Woensdag, 27 december 2017

Enkhuizen – West Terschelling

Woensdag 27 december 2017 Zuidwest 3 – 6 Bf Grijs, regen
 09.30 uur  17.15 uur plm. 90 km 3081,4 (7,2 uur)

Derde Pinksterdag, 27 december, half negen, we liggen in Enkhuizen, nog steeds, met de kont in de wind. De wind is namelijk gedraaid naar het zuidoosten. Het begint nu pas een beetje lichter te worden, eindelijk. Zo donker als het is in de winter, unheimisch! Buurvrouw (Joke) zit te lezen naast de kerstboom die niet verlicht is. Vanmorgen om half vier vertrok er al een vissermannetje het IJsselmeer op om zijn fuiken te legen. Nu regent het ook nog. Het is koud, de kachel brandt. Ik ga zo maar eens even de aluminium raamprofielen afnemen. Het condenseert weer lekker allemaal. Lekker geslapen vannacht, ook al was dat niet veel qua duur, het was toch lekker in bed. Lekkere bedden zijn het, hoor.

Half tien, we zijn weer onderweg. Ik zat na het ramen lappen even te lezen, maar dat mocht niet van Willem. We moesten weg. Hij heeft gelijk. Als we tenminste een beetje bijtijds in Kornwerd willen zijn om het laatste restje stroom mee te hebben over de Boontjes naar Harlingen en dat willen we. Nu varen we het IJsselmeer op. Het is grauw weer, het regent nog steeds, onze kerstboom brandt weer en het Krabbersgat is rustig. We zijn de enigen die eruit gaan. Ik was daarstraks even aan boord van de Laga om te overleggen. Joke, schoot meteen naar beneden om twee dikke plakken tulband te pakken, hier joh, voor bij de koffie straks. Die Joke toch, altijd maar zorgen en vertroetelen. Lekker hoor, we zullen er van smullen. Volgens Joke wor je daar niet dik van, van één plakje tulband. Gelukkig maar!

Kwart voor elf. We zijn nu goed en wel “buiten” en koersen in een rechte streep naar kornwerd, dat wil zeggen ik probeer ietsje richting de Friese kust te sturen omdat de wind inderdaad zuidoostelijk is en niet zuidwest. De wind, die niet onaanzienlijk in kracht is, komt bakstag in, op het stuurboordskwadrant achter als het ware en dat is af en toe niet comfortabel. Maar hier zijn de golven vooralsnog niet zo hoog als die van gisteren op het Markermeer, dus is het nog best te doen. We draaien 1700 toeren, dat komt neer op een snelheid van rond de 12,7 km per uur.

Vijf voor elf. Ik moet zeggen dat het wel gezellig is hier op het IJsselmeer. We worden gevolgd op gepaste afstand door de Jantine en daarvoor nog een ander zeilschip. De voorste is een solozeiler. Hunnie gaan ook “naar de eilanden” en voor vandaag is Harlingen het doel. Dat kunnen we allemaal horen over de marifoon. Ze praten heel wat af met elkaar. Bijvoorbeeld dat ze koffie gaan zetten en wat een moeilijkheden ze daarbij ondervinden en ook dat het behoorlijk koud is om buiten te zitten, hetgeen ze zoveel mogelijk proberen te vermijden. De zeilen van de voorste staan wel op, maar de motor staat ook bij. De Jantine heeft alleen een voorzeiltje op en vaart ook op de motor. Allemaal zo herkenbaar voor ons. Zoals gezegd: zeer gezellig hier op het IJsselmeer. De Laga haalt ons langzaam in. We lopen nu 13 km per uur en hebben Staveren dwars aan stuurboord. Af en toe maken we een duikeling en dan moet ik me goed vasthouden aan de handgreep aan de wand naast me, anders kukel ik met stuurstoel en al om. Maar dat gaat goed, geen enkel probleem; we varen recht voor de golven uit. Helemaal goed. Het is wel grauw en het regent. En daar komt ie weer: binnen merk je d’r helegaar niks van! Ingeborg zit te puzzelen en ze zet in relaxte omstandigheden koffie. Joke d’r tulband hebben we al achter de kiezen. Wat was dat lekker, zeg.

