Zondag, 31 december 2017

West Terschelling 5

Tien voor half twaalf. Oudjaarsdag. We komen net terug van koffiedrinken bij Joke en Willem. Laat opgestaan vanmorgen: pas om kwart voor tien kwamen we tussen de klamme lappen vandaan. Heerlijk liggen lezen in bed (Nicci French). Het was heerlijk knus in bed, vooral als je dat afzet tegen de loeiende wind (8 Beaufort!) die over de jachthaven blaast. Ik heb Ma gebeld. Die weet nu dat we hier misschien nog wel een week blijven liggen. Ze vindt het niet erg, zei ze. Komt goed uit, wij ook niet.

Twaalf uur. Ik kom net terug van de douche. Prima douches hebben ze hier, lekker heet. Kan eindelijk mijn ontbijtje eten. Dat hadden we vanmorgen laten staan want omdat we zo laat waren moesten we halsoverkop koffie drinken op de Laga. Het was een heel heen en weer geloop vanoggend. Ik zeg tegen Ingeborg dat we echt blij mogen zijn met onze kuiptent, die is echt een uitkomst bij dit weer. We stappen achter van of op het zwemplateau, door het deurtje de beschutte de kuip in of uit en eenmaal binnen is het leed meteen geleden. Als je buiten het seizoen gaat varen is een goede kuiptent een “must”.

Twee uur. Even een update, iedereen zal het wel willen weten: ik heb het boek van Nicci French, Donderdagskinderen, uit. Nu ga ik aan de vrijdag beginnen, zie je. Het waait nog steeds als een dolle. We zitten binnen, maar voelen ons zeker niet opgesloten want als we willen kunnen we zo naar buiten, maar we willen niet.

Een beetje benauwd is het soms wel, maar dat is makkelijk op te lossen door een ventilator open te zetten of een raampje “aan lij”. We luisteren naar de Radio Top 2000 die vandaag afloopt en kijken naar buiten. Stel je voor dat je in zo’n donkere bunker moet zitten, zo’n donker hol met kleine raampjes, waar je steeds moet gaan staan om naar buiten te kijken. Och, we herinneren ons dat nog levendig!

Half zeven. We hebben heerlijk gegeten. Een heel klein beetje boerenkool met ieder een halve rookworst, gisteren aangeschaft bij de Hema. We kopen voortaan alleen maar rookworst van de Hema. Ik ga nu het vulles wegbrengen. Eerst schoenen aandoen, dikke jas pakken, bril op en zorgen dat we niet op ons bek gaan op de gladde steigers. Gelukkig is het droog momenteel, dus redelijk te doen. Na het vulles wegbrengen schuifel ik terug naar de boot om de camera op te halen. Ik maak foto’s vanaf de Laga en vanaf de steiger en schuifel vervolgens weer over de steigers naar het hek aan het eind van de jachthaven, daar de kant op om plaatjes te schieten in de gevallen schemer van de jachthaven, vanaf het terras van hotel Skylge. Prachtig gezicht al die lichtjes.

Daarna is het tijd om met Joke en Willem gezellig de avond door te brengen in afwachting van de onafwendbare jaarwisseling. We gaan niet “Keezen” want dat hebben Joke en Willem de hele middag al zitten doen met hun kleindochter Femke, die met drie vriendinnen van de klipper waar ze op varen en die nu in de haven van West Terschelling ligt, langskwamen om opa en oma een bezoek te brengen. We kijken naar de optredens van Guido Weijers en Youp van ’t Hek. Youp wordt steeds grover op zijn oude dag, maar omdat ikzelf wat taalmoraal betreft ook niet helemaal “van smetten vrij” ben kan ik er wel om lachen. De oliebollen smaken ondertussen heerlijk. Joke heeft zichzelf weer eens overtroffen, maar ja, een mens kan maar een bepaalde hoeveelheid van die dingen naar binnen werken nietwaar; dat ligt van persoon tot persoon verschillend.

Zie je wat op Willem z’n trui staat? Daar staat: “Het is pas stuk als Opa het niet kan maken”. Dat is letterlijk en figuurlijk op zijn lijf geschreven!

Als het zover is toasten we geestdriftig op het nieuwe jaar en stappen naar buiten om te genieten van het vuurwerk op en rond de haven. Er staat een stevige wind waardoor af en toe de veelvuldig afgestoken ernst-vuurpijlen gevaarlijk laag afdrijven over de jachten. Gelukkig gaat alles goed.

Na een tijdje hebben we het wel gezien en drinken binnen nog wat Schipperbittertjes en Beerenburgers en dergelijke. Man, man wat een feest! Tegen tweeën houden we het voor gezien en gaat ieder lekker naar zijn eigen bedje toe. 2018 is begonnen, het zal mij benieuwen wat dit jaar allemaal gaat brengen. Bij mij begint een snood plannetje dat vanaf de aanschaf van ons schip ligt te sudderen, al vastere vormen aan te nemen.