Donderdag, 30 juli 2015

Port Kernevel (Lorient) – Loctudy

Donderdag 30 juli 2015 Geen wind uit het noorden Zon
07.30 uur 13.45 uur 11.222 (trip 42,3/track plm 32) 4765 uren

We staan hier in de boot om kwart over zeven op ons gemak een joggertje te eten. De zon komt op. Het is rustig weer en we gaan zo weg, met de stroom mee naar buiten en dan tegenstrooms richting Concarneau, alhoewel die stroom langs deze kusten nog niet veel voorstelt, behalve in de zeegaten en rond kapen en dergelijke. Het weerbericht belooft mooi weer, weinig wind, dat wel en op dit moment is het koud, dat kunnen we zelf voelen. De ontvangst van de wifi is momenteel goed dus daar heb ik vanoggend gebruik van gemaakt om passageweather te raadplegen en om een stukkie (27/7) op de website te zetten.

Vijf voor acht. Onderweg. Het ging bijna mis met het hijsen van het grootzeil, door een inschattingsfout van mij. We zijn die gruwelijke stroom nog niet gewend waardoor we zowat op een ton knalden. We moesten op een rare manier achteruit varen. Het liep gelukkig goed af. We varen op de motor met 1800 toeren en kluiver en grootzeil bij: 6,7 knopen over de grond naar het westen, het gat van Lorient uit, richting Concarneau of Benodet, we zien wel. De zon schijnt en toch is het ijzig koud, een graad of 10 denk ik. Ik heb weer een jas aangetrokken en daaronder een extra trui, dus, lekker dan.

We moesten toch nog een fotootje hebben van de zonsopgang op deze gebouwen

Het gat uit

We maakten korte tijd deel uit van een nest van 4 Nederlandse boten. Ze kwamen met z’n drieën Port Louis uit zetten. Binnen een uur zijn ze ons gepasseerd en stomen met grote snelheid naar het noordwesten. Wat kunnen die Halleberg Rassy 352’s en die Najad 360’s hard zeg! Volgens mij staan daar grote machines in. De derde, een Bavaria met een middenkuip, bleef een beetje achter maar passeerde ons evengoed. Van zeilen is geen sprake. Veel te weinig wind.

Half tien. Ik zit meestal op de kuiprand te sturen of gewoon te zitten en daar krijg ik het nu bijzonder koud: ik heb dubbele sokken aan (geitewollen) in mijn crocs. Het was gewoon niet te harden, die kouwe poten! Heel belachelijk, wat een rare zomer hebben ze hier, zeg!

Mooie kusten

Tien voor half twaalf. We zijn bijna dwars van Concarneau. Daar gaan we niet heen, ook niet naar Benodet, maar naar Loctudy. Daar zijn we nog nooit geweest en bovendien is dat makkelijk haalbaar vandaag en is dichterbij de Raz de Sein of Audierne, de laatste haven voor de Raz, de beruchte Raz (vermoedelijk Keltisch/Bretonse benaming voor het engelse “Race”). Weer niet ankeren dus, maar daar moeten we maar even niet op letten; het gaat nu om een snel en gladjes verlopende thuisreis! Morgen dus naar Audierne of misschien door de Raz naar Camaret, wie weet? Misschien kunnen we de hele dag wel zeilen, morgen! Met z’n tweeën zitten we al een uurtje te rekenen aan hoe en hoe laat het best de Raz de Sein te nemen, Ingeborg kan dat beter dan ik. Over twee dagen is het springtij en dan kan de noordoost gaande stroom een snelheid bereiken van 6,5 knoop! De pilot dringt aan op nauwkeurige planning en raadt passage sterk af bij stroom-tegen-wind situaties als er matige wind of meer staat. We krijgen het er benauwd van. Maar goed, dat speelt pas morgen of overmorgen en voor die dag geen zorgen. De koffie was lekker, twee bakkies hebben we al op.

Tien voor half een. Tot nu toe is het mooi weer, qua motoren: zon, een gladde, vlakke zee en geen wind van betekenis, zo willen we het hebben. Kom daar maar eens om op de Middellandse Zee. Als dat morgen of overmorgen ook zo is, dan maken we ons voor niks druk.

Een fraai scheepje; we moesten voor hem uitwijken

Kwart voor twee arriveerden wij in Loctudy. Het stroomde er als een gek. Van het water af een mooi plaatsje, typisch bretons. In de box steken we enorm uit van achteren, met die rubberboot in de davits. Een hele steiger, steiger A, is gereserveerd voor de “visiteurs”. De drie Nederlanders die ons onderweg opliepen liggen er ook. Zij gaan ook terug naar huis; morgen naar Audierne en de ochtend erna op tijd bij de Raz, die maar 11 mijl van Audierne verwijderd is, als de stroom kentert.

