Dinsdag, 26 december 2017

Zaandam – Enkhuizen

Dinsdag 26 december 2017 Zuidwest 5 – 7 Bf Koud, regenbuien, helder, af en toe zon
 09.00 uur  15.15 uur plm. 66 km 3074,2 (6,1 uur)

Eerste kerstdag saves, plm. 23.00 uur. We zijn klaar met de kerstmaaltijd. Linda, Ricky, Marijn en Rietje zijn naar huis. Ma wilde lopend naar huis, is niet ver voor haar, een kilometertje of anderhalf. Moet kunnen, ze is nog geen 100 per slot van rekening. Ze had achteraf wel spijt dat ze d’r rollator niet meegenomen had. Nou ja. Doei, Ma! (Maak je geen zorgen, ze had zo’n hesje an, je weet wel, met van die reflecterende strepen). Het was een fijne avond. Ik ga maar eens een tijdje zitten kijken naar onze aanwinst onder zijn stofkapje, wat is ie mooi!

Ik heb ‘m net en dan gaan we morgen alweer weg, tis toch niet te geloven! Voor we naar bed gaan eerst even de fotootjes van vanavond op de computer zetten.

Tweede kerstdag naar West-Terschelling met windkracht 5 tot 7 Beaufort uit het zuidwesten, we hoorden vandaag af en toe praten over 8 Bf! Dat is voor ons wel de grens. Het is te doen als de wind uit het zuidwesten komt, zelfs zonder stabilisatoren, want die hebben we niet, zie je. Je moet alleen wel de tafel vastzetten en je kop koffie blijven vasthouden. Ingeborg is alvast bezig de plantjes water te geven. Alles staat klaar, ingepakt en wel in de auto, we hoeven alleen de diepvries spullen te pakken en dan kunnnen we morgenoggend zo vertrekken. Lekker weer een weekje ertussenuit (minimaal), misschien kunnen we fietsen op Terschelling; een beetje beweging zou ons goed doen. Ik weeg inmiddels 81 kilo terwijl ik 9 pond woog toen ik geboren werd, nogal een verschil zeg, dat kan zo niet langer.

Tweede kerstdag, 13 minuten over acht. Nog onderweg in de auto want we komen net aan aan bij de werfpoort van Willem en Joke. Het is hartstikke donker, je houdt het niet voor mogelijk, en een wind en een regen! Niet normaal meer. Wat een narigheid! Maar goed, we gaan toch aan boord, “we gaan scheep”. Joke en Willem zijn ook wakker want er brandt licht boven in hun woonark. Aan het werk. Spullen aan boord en, zeer belangrijk, een lichtsnoer langs de opbouw tot in de mast vastzetten met tie-rips, voor de broodnodige feestverlichting.

Te 10.00 uur vertrokken. We verlaten het Schiethavenkanaal en draaien het Noordzeekanaal op richting Amsterdam. Een tanker vaart met grote snelheid voor ons langs richting IJmuiden. Het wordt inmiddels behoorlijk snel licht, da’s prettig. Willem had thuis al gebeld met de sluismeester van het Naviduct te Enkhuizen en die zal om 15.00 uur aanwezig zijn om ons naar het noorden te schutten. Mooi. Ruim de tijd hebben we dus. We zouden dan nog door kunnen varen naar Makkum. Harlingen proberen te halen is niet ideaal, want het tij is niet gunstig en zoveel haast hebben we nou ook weer niet. Makkum zou kunnen, maar de Gemeentehaven van Enkhuizen is ook wel eens leuk.     De weerberichten zijn niet zo best: harde wind, regen, kou, met af en toe wat opklaringen. Komend weekend schijnt het zachter te worden maar dat brengt dan natuurlijk ook regen en harde wind met zich mee, let maar op. Goed, we merken het wel! We zijn in ieder geval weer aan het varen! Wie had dat gedacht: op 26 december! Hahaha (of: hihihi)! Op het NZ-kanaal valt het in ieder geval reuze mee met de wind en de golven. De Laga en de Wing V zijn de enige plezierbootjes en er is helemaal geen beroepsverkeer, behalve die ene tanker van daarnet. Ook het Marifoonverkeer op kanaal 4, het blokkanaal van de havendienst, is stil. Men zwijgt in alle talen, geen draad te horen. We varen 1500 toeren, 11,5 km per uur, dat gaat goed; op naar de Oranjesluizen!

