Dinsdag, 2 januari 2018

West Terschelling – Enkhuizen

Dinsdag 2 januari 2018 West 3 – 5 Bf Fris, somber, later zon!
 07.45 uur 15.30 uur plm. 31,7 mijl 3088,9 (7,5)

Tien over zeven. Hartstikke donker. We gaan vandaag weg. De Brandaris doet het niet. We hoorden het net op het nationale nieuws en kunnen het zelf hier dus ook constateren. Bijzonder. Hij doet het niet maar ik zie wel de radarantenne draaien. Kijk Ing, daar vaart een boot weg (dat kunnen we aan de lichtjes zien). Goh, wat was het gisteren gezellig met Dinie en haar eggenoot (ik weet zijn naam niet meer, schande! Wel een aardige kerel). Er is nauwelijks wind momenteel, wat er staat komt uit het westen. We gaan zo weg, om een uur of acht.

Vijf voor acht. We zijn tien minuten geleden vertrokken, in het donker, alhoewel het reeds een heel klein beetje begint te lichten aan de oostelijke horizon. Dat heb ik nodig want ik vaar liever niet in het donker. Niet dat ik bang ben in het donker maar ik zie niet zo goed in het donker, dat is het. Gelukkig varen we naar het licht toe, naar het oosten. Eerst maar eens “het gat” uit. Het lijkt wel of iedereen de vertrekkriebels krijgt. Het is een drukte op het water van heb ik jou daar. Het barst van de motorboten en zeilboten, allemaal varend op de motor (arme motorboters, die moeten wel, terwijl de zeilers tenminste nog de keus hebben als het erop aankomt). Gelukkig voor hunnie komt het er vandaag niet op aan; alle fossiele brandstofverwerkers blijven prima draaien. Jongens, wat een avontuur weer dit, hè Ing? Verstoord kijkt zij op van haar puzzel: wat zit jij nou weer te lullen?! Ik zie zoveel navigatielampjes voor mijn neus dansen dat ik er draaierig van word.

Tien voor half tien. We zitten goed en wel in de Blauwe Slenk, aan de verkeerde kant van de boeien, maar dat kan hier. Het is stervensdruk: achter ons, voor ons, zover je kijkt: motorboten, zeilboten. De zeilboten passeren we gemakkelijk. We hebben net een tijdje 1900 toeren gedraaid om een “pak” zeilboten die gelijk met ons uit de Slenk kwamen en de Meep opdraaiden te ontlopen, want iedereen plakte bij elkaar, wilde de kortste koerslijn volgen, waardoor we met z’n allen wel erg dicht bij elkaar lagen. Voor de zeilers werd op dat moment de koers bezeild, waardoor de voorzeiltjes erbij getrokken konden worden, zonder dat overigens de motoren werden stilgezet. We moesten echt gas geven om een vijftig-voets Contest te ontlopen, die steeds dichter naar ons toe kwam, terwijl wij koers hielden. Ach, een tandje gas bij en dan ontloop je ze. Maar ja, je hoort die draaikolk in de tank, een raar slurpend geluid, dus zodra je maar enigszins kunt duw je de gashendel terug.

De zon komt op, wordt gehinderd door wolken maar is duidelijk aanwezig. Het is helder geworden en het regent gelukkig niet. De zeegang valt alleszins mee en de wind is ingezakt naar 10 knopen, daarstraks was het af en toe 20 knopen, maar daar merkten we binnen niets van. Je moet echt op de windmeter kijken om te kunnen constateren dat er een behoorlijke wapper waait. Heerlijk, we hebben er geen weet van. Inmiddels zitten we een heerlijk kopje koffie te drinken en ga ik zometeen, als we in een lang recht stuk vaarwater zitten, lekker verder lezen in m’n Nicci French (in mijn stuurstoel, regelmatig om mij heen spiedend). Maar eerst laten wij ons bij de koffie de roomboterbanketletterstaaf die wij kregen van Rietje uitstekend smaken!

Half twaalf. Lorentzsluis bij Kornwerderzand. Na een rustige tocht over de Waddenzee arriveerden wij bij de sluizen van Kornwerd. Met een zeer laag staande zon recht van voren plokkeren we langzaam onder de bruggen door (de motorboten, een Sturiër en een Grand Banks, die ons voorbij scheurden en te hoog waren, lagen geduldig te wachten) en moeten op onze beurt ook wachten omdat er iets in de sluis ligt. Maar dat duurt niet lang en we kunnen als eersten erin. Oh ja, het logwieltje draait ook weer, na maanden is ie eindelijk losgeschoten!

Tien voor twee. Op weg in een rechte streep van Kornwerd naar Enkhuizen. De wind is aan het draaien van west naar pal zuid. De golven blijven, bij wijze van na-ijl-effect, van opzij binnenkomen en dat levert lekker gewobbel op. Het slingeren zal wel minder worden straks, ook al duurt het even. O, o, o, hadden we nu maar stabilisatoren, zoals Joke en Willem onder hun Laga hebben zitten!

Zeven uur saves. We zijn net terug van wandelen in Enkhuizen. Vanmiddag hebben we een lekkere borrel gedronken (vastmakertje) bij Joke en Willem. Heel gezellig. In no time waren we in Enkhuizen, te 15.30 uur om precies te zijn. De zee werd steeds rustiger en droeg dus bij aan een “voorspoedige vaart”. We liggen nu ongeveer op dezelfde plek als op de heenreis. Ik had van tevoren over de marifoon al aangekondigd dat wij toch echt een patatje moesten hebben vandaag. Aldus geschiedde. Joke en Willem hadden ook wel trek en we vonden na enig gezoek in een van de uitgestorven winkelstraten nog een patatzaakje waar we terecht konden. Moeilijk hoor, in deze tijd van het jaar! Voor een bescheiden bedrag aten wij ons buikje (meer dan) rond aan patat, gekookt ei, nasi-schijven, kaassouflé’s, kroketten en wat dies meer zij. Lekker en heel gezellig, maar ook zeer guur, dat geslenter door de natte, koude en verlaten straten van Enkhuizen.

Maar nu zijn we weer aan boord en gaan tv kijken. Hier doet ie het trouwens prima. Het lag dus toch aan de slechte dekking op Terschelling. Buiten is het ronduit koud en akelig en winderig. De wind steekt op. We zijn blij dat we binnen zijn in onze lekkere warme boot, want we hadden de kachel gewoon hoog laten staan, zie je, lekker warm. De waterkoker pruttelt voor de koffie enne, nou ja, afijn, …. einde bericht. Het was een fijne dag en dat was het.