Nou zeg, ik loop achter met de berichtgeving! Het is vijf voor twee en we zijn de Lorentzsluizen in Kornwerderzand al gepasseerd. Bij het binnenvaren en aanleggen werden wij met de kont van de kant afgegooid door stroom van achteren. Dat had ik niet meteen in de gaten. Het ging maar net goed, met veel schroef- en stuurwerk. Mijn achterbuurman dee het iets minder: hij ging bijna rond in de sluis! Gelukkig kwam alles op zijn pootjes terecht. Nu varen we op een tamelijk vlakke Waddenzee in de luwte van de zeedijken richting de Boontjes.

Richting Harlingen gaan we, net uit de sluis

In de sluis stelde Willem voor om door te varen naar Terschelling. We komen dan wel in het donker aan maar omdat het vanmiddag niet al te hard waait (ZO, 2 – 4 Bf) op de Wadden en morgen waarschijnlijk wel (West tot 6 Bf), is het beter om vandaag “ons een weg te banen tussen de banken”. Bovendien wordt het zometeen stil water en gaat straks de ebstroom meelopen. Voor het overige gaan we lekker, we hebben al geluncht. Ingeborg is met de ramen bezig, voor de derde keer vandaag. Ja, dat krijg je als je met een brandende kachel gaat varen in een periode dat je boot eigenlijk in een verwarmde loods hoort te liggen.

Half drie. We zijn goed en wel begonnen aan de vaart langs de Pollendam, richting Terschelling. We laten Harlingen links liggen, dat wil zeggen in dit geval aan stuurboord. Door de zuidoostenwind hebben we hier de gevolgen nog een beetje dwars en dat voel je wel, zeker nu het hoog water is. Straks zal het wel minder worden, vooral als we de Slenk in kunnen. Tegen die tijd is het water natuurlijk ook weer wat gezakt. Voorlopig slingeren we nog steeds met 1700 toeren en een vaartje van 12 km naar het westen toe. Dat valt me mee, maar dat komt natuurlijk doordat het stil water is en dat vinden wij prettig, ja ja.

Vijf voor half vier. Het gaat nog steeds lekker. We zijn al bijna halverwege. Er is niet veel verkeer alleen af en toe een verdwaalde visser en een snelle ferry of een watertaxi.

Somber, hé?

Vier uur. Het begint al donker te worden. Dat gaat hard. Komt ook omdat het zeer somber weer is. Niet fijn, moet niet. We knorren lekker in de West Meep richting Noord Meep en eenmaal daar gaan we de Slenk in, tussen de banken door. We hopen daar wat meer beschutting te vinden dan hier, alhoewel het ons tot nu alleszins meevalt. De wind valt erg mee. Het halfschemer blijft voor mijn gevoel lekker hangen, maar het zal zo wel sneller gaan.

Half vijf. We moeten even wachten op een trage ferry, de Friesland, die bijna gelijk met ons aankomt bij de ingang van de Slenk. Het duurt eeuwen voor ie ons gepasseerd is, terwijl van de andere kant de Tiger, een snelle ferry, aan komt stuiven. Ik ben ongeduldig want ik wil dóór, voordat het helemaal donker wordt. Ik maak me eigenlijk druk om niks want de golven zijn weg en de wind ook. Afijn, we zijn er bijna. We zien West-Terschelling en de Brandaris. Het is nog steeds niet helemaal donker.

In de Slenk

Tien voor half zes. Stikdonker. We leggen net aan, motor uit. Het is een plaatje! We zijn er! De eerste keer dat we met dit schip in het donker hebben gevaren. Spannend hoor. Veel lampjes hier, de meeste boten zijn verlicht, da’s traditie. Het weer is beestachtig slecht: regen, regen en nog eens regen.

Vijf voor elf saves. We zijn gezellig op visite geweest bij Ger en Ria, kennissen van ons uit een ver verleden. Zij zijn ook gestopt met zeilen en varen nu op een prachtige Sturiër 520 OC. Heel modern ingericht, veel ruimte en voorzien van alle technische opties, zoals bijvoorbeeld stabilizers. Zeer zeewaardig schip. Zij lagen hier met de kerst al. Heel gezellig herinneringen opgehaald. Komende dagen zullen ze ook bij ons een kijkje komen nemen. Nu zitten we tv te kijken, een film over Mozes en de Egyptenaren, heel interessant. Bij Joke en Willem brandt ook nog licht. Van fotograferen is vandaag niet veel gekomen; je komt niet op het idee door dat pokkeweer. Het was een fijne dag, we zijn een beetje rozig en gaan maar naar bed denk?

2 reacties op Woensdag, 27 december 2017

1. W.wolschrijn zegt:

Leuk stukkie willem maar derdepinksterdag valt niet op 27 december .