een drooggevallen kreekje met bootjes in de prut, prachtig allemaal. Een heel mooi eiland. Dorpjes, een mooi strand aan de andere kant, een bos waar we doorheen komen. Het lijkt Terschelling wel, maar dan afwisselender en warmer.

DSC_8978 DSC_8981 DSC_8987 DSC_8989 DSC_8994 DSC_8996 DSC_8998 DSC_8999 DSC_9001 DSC_9007 DSC_9010Tegen vijven zijn we terug, zonder pech of wat dan ook. Ik klap de fietsen op en berg ze (later) weg want morgen vertrekken we. Ingeborg zet de aangeschafte crevettes (het zijn vette crevettes) in de marinade en we gaan verder met de rode draad in ons leven: niets doen!

Tien over half twaalf. Zo lekker was ie weer, de garnalenpot! Niet meer van de boot af geweest. Rond een uur of negen zullen we morgen vertrekken, we weten eigenlijk niet waarheen, dat zien we onderweg wel. Nu eerst maar de nacht in, m’n boek uitlezen. Ingeborg ligt er al in en nu ga ik.