10.23 uur. We slingeren drastisch om onze koers heen. Hoe komt dat? Doordat we boven de Coentunnel varen. Boven tunnels en onder bruggen raakt de GPS altijd in de war en dan geeft de daaraan gekoppelde stuurautomaat het roer een gooi naar bak- of stuurboord. Omdat er toch geen verkeer is laat ik het deze keer maar eens gebeuren, kijken hoe dat uitpakt. Het schip blijkt na deze epileptische aanval gewoon de draad weer op te pakken en de oorspronkelijke koers te hervatten. Kijk, dat soort dingen kun je alleen op tweede kerstdag doen. We varen heerlijk richting Amsterdam met een kop koffie en een stuk banketletter van Rietje. Ik ga een fotootje maken buiten.

DSC_1259 (1)

Kwart over elf. Ik moet weer effe wat zeggen hoor. We zijn net de sluis uit, varen onder de Schellingwouderbrug momenteel, niet langs de recreatieroute maar onder de boog door, waar de grote jongens normaal gesproken varen. We voeren vijf over elf de sluis in, na een uur en tien minuten na vertrek uit de Schiethaven. Willem vaart voor ons uit. De stuurautomaat doet wederom raar omdat we onder de brug zitten. Ik laat hem z’n gang maar gang, er is ruimte zat omdat er geen beroepsvaart te bekennen is. Niets en niemand te zien! De sluis draaide als vanouds als een naaimachientje, supersnel. Geweldig. Hier onder de brug is het water nog vlak. Het waait wel behoorlijk hard, dat kan je wel zien en het is ook erg koud, dat bleek wel in de sluis toen we allebei naar buiten moesten om de touwtjes vast te houden. Een mens wordt wel verwend hoor met zo’n verwarmde salon, we kunnen nergens meer tegen. Na een tweede bak koffie treedt de rust weer in. Ingeborg zijgt met haar elektronische puzzel neder op de bank en ik nestel mijzelve op de stuurstoel. De kachel brandt, de kerstboom brandt, ultiem genot! Maar ik mag niet te poëtisch worden van Ingeborg want daar ben ik te oud voor en ik schijn ook volwassen te zijn en ik moet nu maar een keer normaal gaan doen. Waarvan akte. Ook boven de Zeeburgertunnel worden we 50 graden naar bakboord en 50 graden naar stuurboord gegooid, dat gaat woester dan boven de Coentunnel. Evengoed pikt de automaat wederom de oude koers op en ik hoef niks te doen! Gelukkig varen we midden in de vaargeul, genoeg experimenteerruimte dus.

11.25 uur. We lopen op het Buiten-IJ onder de hoogspanningsmasten bij Durgerdam door, met dwarswind uit het zuidwesten, met 11, 2 km per uur bij 1400 toeren. Dat wordt straks nog mooier als we de wind in de kont krijgen vanaf de IJ-toren richting Marken.

11.55 uur. De tijd gaat hard en de boot ook. Nog drie kwartier voor we bij het Paard van Marken zijn. De zon schijnt momenteel uitbundig en we hebben “Friends” op staan op Comedy Central, lache man, dat gaat maar door, die serie.

Het varen gaat geweldig, er komt al een beetje een slingering in te zitten van achteren, de “zee” bouwt iets op nu, naarmate we meer naar lagerwal varen neemt dat natuurlijk toe. Nu kunnen we nog comfortabel koffie zetten, dus nemen we nog een bak met een overheerlijke brownie van Linda die ze gisteren had meegenomen. Hij is lekker Lin! Wat een genot. De fraaie luchten buiten volgen elkaar in rap tempo op en ik maak driftig foto’s.

12.30 uur. Even een kleine correctie. Alle tijden die ik tot nu toe heb geregistreerd aan boord, zijn fout. We zijn nu bijna dwars van het Paard van Marken, maar het is niet half één, nee, het is pas half twaalf! Ik had de klok destijds een uur terug moeten zetten en daar komen we nu pas achter, goed, gaan we effe doen.

11.00 uur. (let op: inclusief de hierboven genoemde correctie van een uur!). Paard van Marken ruimschoots achter ons. De koers is verlegd op Enkhuizen en daarmee komt de zee dwarser in, minder comfortabel, levert wel prachtige plaatjes op!

12.40 uur. We varen nu midden op het Markermeer op de dieptelijn van 4 meter en we hebben een broodje gegeten. De zon schijnt af en toe uitbundig tussen de wolken door, dat valt alleszins mee. De kleur van het water is kleiig, absoluut niet helder door de woelingen. Er staan flinke “jetsers” van golven schuin achterin en soms zelfs komen ze dwars in. Het kerstboompje is al omgeflikkerd, maar de tv staat nog, hoelang weten we niet; maatregelen zijn nodig anders krijgen we brokken. We zijn Willem inmiddels bovenwinds gepasseerd. Hij vaart in een kaarsrechte lijn op Enkhuizen af. Hij heeft natuurlijk zijn stabilisatoren aan ook al zal ie dat straks ontkennen.

