Maandag 18 tot en met zaterdag 23 september 2017

Zaandam – Pampushaven

Maandag 18 september 2017 W 2 – 3 Bf half bewolkt, zon, aangenaam
 15.55 uur  18.20 uur  plm. 25 km 3025,3 (2,4 uur)

We zijn weer onderweg. Ik moest eerst even bij de uroloog wezen om de uitslag van het laatste bloedonderzoek te vernemen: de Prostaat Specifieke Antigenen manifesteerden zich wederom rond het getal elf, net zoveel als in juni dit jaar. Fijn dan, niet fijn, wel fijn omdat het de vorige keer ook 11 was en dat betekent dat het stabiel is. Pas als er significante toename is moet actie worden ondernomen. Mooi, in januari 2018 ben ik weer aan de beurt. Wat een gezeik. Alhoewel, dat is nou juist het probleem. Nu eerst varen. Joke en Willem waren met de Laga al eerder vertrokken, naar Pampushaven waar ze Mans en Agetha met hun viskotter, de Harlingen 12, zouden ontmoeten. Daar gaan wij nu ook heen. De tocht over het IJ verloopt zonder noemenswaardige gebeurtenissen; alles ging goed. De Oranjesluizen leverden ook geen problemen op en voor we het wisten zaten we op het Buiten IJ, richting IJ-toren bij Durgerdam. Die omgeving heeft iets, ik wil daar altijd foto’s maken. Dit keer mooie witte wolkenpartijen.

DSC_0753Na een lekker relaxed tochtje bereiken we de Pampushaven onder aan de dijk van Flevoland. Dit is een gigantische voormalige werkhaven waar men voor de recreatievaart een lullig steigertje met wat palen heeft achtergelaten. Willem en Mans liggen er al en nog twee of drie andere boten en met ons erbij is het vol. Ik moet niet klagen: we liggen graties. Het is natuurlijk meteen gezellig borrelen met elkaar waarna ieder op zijn eigen boot de maaltijd gaat nuttigen. Het voelt goed weer aan boord te zijn.

Pampushaven – De Schelp (Gooimeer)

Dinsdag 19 september 2017 Geen s’Morgens mist, later zon
 13.45 uur  18.20 uur  plm. 25 km 3025,3 (2,4 uur)

De volgende dag begint heel rustig en kalm aan, passend bij onze leeftijd. Het is aanvankelijk helder maar na tienen wordt het behoorlijk mistig, gelukkig hebben we geen haast. Ik maak s’morgens foto’s van onze boten vanaf  het pad langs de (snel)weg op de dijk, terwijl Mans zijn beide beftekkels (Scotty, een schattige Jack Russell, en Guus, ook lief, maar lust graag vingers) uitlaat.

We drinken met z’n allen koffie bij ons aan boord en daarna duurt het nog tot half één voordat we fatsoenlijk kunnen vertrekken. Het weer knapt aardig op en op weg naar het Gooimeer waar we op het eilandje De schelp willen landen maak ik een paar mooie foto’s van de Harlingen 12 (later, thuis, werd ik ge-emaild door iemand die een foto wilde gebruiken voor zijn “verzameling” kotters; of dat mocht, natuurlijk mocht dat).

De Schelp is een kunstmatig eiland (dit hoeft eigenlijk niet te worden vermeld omdat heel Nederland door mensenhand uit het moeras is getrokken) waar je fantastisch beschut naar alle kanten kunt liggen. Je moet een beetje oppassen met de diepgang, maar met wat gewroet vinden we er een riante plek. Er is nog een badgast, op een strijkijzer, die voortdurend aan de telefoon hangt, zeker een zakenman; doet ie goed: wel bereikbaar maar niet aanraakbaar.

Omdat we met drie boten hebben aangelegd op dit illustere eiland nemen we drie maal zoveel vastmakertjes dan gebruikelijk is. Het is (super)gezellig aan boord van de HA 12. Suk lulle en Suk lache.

Ingeborg en ik maken later een wandelingetje door de bosjes op het eilandje. We zien kans bijna te verdwalen. Wat een rust hier!

De Schelp – Almere Haven – Huizen (voor anker)

Woensdag 20 september 2017 Weinig Zon
 11.45 uur  15.45 uur  plm. 7 km 3027,9 (1,2 uur)

Als roosjes geslapen. Te 11.45 uur als eendjes de kom uit en naar de vaargeul toe. Vandaag brengen we een bezoek aan Almere Haven. Dat is best een gezellige haven, een hele ontdekking voor ons. Een mooie havenkom met prachtige kaden en een prettige havenmeester (die we alleen telefonisch “gezien” hebben).

