Woensdag, 29 juli 2015

Le Palais (Belle Ile) – Port Kernevel (Lorient)

Woensdag 29 juli 2015 NW 3 – 5 Bf, lekker gekrozen Zonnetje (dat maakt alles goed)
08.00 uur 14.00 uur 11.180 (trip 37,2/track 29,98) 4759 uren en 30 minuten

Exact zeven uur zijn wij uit bed gegaan. We willen hier wel weg eigenlijk. Zijn niet eens naar de kant geweest. Daarvoor moet je je bootje gebruiken, hadden we geen zin in. Dit is een drukke haven, onrustig geslapen. We moeten ooit nog eens een brood ergens kopen, zegt Ingeborg. En vlees op een gegeven moment. Ja, maar waar? De zon gaat schijnen want ik zie overal blauw. Er staat wind, recht op kop, uit het noordwesten. We wachten even af wat de buren doen. Wij liggen in het midden aan de boei, dus eentje moet aftaaien anders kunnen we niet weg. Vervelend dat die mensen goed slapen. Er is te weinig tijd om te schrijven. Ik hijs het bootje weer op.

Kwart voor acht ben ik het beu. Ik roep de monsieur in zijn puptent op het achterdek van zijn luxe sportboot en tik voorzichtig op het glanzend gelakte houten potdeksel. Binnen een paar seconden gaat de rits open en staat hij fris en fruitig geheel gekleed tot onze dienst (hij heeft gewoon zijn kleren aangehouden snags!). Ik zeg: we willen weg. Hij is onverstoorbaar en geheel rielekst. Ja hoor, no problem. Hij start zijn 400 pk’s en houdt de boot op en neer terwijl wij er tussenuit piepen. Merci en ooievaar! Buiten staat een frisse bries en de kabbels worden al groter dan dat, golven zeg maar. Tot mijn verbazing ligt er een heel veld jachten op de boeien buiten de haven te raggen in het woelige water. Die mochten er gisteravond zeker niet meer in? Timing van het moment van aankomst is dus belangrijk in dit soort havens.

DSC_9139 DSC_9140 DSC_9141 DSC_9142 DSC_9146

Kwart over acht. We zeilen! Over stuurboord van Le Palais naar de zuidkant van Quiberon, hoger kunnen we niet komen. Waar we heen moeten is recht op kop. We willen eigenlijk naar Concarneau of Benodet, maar dat is met deze wind een brug te ver. Dan maar naar Lorient. Daar zijn we al eens geweest, in 2003 toen ik zogenaamd drie maanden “sabbatverlof” had! Nou ja, de zon schijnt, dat scheelt enorm.

Terwijl we de haven uitvoeren kwam een havenmeester, die goedlachse met die lange haren, achter ons aan scheuren. Ik dacht al: wat nou weer?! Hij had gisteren per ongeluk twee bonnetjes afgescheurd bij het afrekenen (25 euro) omdat alles nat was en nou klopt zijn administratie niet meer; ontslag dreigt wegens fraude. Ingeborg gaat binnen kijken en verdomd, er kleeft een leeg bonnetje achter ons reçuutje. Hij blij, wij lachen. Je maakt wat mee op heden. Leuke kerel, was heel behulpzaam, zijn collega’s ook trouwens.

Nu zijn we lekker aan het zeilen, de motor heeft nauwelijks gedraaid. Als het zo blijft de hele dag dan mogen we niet mopperen. De windrichting kan nog wat aan verbeterd worden maar voor de rest (zeegang die best heftig is maar de Wing IV klieft en verplettert elke golf die zij voor haar boeg krijgt) zijn we best happy. Er staat 13 tot 15 knopen wind en het zal vermoedelijk niet meer worden vandaag, dat hoorden we van de engelstalige fransman gisteravond die overigens ook Duits spreekt. Het water is opeens donkerblauw hier, dat hadden we gisteren niet, zal wel door de zon komen. We gaan lekker. Einde bericht.

Half tien. Vlak voor de kust van Quiberon zijn we overstag gegaan, maar die koers is een stuk vervelender want ik stuur nu weer een eind de zee op en de golven komen onder een minder gunstige hoek op ons af, waardoor het leven iets oncomfortabeler wordt. Desniettemin lopen we over de bakboordsboeg harder! Misschien beuken we de golven harder en veroorzaakt dat de afname van het comfort. Het koffiezetten moet wachten tot we weer overstag gaan; deze koers is te bonkig.

