Woensdag, 25 april 2018

Motoruren

08.15 uur

14.45 uur

29376 (36 km) 3135,7 (6,6 uren)

Kwart voor acht, klaar met stukkie schrijven, moet alleen nog foto’s uitzoeken maar dat komt later wel, ga ik nu niet doen. Half zes was ik er al uit en eerst maar twee lijnen van 20 meter opgezocht want die schijnen we in de Royerssluis nodig te hebben omdat er alleen óp de sluismuren bolders zijn en het verval nogal groot is. Rare jongens, die Belgen. We gaan het zien. Om acht uur belt Cees de Londonbrug en om half negen kunnen we erdoor. Het is somber weer, regenachtig en koud.

Zeven voor half negen. We liggen te draaien voor de Londonbrug.

Vijf voor half tien. Wat we nu allemaal weer meemaken. We gingen om negen uur keurig door de Siberiabrug de Zeehaven in, met een boogje om zo’n uitgerekte Rijn-kano, de Swiss Crown, heen die daar lag te wachten tot ie het Kattendijkdok in kon en we lagen meteen pal voor de sluisdeuren van de Royerssluis. Cees riep de sluis op en toen bleek hij gestremd te zijn, terwijl ie volgens teletekst om negen uur zou draaien! De sluismeester zei: probeer de Kattendijksluis eens. Cees deed dat en die draaide ook niet, maar dat wisten we al. Desgevraagd konden we de Boudewijnsluis wel proberen, 6 kilometer terug naar het noorden, halve haven door! Deze sluis zou normaal niet draaien voor de pleziervaart, maar wie weet. Jongens, jongens, ik zag ons op deze manier alweer terug kachelen naar de Kreekraksluizen! Wij zijn nu op weg naar de Boudewijnsluis. Onderweg melden we ons telefonisch aan bij de sluis en krijgen te horen dat we met de beroepsvaart door de Van Cauwellaertsluis mee mogen, maar dat is pas om kwart voor elf. Lekker dan. Langzaam varen wij nu richting sluis.

Tien voor tien. We liggen te hobbelen voor het Hansa-dok of -kaai en wachten daar tegenover de genoemde sluizen, terwijl de beroepsvaart ons hier aan lagerwal belaagt. Dat is niet lekker, dus we steken de haven over en zoeken aan de overkant een oppertje in een hoekje, naast een olie-opslag terrein van de Esso.

Voor de Boudewijn- en Van Clauwellaertsluis is het een gekrioel van jewelste van binnenvaartschepen die allemaal de Schelde op willen. Op de marifoon horen we dat hetzelfde het geval is aan de buitenkant met schepen die naar binnen willen.

Half twaalf. We liggen nu pas in de sluis. Wat een drukte! Per marifoon werden de schepen opgeroepen en kregen een nummer toegewezen. Op toerbeurt mocht men binnenvaren. Wij kregen nummer acht, vierde lengte aan bakboord en Cees was nummer negen en laatste, vijfde lengte ook aan  bakboord. De sluis leek vol toen we erin gingen, maar dat was niet zo. Wij liggen achterin in een nis. Ingeborg kon nog net op de boeg bij een bolder in de muur maar achter had ik niks om aan vast te maken, dus liet ik de motor maar in zijn achteruit staan waar door we tegen de muur aangedrukt werden. Zo liggen we ook vast en dat gaat best goed. De Namasté ligt achter ons en heeft ook maar één bolder.

Het is kwart over twaalf. We varen nu sinds een kwartiertje o de Schelde. Wat is dat een brede rivier zeg, en diep! 19 meter zie ik op de dieptemeter staan. Dat was nog even lachen, daarnet in de sluis. Het kleine binnenschip voor ons, een soort spits zonder boegschroef, met een smoezelig schippersechtpaar, schuurde over de hele lengte van de sluis langs de kademuur, kon er niet los van komen. Pas op het eind (en het wás een eind!) schoot ie als het ware los.

Dit is em

Op de rivier waren vele schepen bezig met opstomen naar de sluis. Ook hier weer gekrioel. Het vervelende is nu dat het door de schuttijd van zo’n drie uur in de dokken inmiddels tegen Hoogwater aanloopt. Het is al bijna stil water. Ik denk niet dat we Antwerpen voorbij zullen komen zonder tegenstroom. Antwerpen is nog niet eens in zicht, zover moesten we naar het noorden terug! Afijn, een gróóóte bocht naar links en dan een gróóóte bocht naar rechts en dan zijn we op de hoogte waar we vierenhalf uur geleden ook waren.

13.00 uur. We varen nu pas dwars van het centrum van Antwerpen, een mooi gezicht hoor, al die fraaie gebouwen, ook “ons” MAS-gebouw zien we en die rare klont bij de Siberiabrug, de OLV-kathedraal, de kades en de boulevard. Gent gaan we niet meer gaan halen. DSC_6867

De Royerssluis, hier hadden we uit moeten komen

Het gebouw van het Museum aan de Stroom

13.30 uur. Antwerpen voorbij. Ik kreeg geeneens de kans om nog meer fotootjes te nemen van Antwerpen want we kregen politie aan boord. Ze kwamen met een RIB en riepen ons op kanaal 10 op. Een hele vriendelijke jongeman vroeg ons het hemd van het lijf, terwijl we zachtjes door vaarden. Hij wilde mijn brandblusser zien. Ik heb er drie maar hij hoefde maar eentje te zien en ook de zwemvesten moest Ingeborg ergens uit een kast opdiepen. Hij informeerde echt overal naar: radarreflector, vaarbewijs, marifoonbewijs, marifoonvergunning, registratie van de boot, personalia, herkomst, bestemming en ga zo maar door. Gelukkig was alles in orde en stapte ie weer over om de Namasté een beurt te geven. Zo maak je nog eens wat mee!

DSC_0358.jpg Entering van de WingV

Tien voor half drie. We liggen aan een drijvende steiger van de watersportvereniging van Rupelmonde in de blèrende ebstroom. Het water klotst tegen de romp. Prima plek dit.

Half vijf. De zon begint te schijnen. Ik heb net het stukkie van gisteren gepubliceerd. We gaan een borrel drinken bij Cees en Anneke.

Rupelmonde, tussen de spijlen van het hek (we konden er niet af) gefotografeerd

De Westhinder ligt hier

Half zeven. We moeten nog eten. Ingeborg gaat een bak sla maken, lekker gezond. Het was heel gezellig op de Namasté. We liggen met de kop in de harde wind in de harde stroom. We weten inmiddels dat we hier mogen blijven liggen en dat de havenmeester vanavond havengelden komt beuren.  De zon schijnt, dat is mooi.

Tien uur. De havenmeester is langs geweest, vroeg 19,50 euro. Best aan de prijs. De rivier is rustiger en de stroom staat nu op de kont.

22.15 uur. We vertrekken morgen om een uur of elf en hebben dan de hele dag de stroom mee naar Gent. Kunnen we lekker uitslapen en nog even wandelen in Rupelmonde. De Belgische tv spreekt ons niet aan en we gaan maar naar bed. Het was een fijne dag, een beetje merkwaardige dag met best wel wat spanning. Of we ooit nog Antwerpen zullen zien? Kweetniet, zeg nooit nooit, goh, nou heb ik het toch gezegd.

2 reacties op Woensdag, 25 april 2018

1. Hans en Anneke zegt:

Best weer leuk even te lezen wat jullie avonturen zijn ,behouden vaart en tot later,Hans en Anneke.