Je ligt er prachtig dicht bij het tamelijk smaakvol vormgegeven winkelcentrum waar alles wat je nodig hebt te krijgen is. Daar wandelen we op ons gemak doorheen en er worden wat boodschapjes gedaan. Alles is op loopafstand. Agetha en Mans trakteren ons bij hen aan boord op heerlijke haring en gebakken kibbeling terwijl wij ons koesteren in het zonnetje.

Na den eten gooien we weer los en varen de haven uit. We willen ankeren naast de haveningang van Huizen, dat schijnt daar te kunnen volgens Mans. Zo gezegd, zo gedaan. Na een wereldreis van een kilometer of twee gooit Mans zijn 100 kilo zware anker, bevestigd aan een zeer dikke ketting, op het zand en Willem en ik leggen aan weerszijden van de HA 12 aan. We liggen als een huis, mits de weersomstandigheden niet drastisch veranderen. Een geweldige ankerplek met mooi uitzicht op het in- en uitvarend verkeer.

Alles wordt meteen in gereedheid gebracht voor een heerlijk barbecue-avontuur op de Cobb bij Joke en Willem op het achterdek, ruimte genoeg daar. Ach, ach wat lekker was dat, kijk maar naar de foto’s. Niet iedereen kijkt altijd even vrolijk, maar dat komt omdat ze niet naar me luisteren als ik zeg dat ze moeten lachen. Maar zoals gezegd: smakelijk was het zeker. Joke had zich weer op haar gebruikelijke wijze uit de naad gewerkt om al die lekkernijen op tafel te krijgen.

De fotograaf zag het niet meer zo helder, maar de rest ook niet

Ik weet niet meer hoe laat een iegelijk zich terugtrok op zijn en/of haar (er waren geen gender-neutralen aan boord) schip. Nou, dan weet je het wel.

Huizen – Almere Haven – Pampushaven

Donderdag 21 september 2017 Weinig Zon
 09.35 uur  15.00 uur  plm. 13 km 3030,1 (2,2 uur)

Te 09.35 uur halen wij het anker op, oh nee, gooien los en varen terug naar Almere Haven. We zullen ons later vandaag weer bij de HA 12 en de Laga voegen, in Pampus Haven. Joop en Meta die wij kennen van onze reis naar de Middellandse Zee (2010 – 1015) zijn op familiebezoek in Almere Haven en komen bij ons een kopje koffie drinken. We hebben mekaar al een tijd niet gezien en gesproken sinds ons laatste bezoek aan hen in Frankrijk, waar ze ten noorden van Verdun, in een prachtig door henzelf verbouwd huis wonen, midden in de velden en dicht bij de Maas. Joop houdt zelf ook een weblog bij. Dat heb ik hem destijds aangeraden en daar heeft ie nou spijt van; hij is er helemaal aan verslaafd, kan niet stoppen en slaat geen dag over (metaenjoop.wordpress.com). Te 10.15 uur knopen we vast op dezelfde plek aan de kade, nu met de kont de andere kant op. Van de havenmeester mogen we wel weer een paar uurtjes liggen, fijne haven. Te 11.00 uur komen daar Joop en Meta aangelopen met hun hond Iouxo. Hee, jongens, hoe is het ermee?

Alles goed? Kom aan boord! Het weerzien is hartelijk. Iouxo schiet aanvankelijk als een zilveren kogel door de kuip, de salon in over de banken en zowat het aanrecht op, hadden we bijna de hond in de pot. We houden ons hart vast, maar Meta heeft hem na de eerste opwinding al gauw onder controle. De boot wordt bezichtigd, we drinken koffie, gebruiken de lunch en ondertussen praten we bij. Het is heel gezellig.

We hebben heel wat te bespreken maar dat is allemaal privé en vertrouwelijk en daarover kan ik hier natuurlijk niet uitweiden, dat begrijp je zeker wel. Wat ik wel kan noemen is dat Joop, net als ik al een tijdje aan het doen ben, zijn weblog (metaenjoop.wordpress.com) uit die periode van de Middellandse Zee-reis in boekvorm wil gieten. Ik heb één deel van mijn serie bij me (ik heb inmiddels al elf delen van circa 200 pagina’s per stuk en ben nog lang niet klaar) en laat dat zien.

