Zaterdag, 26 mei 2018

Motoruren

06.30 uur

17.30 uur

30.285 (102 km) 3258,4 (10,8 uren)

Zes uur. Zesentwintig mei. Ik ben eruit. We gaan zo op pad, om een uur of half zeven, met zo’n 111 kilometers voor de boeg, richting Honfleur. Het water is vallende, zoals te verwachten was. Het is heiig, maar het is geen mist. We gaan, verdomme. Eerst maar eens wat voorbereidingen treffen: vetpotje, koelvloei, olie, bilge, kabels, slangklemmen, wierpot en een algemene blik in het rond (dat is spiegologisch).

Tien over half zeven. 13,5 bij 10,5 bij 1350. Zo ga ik de snelheid over de grond, de snelheid door het water en het toerental weergeven.

Tien voor zeven. We zijn twintig minuten onderweg. Het eerste stuk in de buitengebieden van Rouen dat een grote zeehavenstad blijkt te zijn is niet zo fraai. Tenminste niet voor ons toeristen, voor de stad en het land natuurlijk wel want er is veel industrie en potentiële bedrijvigheid.

Alhoewel daar momenteel weinig van blijkt. We zien weinig schepen varen en geen kraan draait. Moeten ze nog wakker worden? Misschien als de haan kraait? Alleen een pont beweegt, die gaat van zijn slaapplek af. En ik zie een zwaan zwemmen.

Kwart over zeven. Het industriegebied van Rouen hebben we nu wel achter ons. De rivier meandert enorm, eerst koersten we naar het zuiden, nu naar het noorden. We kwamen langs een mooi plaatsje met een kerkje en rotsen in de achtergrond, heel fraai.

De Seine is hier enorm breed, breder dan het Noordzeekanaal en net zo diep. Gigantisch. 13,6 bij 10,5 bij 1300. Dit zou tot half negen zo moeten blijven, deze stroom mee.

Het is nu ronduit mistig, zwaar mistig. Slecht zicht, niet meer dan 200 meter. Gaan we weer. Ik ga niet terug. Ing, pak jij het roer.

Toen ik de radarreflector om acht uur op de plaats van onze clubvlag knoopte (sorry, WSV De Zeevang) en ik van het dak afklom, was de mist opgelost. De zon begint door te breken. Laat nou maar hangen dat ding, niet dat ie iets “doet”, maar het schijnt in deze contreien belangrijk te zijn dat je hem zichtbaar hebt hangen. Je vraagt je af waarvoor je het doet want er zit totaal geen leven in de brouwerij op deze rivier, tenminste tot nu toe niet. We zijn nu bij kilometerpaal 265, nog 90 te gaan.

Tien over acht. Nog geen enkel schip gezien, behalve pontveren.

Half negen exact. Ja! De stroom staat tegen, dat is iets dat me tegenstaat. Hij slaat binnen een paar seconden toe, de omkering! Het maakt nog net geen geluid!

Vijf over half negen. De snelheid over de grond is binnen vijf minuten teruggelopen van 13,8 naar 10,6 kilometer. Dit is de snelheid die we ook door het water lopen.

Kwart voor negen. Negen kilometer per uur over de grond. Zucht, nou ja, dit hoort erbij, zeggen ze.

Negen uur. Zes komma acht over de grond; tis om te huilen. Ik zie de snelheid rap omlaag gaan. We varen nu in een bocht naar het westen en straks naar het zuiden. De tegenstroom krijgt in de bochten duidelijk een versnelling, waar wij niet blij van worden. Het is hier wel mooi (zei hij opgewekt).

Vijf over negen. We hebben nu 5 kilometer stroom tegen. Je moet je daar op in stellen. Ga ik nu doen. Af en toe haal ik niet meer dan 5 kilometer bij 1300 toeren en 10,5 kilometer door het water! Het moet niet gekker worden.

Half tien. Bij Duclair moest ik even gas geven tot 1800 toeren (ik haalde daarmee 7,8 kilometer per uur over de grond!) om een pont voorbij te varen, die duidelijk op ons lag te wachten. Tegelijkertijd kwam de Bosphore, een 3000 tons containerschip dat we al drie keer hier op de Seine gezien hebben, ons tegemoet. Uitgerekend ter hoogte van de pont passeerde hij ons. Hectisch momentje. Geen foto van.

