Maandag, 4 september 2017

Vlieland – Kornwerd

Maandag 4 september 2017 Z 3 – 4 Bf Mooi
 15.20 uur  19.50 uur  plm. 37 km 3004,2 (4,2 uur)

Rustige nacht, geen bijzonderheden, behalve dan dat we in toenemende mate ons beginnen te ergeren aan het rammelen van de ketting in het kluisgat, ondanks de snubber op de ketting; ook de slappe bocht in de ketting beweegt door de schommelingen van het schip en de geringste aanraking van metaal op metaal komt hard binnen als je met je kop vlakbij de kettingbak ligt. Daar gaan we iets op verzinnen.

De ochtend verloopt rustig, de meeste schepen om ons heen vertrekken en zo rond tweeën ligt er nog maar eentje. Het water is flink gezakt en het is tijd dat we ons voornemen uitvoeren: met de bijboot landen op het Vlielander wad en een flinke wandeling maken op vaste grond. In een mum van tijd schuift de aluminium bodem van ons bootje de bagger in, want dat is het: blauwe stinkende bagger en niet zo’n beetje ook. Als we op onze blote voeten met de schoenen in de rugzak overboord stappen zakken we bijkans tot onze knieën in de prut. Shit. Overigens best een grappig gevoel zoals die blauwe bende tussen je tenen omhoog spuit, net of je eieren staat te vullen. Ik trek de boot als een slee een meter of 20 achter me aan richting dijk want het is opkomend tij. Ik druk het dregankertje aan een lijn met kettingvoorloop een meter of tien verderop in de zooi, voor het geval dat het bootje weg wil lopen. Na een moeizame wadloopervaring – ik dreigde af en toe mijn evenwicht te verliezen – soms pijnlijk ook vanwege de scherpe schelpen die je niet ziet, belanden we eindelijk op de harde grond waar ik gisteren ook op stond. Ik neem me nu al voor op de terugweg gewoon mijn schoenen en sokken aan te houden, zoals we dat vroeger (begin jaren zeventig van de vorige eeuw) ook deden als we gingen wadlopen. We spoelen de voeten in een poeltje onder aan de dijk en klauteren naar boven, waar we onze sokken en schoenen aantrekken, terwijl we naar ons schip kijken dat daar eenzaam in de ebstroom aan zijn ketting ligt te trekken.

Versie 2

Hopen maar dat ie blijft liggen; ik denk dat we niet te lang wegblijven. We lopen over de dijk naar het begin van het dorp Oost Vlieland, waar de veerboot-haven zich bevindt. Het is er gezellig druk met bepakte en bezakte mensen die de boot naar het vasteland willen nemen.

De jachthaven is nog een eindje verder, maar daar wil ik persé heen om de veranderingen te zien. Dat valt niet tegen. Mooie steigers, waar overigens momenteel weinig plek is. Boten varen in en uit. We blijven niet te lang hangen om de goden niet te verzoeken.

We gaan terug en kuieren door de hoofdstraat met de winkels, de fietsverhuurders en de horeca-voorzieningen. Oost Vlieland is gezellig, het “heeft wat”. De drukte valt mee, het seizoen loopt al op zijn eind, da’s duidelijk te merken.

Op de dijk trekt Ingeborg haar schoenen uit en ik hou ze aan, onder protest van Ingeborg. Ik heb geen spijt van mijn beslissing want als een kievit dans ik over het wad naar het bootje dat al meer belaagd wordt door het opkomende water. We hoeven niet te ver te slepen naar het water, maar aan boord klimmen is nog een “dingetje”, je staat immers behoorlijk diep in de bagger en het bootje ligt dan tamelijk hoog. Niettemin zien we kans erin te tuimelen en naar de Wing V te tuffen. Alles bij elkaar zijn we ruim een uur weggeweest. Spoelen, schoonmaken, anker ophalen en wegwezen want het weerbericht geeft voor morgen in de loop van de dag krachtige wind op uit zuidelijke richtingen en dan wil ik niet op het wad zitten.

Te 18.00 uur hebben we Harlingen al achter ons en te 19.50 uur laten wij het anker vallen op het IJsselmeer onder de afsluitdijk en naast het Lorentz sluizencomplex in de hoop dat we morgen op tijd weg zijn voor het begint te waaien, want we liggen aan lagerwal, hetgeen niet zo erg is als het niet te hard waait en dat doet het op dit moment niet.

Hèhè, we liggen, best wel moe. Vastmakertje (of Ankeraartje of Spijkertje; kan ook eigenlijk) en genieten maar weer! Het was een fijne dag.