DSC_9153 DSC_9155

Het is zo koud dat ik handschoenen draag aan het roer, muts op, twee truien en een jas aan. Waar zijn we mee bezig! Toch gaan we lekker! Ik moet denken aan de tijd dat ik in mijn eentje in de winter naar Lelystad voer. Bijna dwars van de boei Birvideaux, een  grote stenen opstand die een gebied van ondiepten markeert, gaan we voor de tweede keer overstag en koersen nu aan op een punt ergens in de oksel van het schiereiland Quiberon, langs het eiland Ile de Groix. Niet verkeerd en nu kan er wel koffie worden gezet want het gaat heerlijk. De zee is ook een stuk rustiger geworden.

DSC_9160 DSC_9162

Tien voor half twee. We zijn er! De ton Bastesse Sud zijn we gepasseerd en we scheuren het gat in naar Lorient. Het waait nu weer pittig: 15 knopen. Alleen op het grootzeil halen we al 5 knopen, maar de stroom staat dan ook naar binnen. We kijken uit naar ankerplekken, maar besluiten toch maar naar de jachthaven van Kernevel te gaan, het stroomt hier namelijk tamelijk hard en we zijn niet bekend met de ankerplekken.

DSC_9164 Versie 2We zien trouwens ook niemand liggen, alleen hier en daar schepen bij elkaar op ankerbollen, daar kun je niet tussen ankeren. Dwars van de onderzeebootbasis van de Duitsers in de tweede wereldoorlog die ze intact hebben gelaten draaien we bakboord uit de jachthaven in.

Versie 2We krijgen een box aan het eind van de bezoekerssteiger, lekker ver lopen naar alles dus. Het stroomt pittig in de haven maar alles gaat goed met hulp van omstanders op de steiger die ons opvangen.

DSC_9173 DSC_9174

Tien voor half zes. Te 15.00 uur hebben wij onze afdracht gedaan bij de havenmeesteres (ja, ook hier), 42 euro, de duurste tot nu toe. We mochten wel een fiets lenen om boodschappen te doen. Gaan we niet doen, er is genoeg in potten en blikken aan boord om de oorlog door te komen. Zonder fototoestel maken we een wandeling door de omgeving die niet bijzonder is. We kunnen geeneen winkel (op loopafstand) ontdekken, op een “Tabac” zaak na. Het gebied rond de haven is het interessantst en het meest fotogeniek. Gaan we vanavond doen als de zon zakt. We kregen een inlogcode en wachtwoord van de wifi, “netabord”, mee. Doet het niet. Helemaal niet. Lekker dan. We lezen het weerbericht af van een bulletin opgeplakt buiten de capitainerie. Inmiddels waait het windkracht 6. Dat wordt ook voor morgen gegeven door Meteo France: van noord 3 tot 4 naar noordwest 4 tot 5 of zelfs 6 later in de middag. Nou, dan hopen we al binnen te zijn in Concarneau of zo en dan hopen we ook dat we eindelijk eens een ankerplek (durven) innemen. We mogen niet mopperen over de haven: hele mooie steigers, breed en stabiel, mooie vingers die niet zinken als je erop springt, keurig hoor! En rondvarend personeel zat. De bezoekersboxen zijn goed bezet, er wordt flink verdiend.

Kwart voor zeven. We gaan allemaal lekkere dingen eten. Einde bericht.

Kwart voor elf. Bedtijd. Ik heb een stukkie geschreven maar krijg het niet op de weblog, na uren geworstel. Op de valreep, Ingeborg dacht er aan, heb ik eerder op de avond een paar mooie foto’s genomen in het afnemende avondlicht.

DSC_9178 DSC_9183 DSC_9185 DSC_9189

2 reacties op Woensdag, 29 juli 2015

1. Wat een mooie foto’s maken jullie toch. Dat lukt mij nooit: op momenten suprème is de camera niet bij de hand. Wij hebben afgelopen week ook heerlijk gezeild, zelfs een boraatje meegemaakt. Op de genua 7,4 knopen gehaald. Helaas geen tijd voor foto’s gehad 😰
    Waar zijn jullie nu?

Liked by 1 persoon

• wingiv zegt:

Hoi Paula, we liggen op Guernsey, met motorproblemen in St. Peter Port. Zijn jullie in Kroatie? Veel plezier daar dan en groetjes aan de familie!