Versie 2

Ook mooi hier

Dit ook

En wat dacht je van het dorp op het eiland aan de overkant, hoort ook bij Loctudy

Idem (ik zet hem erbij vanwege de mooie luchten)

Daar liggen wij

Er ging iets mis, ik heb de track per ongeluk vroegtijdig gewist

Voor we ons gaan melden op de capitainerie kijk ik welke netwerken er op de wifi voorkomen. Hee, Port Loctudy! Ik klik erop en ziedaar: directe toegang tot het internet zonder registratie, gebruikersnaam of wachtwoord of wat dan ook! Niks geen flauwekul, gewoon meteen de digitale virtuele snelweg op! Dat heb ik nog nooit meegemaakt in een jachthaven. Ik weet niet wat ze hier rekenen voor liggeld en of de wc’s brillen hebben of niet, maar van mij kunnen ze al niet meer stuk. En snel! Niet te geloven, zelfs binnen doet ie het.

Tien over half vier. Update. We zijn bij de havenmeesteres geweest, een heel vriendelijk meisje dat engels kan. Ik ken het ook dus dat ging goed. Ze troggelde ons 38, 44 euro af maar ik scheidde met een glimlach van mijn geld dit keer. Leuke haven, leuk dorpje, typisch Bretons. Geen foto’s gemaakt. Wel meteen een fiets geleend, dat kon hier ook, gedurende een uur, daarna moest ie terug wezen. Wij door het dorp peddelen, zoeken naar boulansjees en supermarsjees. Het meisje had ons wel verteld waar de supermarkt was en een plattegrondje gegeven waar ie op stond, maar toch reden we verkeerd. Die plattegrondjes zijn altijd veel te schematisch en daar kan ik in toenemende mate niet mee uit de voeten. We trappen ons een ongeluk het dorp uit en pas in het volgende dorp beseffen we dat we verkeerd zitten. Hup terug, twee rotondes pakken die we gemist hebben op de heenweg en ja hoor, daar is de Carrefour. Ingeborg pakt voor de paar dingetjes die we moeten hebben een kar voor invaliden met een extra brede wielbasis, best een mooi karretje. In de winkel rijdt ze een bejaarde van zo’n jaar of 66 zowat van zijn sokken omdat ze geen rekening houdt met de breedte van het ding. Lache man. Mede namens mijn vrouw bied ik de man omstandig mijn verontschuldigingen aan. Hij lijkt het sportief op te pakken. Ingeborg koopt een paar dingen maar niet datgene waar we voor op pad gingen: dood dier. We laden de spullen in onze mandjes aan het stuur en aanvaarden de terugtocht. Die is heel kort: de haven blijkt “om de hoek” te zijn. Best fijn, zo’n uurtje fietsen, we konden het nog. Nu zijn we terug en gaan een stukje kaas eten en een biertje drinken. De Nederlanders spraken we op steiger voor de boot: ze gaan morgen inderdaad naar Audierne en de volgende dag rielekst door de Raz. Ik ga wifi’en: geheel graties en automaties!

In de verte liggen wij, met die uitstekende rubberboot

Klaar om naar de capitainerie te gaan

Nog maar eentje van het uitzicht op de overkant

Er gaat een pontje heen en weer, 3 euro voor een retourtje, die vent loopt binnen

Tien voor half zeven. We gaan eten. Ingeborg heeft een ei-tomatenprutje gemaakt, met mayo en ketjap manis. Dat eten we op met een stukje vers gekocht stokbrood: daar kan je mij voor wakker maken. Ingeborg heeft geskypt met Miriam en ik heb de can met diesel geleegd in de tank. Er zit ook nog wat in de voorraadtank maar dat durf ik, vanwege het Jabsco-waaiertje dat niet geschikt is voor olie, niet zo goed over te pompen. Het zal toch een keer moeten. Had ik al verteld dat de rubberen drukknop, een soort luchtpomp, lek geraakt is na 25 jaar trouwe dienst? Ik zal daar een oplossing voor moeten vinden, wil ik weten wat er in de tanks zit. Ik denk dat ik daar maar zo’n balletje op aansluit dat ook op bloeddrukmeters zit. Waar vind ik zo’n ding? Gaarne reacties.

Kwart voor tien. Ik heb een stukkie geschreven, 28 juli, en dat op de weblog gezet. Ik begon daarmee om kwart over zeven en het is nu kwart voor tien, ik ben daar twee en een half uur mee bezig geweest en dat is toch wel een beetje krankzinnig eigenlijk, hè? Dat verklaart ook wel een beetje waarom ik er elke dag, aan het eind van de dag, drie achter loop. We moesten maar weer eens ergens verwaaid gaan liggen waardoor ik wat meer tijd heb, maar dan moet je wel in een haven liggen met wifi en we willen eigenlijk ankeren want we zijn “aan het leeglopen” op deze manier. Dilemma’s, dilemma’s. M’n whisky is op dus nu moet ik vulles wegbrengen.

Half twaalf. We moeten hoognodig naar bed. We hebben Joop z’n verhaal even gelezen. Die is nu op de plekken in de kanalen van Zuid Frankrijk waar wij ook zijn geweest, niet zo lang geleden, geinig hoor! Morgen weer een dag. Zes uur op, want we moeten weg naar Audierne.