Zondag, 22 april 2018

Datum Wind Weer

Zondag

22 april 2018 O – ZO 3 – 4 Bf

Zon, fris, buitjes, later warmer

Vertrek

Aankomst Logstand

Motoruren

08.30 uur

14.10 uur

29287 (44 km) 3122,1 (5,6 uren)

Zeven uur. Zes uur op. Ben begonnen te schrijven. Het is al licht, vredig en stil. Daar liggen we dan bij de Volkeraksluis. De zon staat een eindje boven de horizon, het licht kan dus uit in Brabant. Ingeborg is een wandelingetje aan het maken. De vakantie is nu echt begonnen.

Half negen. Tweeënhalf uur zitten schrijven. Dat duurt te lang. Ben nog niet klaar. Cees kwam langs: zullen we gaan? We gaan vandaag naar Wemeldinge en morgen door het kanaal naar Hansweert en dan de Westerschelde op naar Antwerpen. Dus toch maar niet door het Rijn – Scheldekanaal. Via de Krammer, Oosterschelde en Westerschelde lijkt ons een mooiere trip.

Tien over negen. De Volkeraksluis hadden we voor ons alleen en hebben we nu achter ons. Het is prachtig weer, alhoewel voor vandaag wel regen is voorspeld en onweer zelfs.

DSC_0057.jpg Bij de Volkerak sluizen

Tien voor elf. Ik ben onderweg doorgegaan met schrijven. Ingeborg stuurde. Het is nog niet af. Dat wordt wat zeg, op die manier. We naderen de Krammersluizen en het regent momenteel stevig. Het is maar een bui. Ingeborg loopt als een wit scheepskonijn in haar regenkleding (erfstuk van de vorige eigenaar van de Wing IV) over dek, bezig met de ballen. Rond het sluizencomplex staan reusachtige windmolens. Da’s nieuw voor ons, die staan hier nog niet zo lang. Joekels zijn het.

Elf uur. Bij de sluis.

Half twaalf. We varen de Krammer op. Half uur sluistijd. Tweede bak koffie. Ik ga weer verder met schrijven. Ingeborg stuurt.

DSC_0061.jpg Onderweg van de Volkeraksluizen naar Wemeldinge

Vijf voor een. Anneke marifoneert ons: op twee uur zeehonden! We kijken in de aangegeven richting en ja hoor, een hele kudde van die luie donders ligt lekker te zonnebaden op het zand van de Vondelingsplaat. We varen nu in het Brabantse Vaarwater en komen net uit de Witte Tonnen Vlije en straks komen we in de Vlije van Wemeldinge. Mooie namen. In Wemeldinge gaan we in de jachthaven liggen want we zien geen ankermogelijkheden. Cees heeft al gebeld en plekken gereserveerd. Het is weer prachtig weer. De buien zijn overgetrokken. Die bij de Krammersluis was het hevigst. Inmiddels is het hier stervensdruk met jachten, maar ook met beroepsvaart. We werden daarnet zowat overvaren door een vrachtschip dat ons vanachter opliep. Ingeborg had die niet gezien, omdat ie in de dode hoek zat. Mijn schuld. De schipper is altijd de schuldige. We konden ons gelukkig nog net uit de voeten maken. Ach ja, zo gaan die dingen. Een ongeluk zit in een klein (dood) hoekje. Mijn stukje is geschreven en ik heb het op de website gezet via het netwerkje van mijn telefoon. Dat is een keertje leuk, maar kan niet elke dag want dan ben ik binnen de kortste keren door mijn tegoed heen. Ik krijg honger. DSC_0076.jpg Onderweg van de Volkeraksluizen naar Wemeldinge

Kwart voor twee. Het is nu echt windstil en het begint warm te worden. Ik ontdekte weer water onder de vloer van de keuken, in de bilge dus. Er stond 8 liter, moet ergens gelekt zijn tijdens het water tanken in Den Bosch. Is al eens eerder gebeurd. Ik kan maar niet zien waar dat vandaan komt; wat er dan lekt als het ware. Heel vervelend. Wordt vervolgd.

Tien over twee. We liggen in de jachthaven van Wemeldinge. Mooie jachthaven met brede plastic steigers en fraaie voorzieningen. Vooral de sanitaire zijn luxueus. Niet echt goedkoop dus: 27,50 euri’s voor ons soort schepen. Ann nodigt ons uit voor een gezellig kopje thee op het voordek van de Namaste. We zitten heerlijk in het zonnetje. Anneke heeft in de winter een fotografie-opleiding gedaan dus is druk aan het experimenteren met de zelfontspanner. Heel gezellig allemaal.

DSC_0087.jpg Ingeborg, Cees, Willem en Anneke in Wemeldinge op de Namasté

Half zes. Na de thee hebben we afgerekend met de havenmeester en een wandelingetje gemaakt in Wemeldinge. Daarvoor hoef je dus niet naar Wemeldinge – wandelen in de zon met de zoute zeelucht in je neusgaten is natuurlijk overal leuk – maar in Wemeldinge is echter niets te beleven.

DSC_0096.jpg Havenkantoor Wemeldinge

DSC_0094.jpg Wemeldinge

DSC_0101.jpg Wemeldinge

DSC_0111.jpg Willem, Anneke, Cees, Ingeborg. Wemeldinge

Bij ons aan boord dronken we een biertje en een watertje en bespraken de tocht. Cees heeft op een website met de beste vertrektijden in verband met het getij gekeken en dat leverde op dat we morgen met laagwater bij Hansweert de Westerschelde op moeten om de stroom mee te hebben naar Antwerpen. Helaas moeten we dan op zijn laatst om een uur of twee snags uit Wemeldinge vertrekken en dat zien we niet zitten. Dus toch via het Rijn – Schelde kanaal verder, maar nu via de Bergse Diepsluis. Ook goed. We moeten dan wel het hele Antwerpse havengebied doorkruisen voor we in het Willemdok terecht komen (want daar moet je als jacht wezen, in Antwerpen) en dat is nog een “dingetje”. De wind is inmiddels aangetrokken en de zijflappen van de kuiptent moesten naar beneden, het regende aanvankelijk ook even. Het water is opkomend. Tis hier fantasties.

Zeven uur. We eten een lekker stukje varkenshaas met prei en courgette, een natuurlijk een aardappeltje. Lekker hoor. Na den eten ga ik een paar a-4tjes met informatie over de komende tocht in België en Frankrijk van Cees kopiëren en jawel hoor, twee van de vier inktpatronen leeg. Niet aan gedacht. Dan maar scannen. Lekker bezig. Als laatste wapenfeit top ik de watertank op met een appendage van Cees, want ze hebben hier alleen maar stalen aansluitingen en daar heb ik natuurlijk weer niks voor. Ik rommel nog wat in de waterkaarten die aan boord zijn. De meeste zijn super gedateerd (eentje nog uit 1977 zelfs!) en kunnen over de plint. In Antwerpen maar naar de watersportwinkel. Oh ja, de dop van de expansietank lekt (had Willem al gezien) en die moet ook een nieuwe rubber hebben of in zijn geheel vervangen worden. Ach, ach, het werk is nooit gedaan. Koop een boot en blijf aan de gang. Voor we het weten is het kwart voor elf en gaan we maar naar bed. Het was een fijne dag met door de bank genomen mooi weer.

2 reacties op Zondag, 22 april 2018

1. wingiv zegt:

Dank je C & M! Jullie ook veel plezier in Griekenland!

2. Cees koevoets zegt:

Wat hebben jullie het weer ouderwets gezellig. Ziet er allemaal weer prachtig uit. Veel plezier samen. Gr. C&M