Joop ziet er wel wat in en ik bied aan, omdat ik daarin inmiddels enige handigheid heb ontwikkeld, zijn weblog om te zetten naar een papieren boek met foto’s. Dat gaan we doen. Kan effe duren, maar dan heb je ook wat. Het hele proces gaat via de computer: zelf samenstellen en opmaken, doorsturen in pdf-formaat naar een Belgisch internetbedrijf (createmybooks.com), die laat het drukken in Nederland of België of Frankrijk, afhankelijk waar je woont. Laatst bestelde ik vier delen van 200 plus pagina’s (premium glossy) elk, met honderden foto’s per deel voor 145,= euro inclusief verzendkosten. Het is een hoop werk maar uiterst bevredigend.

Joop en Meta gaan op visite bij de moeder van Meta, die hier in Almere Haven woont. We beloven langs te komen in Frankrijk, zodra we met de boot de Maas op gaan, naar het zuiden. Tot ziens jongens! Het was gezellig! Even later vertrekken wij ook en na een relaxte tocht over het Gooimeer, onder de Hollandse Brug door voorbij Muiderzand rechts uit de flank bereiken we de Pampushaven waar de HA 12 en de Laga vlak voor ons zijn aangekomen.

Daar dompelen wij ons onder in het warme bad van onze vrienden, ik bedoel: ze hebben geen warm bad klaarstaan, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Ook in Pampushaven werd het nog heel gezellig.

Vrijdag 22 september 2017 Weinig Betrokken, heiig
 10.55 uur  13.00 uur  plm.20 km 3032,1 (2 uur)

Sogges zoals gebruikelijk tamelijk vroeg op. Ingeborg en ik maken een wandelingetje op de dijk richting Lelystad. Er valt weinig te beleven. Het is grijs weer, er liggen maar een paar boten voor anker in de reusachtige werkhaven. Vraag me af hoe lang het duurt voor hier ook een jachthaven wordt geprojecteerd. Het verkeer richting Amsterdam komt langzaam op gang. Vanaf hier is het maar 4 km naar Almere-Stad, er is een afslag pal naast de haven. Goed te doen; lopend of op de fiets. Andere keer maar. Te 10.55 uur gooien we allemaal los en stomen we het Markermeer op, schuin de vaargeul Amsterdam – Lelystad over naar Marken. We komen om 13.00 uur aan bij de haveningang van Marken aan de Gouwzee. We herhalen de routine van Huizen: Mans gooit de HA 12 voor anker, dichtbij het KNRM-station en wij plakken onszelf tegen hem aan. Na een wandelingetje (Joke, Agetha, Ingeborg en ik) aan de wal voor boodschappen en toeristisch gedrag worden we na enig schril gefluit onzerzijds (Joke kan dat goed) weer opgehaald door Willem, die het zich ondertussen met Mans gezellig had gemaakt.

IMAG0251

Het wordt weer tijd voor vastmakers en ankeraars. Gezelligheid kent geen tijd. Saves gaan we met z’n allen Keezen op de Laga. Om misverstanden te voorkomen: Keezen is een gezelschapsspel, een soort Mens-Erger-Je-Niet (wie kent het niet?) maar dan ingewikkelder. Ik heb een T-hekel aan spelletjes maar ik moet zeggen dat de avond heel bevredigend verliep want volgens mij was ik steeds aan de winnende hand. Het was een fijne dag.

Zaterdag 23 september 2017 Geen Prachtig!
 08.00 uur  12.30 uur  plm. 40 km 3036,2 (4,1 uur)

Na een rustige nacht waren wij weer vroeg op. Mans en Agetha zouden van hier binnendoor teruggaan naar Purmerend en Willem en Joke bleven (letterlijk) nog even liggen. Morgen, zondag, gaan we naar België met de duikvereniging Trilobiet om te duiken in een nieuw duikcentrum, genaamd TODI en we hebben nog wat voorbereidingen te doen. Vandaar dat wij losgooiden om 08.00 uur en heel rustig (plm 9 tot 10 km per uur) de Gouwzee af tuften, om het Paard heen, door de Oranjesluizen en over het IJ en het Noordzeekanaal naar de Schiethaven. Daar arriveerden we om 12.30 uur. Ruim op tijd. Ons weekje varen zat er weer op. Met bezwaard gemoed lieten wij de Wing V achter, zachtjes wiegend en trekkend aan haar trossen en togen huiswaarts. Het was een fijne week.