Het gaat flink tekeer, 28 knopen wind inmiddels. Ik zie 32, 33, 34 knopen, dik windkracht 7 dus, bijna 8 in de windstoten. Eigenlijk niet echt leuk, maar er is in feite niks aan de hand. Ik ben maar staand gaan sturen in plaats van op de stuurstoel want die dreigt regelmatig om te kiepen en dan kan ik me niet concentreren op het sturen. De stuurautomaat heb ik in deze omstandigheden maar afgekoppeld. Een vaste stoel was mooi geweest, maar dat was te ingrijpend en te duur. We moeten het er mee doen, misschien moet ik iets bedenken waar ik de stoel mee vast kan zetten aan de wand (een touwtje?). Maar….we gaan lekker! Het water klopt klotsend tegen de kont. We kunnen Enkhuizen zien liggen, althans de windmolens bij de Krabbersgatsluis, die wit oplichten aan het begin van de Houtribdijk. Daar moeten we heen. Eitje.

13.00 uur. Nog steeds windkracht zeven. Het waait inmiddels al een tijdje uit het westen, nu komt ie helemaal dwars in, waardoor we meer zijn gaan wobbelen. Hadden we nu maar stabilisatoren, zeg. Ik zie 31 knopen, 29 knopen. Het blijft lekker hoog in de zes of onder in de zeven zitten. Het is moeilijk sturen in deze zeegang. Voor de stabiliteit varen we nu harder. Ik heb hem op 1900 toeren gezet waardoor we een snelheid van 13 tot 14 km per uur halen. We liggen nu beter in het water.

14.15 uur. Aan de remming bij het naviduct. Dat was een lekker ritje, hoor. We hebben genoten. De boot dee het erg goed.

15.00 uur. Rood-Groen! De sluismeester is op tijd. Paniek! We moeten losgooien! We stonden te kletsen bij de Laga en nu moeten we na drie kwartier wachten de sluis in. Ing! Maak eerst voor maar los, dan gooi ik zelf achter wel los!

15.05 uur. We zijn de sluis uit en scheuren met een pokkegang recht op de Gemeentehaven van Enkhuizen af; we ruiken de stal. We hebben namelijk net afgesproken met Joke en Willem dat we maar niet verder gaan, want voor we in Makkum zijn is het donker en daar heb ik geen zin in. En ook al hebben we er nu de gang in: we hebben niet echt haast vanwege de ongunstige getijstromen op het wad, dus een nachtje in Enkhuizen heeft ook wel wat.

22.25 uur. We liggen alweer een tijdje, bij binnenkomst van de Gemeentehaven direct aan bakboord, vóór de Jantine, v/h het schip van Dick en Elly Koopmans, langszij de Laga. Joke en Willem hadden ons uitgenodigd voor een voortreffelijke koude zalmsalade, besprenkeld met de nodige vastmakertjes en andere lekkernijen. Joke d’r catering klopte weer als een bus. Kijk, da’s nou mijn zus. Pfff, ik zit vol dus, wat een feest was dat, ik heb nu een maatje plus!

Te 20.00 uur gingen we terug naar ons eigen schip, vol en moe. We zijn de dag wel een beetje zat. Nu zitten we bij de tv in slaap te vallen. Het is stikdonker, koud buiten en het waait als de pieten. We hebben de feestverlichting aangehad, maar we zijn niet aangesloten op walstroom en het kost ongeveer 20 ampère; dat hakt erin. Niet te lang dus. Willem heeft nog speciaal zijn generator laten draaien om z’n lampjes aan te houden. Stomme katfilm op tv: Diehard 4, ouwe troep. Het is heel gezellig, dat wel. Ingeborg knikkerbolt op de bank. Dit is het einde van deze dag. We gaan zometeen naar bed, het wordt tijd. Morgen gaan we verder, naar Harlingen enne.. overmorgen naar Terschessel. Leuk, enne, nou enne……verder weet ik het niet. Einde bericht.

2 reacties op Dinsdag, 26 december 2017

1. Linda zegt:

22.25 op de Laga en om 20.00 naar bed? Huh? Wel weer leuk verhaaltje pap. Smakelijk gelachen om het begin ook (over oma) 🤣