Zaterdag, 2 september 2017

Edam – Harlingen

Zaterdag 2 september 2017 N – NW 2 – 4 Bf zonnig!
 10.00 uur  18.30 uur  plm. 90 km  2996,6 (8,5 uur)

De motor brult. Het is 16.00 uur. We zijn op 7 km van Kornwerd en hebben het plan naar Vlieland te gaan. Na ons tripje met Linda hebben we hard gewerkt aan ons huis: schilderen, rotte plekken repareren, tuin opruimen enzovoort. Op 19 augustus namen we Ma mee in de auto naar Amsterdam noord voor een tripje “down memory lane”, door Nieuwendam en naar het huis waar ik geboren ben en mijn jeugd heb doorgebracht. Dat was leuk en Ma vond het ook prachtig.

Daarboven achter die dakkapel kwam ik ter wereld, m’n broertje en mijn zuster ook, echt waar.

Scan 378

Kijk, hetzelfde adres in 1953. Dat ventje ben ik. Wie die gozer in de deuropening is weet ik niet (niet mijn vader in elk geval)

Dat was ons fietsen- en kolenschuurtje

Achter die bosjes, dat was ons huis (van 1945 – 1969)

Acrobatiek op hoog niveau

Zo goed en zo kwaad als het gaat

Dit soort rottigheid moest ik van Ingeborg repareren

En nu vinden wij dat we het wel weer verdiend hebben, een uitje. Het is tenslotte prachtig weer en we zouden wel gek zijn als we daar niet van profiteerden. Gisteren zijn we al aan boord gegaan. Onderweg in de Purmer polder kwamen we een enorme kudde koeien tegen die van het ene weiland naar het andere moesten en op ramkoers lagen. Dat gebeurt wel vaker, maar dan gaat het om een stuk of 30 tot hooguit 50 beesten. Dit keer betrof het een gigantische karavaan van wel 200 koeien (volgens de koeienjongen) die gedurende een half uur de Oosterweg voor alle verkeer blokkeerde. Hadden we nog niet meegemaakt, bijzonder.

IMAG0209

Onverstoorbaar, dat koeienjochie, prachtig!

IMAG0215

Dat land is volgens mij binnen de kortste keren kaal

IMAG0220

Een bescheiden file vormde zich, iedereen gedroeg zich (ook bijzonder)

Het is prachtig weer, de zon schijnt en er is niet veel wind. De dubbele deuren staan wagenwijd open en Ingeborg zit Nicci French te lezen op het achterdek. Het is echt genieten als ik zie hoe de schroef het water geselt en een breed zog achter de boot trekt. Ik word een beetje euforisch als ik ons schip zo massief zie voortploegen over het IJsselmeer richting Lorentz sluizen in de afsluitdijk bij Kornwerd. Harlingen is voor vandaag ons doel.

Ingeborg op het achterterras

Nicci French, altijd goed

klotsend zog

(Nicci) French doors

Na de sluis hebben we de stroom mee tot Harlingen waar het tot 19.20 uur hoog water wordt, mooi op tijd dus. Half zeven komen we aan en vinden een plek achter de Prins Hendrikbrug in de Noorderhaven. Volgens de havenmeester konden we er nog wel bij en dat klopte (maar net an). Het is erg druk. Vandaag blijkt de laatste dag te zijn van de Visserijdagen, dus er is kermis in de stad met bijbehorende drukte en herrie. Gezellig! We liggen naast een vriendelijk Amerikaans echtpaar op een hoge, grote, witte motorboot. Ze vinden onze boot erg mooi en beleefd als ik ben zeg ik: likewise!  Na het eten wandelen we langs de kermis, over de Zuiderhaven en door de stad en nemen een kijkje in een winkel met heel veel oude schilderijen op nautisch gebied. Gelukkig heb ik geen geld bij me. Terug aan boord kabbelt de avond rustig voort. We kruipen vroeg te kooi onder de zoete tonen van de bonkebonke-kermis.