Woensdag, 16 mei 2018

Datum Wind Weer

Woensdag

16 mei 2018 Pittige wind

Begon goed, later iets minder, nog later stukken beter

Vertrek

Aankomst Logstand

Motoruren

10.25 uur

12.15 uur

30.026 (13 km) 3227,2 (1,7 uren)

Half tien. Koffietijd. Ik heb ruim drie uur gewerkt aan gisteren. Hoop werk. 100 MB gebruikt bij het publiceren. Het begint te waaien. De zon schijnt volop en de schepen vliegen af en aan.

Wij gaan straks ook verder. Na de koffie eerst kijken in de tuin hiertegenover onze ligplaats. Terwijl Ingeborg koffie zet ga ik de olie en de koelvloeistof nakijken.

Vijf over tien. Koffie is op. De bilge onder de keuken drooggemaakt. In de wierpot gekeken, zat niks in. Oliepeil was goed, koelvloeistof iets gezakt. De bilge onder de motor droog gemaakt (bij de vlotter van de bilgepomp staat toch steeds weer een beetje koelvloeistof), vetpotje aan gedraaid. Het waait tamelijk hard en de zon is nu weg.

Kwart voor elf. Onderweg. Ingeborg gaat de bloemetjes die ze aan de kant geplukt heeft in een vaasje zetten. De tuin in Cloissy-sur-Seine bleek een parkje te zijn tegenover een kast van een huis, we zijn een eindje het dorp ingelopen, maar niet helemaal tot het centrum. Best aardig deze omgeving.

Hier schijnt ergens een huis te staan dat Joséphine de Beauharnais van de kleine generaal kreeg, voor bewezen diensten. We zijn niet gaan zoeken. Ik heb op elke bolder, alle acht dus, een landvast gelegd, hoeven we niet meer te verplaatsen in een sluis. Daar heb ik meer dan drie weken over gedaan om erachter te komen dat dat ook kan.

Tien over half twaalf. In de verte zien we de betonnen kade van Les Trembleaux waar we willen gaan liggen, maar we zien ook dat er een enorme stalen bak met toeters en bellen erop tegenaan ligt. Dat kunnen we dus vergeten, doorvaren en een andere plek zoeken. We hebben de tijd. Met 6,7 mijl lopen we over de grond, bij 1100 toeren. Ik heb net uitgerekend dat we sinds de laatste tankbeurt bij Menen in België 3,4 liter per uur hebben gebruikt. Misschien kan dat de komende dagen nog minder omdat we voorlopig stroom mee hebben.

Half één. We liggen vorstelijk en zeer privé in La Frette sur Seine! Op de kaart stond dat daar een Halte Nautique was, op de heenweg zagen we die al, een lage betonnen kade met rubber banden van een zeilvereniging met ernaast een mooie steiger met loopbruggetje. Er lag ook een voetgangerspontje tegen een betonnen plankier. Eerst probeerden we de banden, maar werden opgevangen door een vriendelijke, niet zo jonge man die ons adviseerde aan de steiger met de loopbrug te gaan liggen, want dat was namelijk de Halte Nautique zie je, en hier (bij de banden) kun je niet van het terrein af. Wij konden ons geluk niet op, een prachtige ligplek voor 1 boot van onze lengte. Ja, we mogen daar liggen zolang als we willen en het kost niets. Een andere vrijwilliger op leeftijd van de vereniging kwam erbij en ze gingen controleren of het hek van de opgang van de Halte Nautique naar de openbare weg open was. Nee, op slot. Wij lagen ondertussen aan het steigertje, tegenover een horeca-terras en naast een broedende zwaan. Ze kwamen naar ons toe en beloofden te bellen met de gemeente om het hek open te komen doen. Even later kwam een auto, waarvan de bestuurder het hek van het slot af deed. Hij stak zijn kop even door de bosjes en ik zag hem, we staken de duimen op en weg was hij weer. Als er geen boot ligt doen ze het hek waarop staat: interdit au public op slot, dat is in verband met de broedende zwaan. Merci beaucoup! We aten geroosterd stokbrood en toastten met een wijntje. Hier blijven we zeker twee dagen liggen!

Half drie. Terug van de wandeling door La Frette sur Seine. Het is hier erg mooi. Een eind langs de Seine en dan de Rue de la Gare in omhoog naar het centrum, tussen de bomen en tuinen door kunnen we de Wing V zien liggen.

We vonden het stationsplein dat meteen ook het centrum is. Daar is ook een grote supermarkt, de Super U waar we wat dingetjes kochten. Langs een andere route naar beneden en van de andere kant langs de Seine terug naar de boot. Hebben we onze beweging ook weer gehad, en hoe, ik moet even nieuwe schijven indoen hoor. De zwaan zit aan zijn takken te sjorren. Tis hier fantasties. We gaan zometeen de kuiptent er weer op zetten. De mast hoeft niet meer naar beneden. Eerst een Pelfort-je en een stukje Emmenthal.

Tien over zes. Niks meer gedaan vanmiddag na het tentje opzetten. Ik heb liggen slapen op de bank binnen volgens Ingeborg, daar weet ik niks meer van. Het waait hard maar het regent niet. De temperatuur is best goed. Ingeborg maakt het eten klaar. We zien een tweede zwaan, best kans dat ze hebben gewisseld, niet gezien, letten even niet op. Het zou leuk zijn als die eieren uitkwamen terwijl we hier liggen.

Tien voor half acht. Na het uitbuiken weer wandelen. Fototoestel niet vergeten.

Half negen. Terug van wandelen. Er heeft hier een schilder gewoond, Albert Marquet, midden vorige eeuw, en van hem staan hier en daar langs de rivier panelen met kopieën van zijn werken die hij op die plekken gemaakt heeft. Ik vergeet er foto’s van te maken, zo bijzonder vond ik die schilderijen niet, maar omdat ik er nu over schrijf had ik er toch foto’s van moeten maken. Kijk dat gebeurt me nu elke keer. Weet ik veel dat ik erover ga schrijven. Ik maak wel een selfie en foto’s van de zwaan en het kerkje en de huizen en debomen langs de weg. Het heeft wel wat, hier langs de rivier.

Daar rechts staat zo’n paneel met een kopie schilderij

Half één snags. Tis wat. Bedtijd. We hebben de Franse Televisie ontdekt. Ik heb de digitenne kast ertussen uit gehaald en met de kpn antenne op de mast en de digitale versterker ertussen kon ik op de ontvanger in de tv gewoon een stuk of twintig zenders programmeren! We hebben naar de finale tussen Atletico Madrid en Olympique Marseille zitten kijken. Er zitten ook zenders tussen die Engelstalige films uitzenden, dus niet nagesynchroniseerd en de Franse ondertiteling kun je uitzetten. Na het voetballen dus een film met Nico Kooi erin gezien. Prachtig!

De schepen blijven varen tot diep in de nacht. Er kwam daarnet nog zo’n rivierkano voorbij van 200 meter lang met 100 passagiers. Die dingen veroorzaken een behoorlijke zuiging waardoor de boot flink aan de landvasten ligt te rukken. Dat hadden we overdag ook al wel gemerkt, vooral als van die grote duwstellen met hoge snelheid langskomen liggen we onfatsoenlijk te stuiteren.

Nu naar bed. Het was een fijne dag.