Kwart voor tien. Het wordt warm.

Vijf voor half elf.  Zo zie je niks en dan opeens komt er een zeeschip van weetikhoeveelduizenden tonnen naar binnen stomen, de Storebay, met meteen erachter een grote rivierkano en een duwstel. Het is hier mal of niemendal. Wat een gedoe. Het kan allemaal, het is hier zo gigantisch breed. We lopen inmiddels alweer 7,7 bij 11 bij 1350. Gaat de goede kant op.

Kwart voor elf. De stroom neemt af: 8,6 bij 10,5 bij 1350.

Half twaalf. Mooie oevers heeft de Seine, heuvelachtig, rotsachtig hier en daar, vakwerk huizen, veel groen en nog meer fraaie bebouwing. Voorbij het industriegebied van Rouen is de Seine werkelijk een lust voor het oog.

Weer een Bac (= pont) gepasseerd, een rood met witte Bac met op de kant een grote rood wit geverfde hoogspanningsmast; een mooi plaatje.

Kwart over twaalf. Nog steeds stroom tegen. De Seine is erg diep, had ik dat al vermeld? Ik zie 18 meter op de dieptemeter. We passeerden net een Nederlands baggerschip, de Volvox Olympia, aan het werk om het zo te houden (“Het zijn toch weer die Hollanders….!)

Half een. We maken 9,9 kilometers over de vloer, dat gaat er op lijken. Het is ondertussen fantastisch weer geworden, de zon schijnt en de lucht is volkomen egaal blauw. Die bewolking die was beloofd is niet gekomen. Ik krijg nu boterhammen met gebakken ei en ham van Ingeborg.

Kilometerpaal 302. Coflexip heet het hier. Een zeer breed stuk Seine. Het water is nu duidelijk aan het afremmen. We varen bijna net zo hard over de grond als door het water. Zouden we de narigheid achter de rug hebben? En krijgen we dan zometeen de volle porren mee tot Honfleur? Dat zou wat wezen. We hebben nu zo’n 66 kilometer door het water afgelegd en zo’n 60 kilometer over de grond. We zijn dus in feite nu over de helft.

13.00 uur. Precies nu, bij kilometerpaal 306, gaat de stroom definitief meelopen. Vier kilometer vóór Ceaudebec en Caux. Onze oude man aan de binnenkant van de steiger in Rouen Ile Lacroix had het bij het rechte eind: bij Ceaudebec draait de stroom om als je twee uur voor hoogwater Rouen vertrekt en loopt ie bij een gemiddelde snelheid van 10 kilometer mee tot aan Honfleur (en verder, zoals zou blijken). Het klopt.

We hebben inmiddels de stroom volop mee, 13 kilometer per uur over de grond. Globaal hebben we eerst twee uur stroom mee gehad, vervolgens ruim vier uur stroom tegen, dus met hopelijk 5 uur stroom mee naar Honfleur moet het lukken. Vlak voor Ceaudebec maak ik foto’s van de Pont de Brotonne. Had ik nooit van gehoord. Mooi stukje beton.

Tien voor half twee. Ceaudebec-en-Caux is een mooi stadje, met mooie geveltjes en torentjes. Ziet er schilderachtig uit tegen de backdrop van de groene heuvels van het Seinedal. Heel leuk. Je ziet veel campers rondrijden hier, begrijpelijk. Mooi Normandië

Vijf over drie. We hebben een prachtige rit door een verlaten natuurgebied gehad tot aan het rechte stuk bij Jeromeville en dan de bocht om naar de brug van Tancarville, net zoiets als de Pont de Brotonne. Daarvóór maakte Ingeborg een fotootje van het laatste plaatsje voor Honfleur: Quilleboeuf sur Seine.

16.00 uur. We hebben nu 8 kilometer stroom mee. We zijn gestopt, zijn raar aan het doen. Afwisselend dead slow, dan weer in neutraal. Als de schroef niet draait, lopen we nog tussen de 6 en 8 kilometer. Zoveel stroom mee op het laatst hadden we niet voorzien, dus we moeten een beetje temporiseren om niet met teveel stroom bij laagwater het gat van de sluis bij Honfleur in te moeten varen. De stroom blijft hier tot op het laatst keihard naar buiten staan.

Het zal er wel raar uitzien op de radar van de havenautoriteiten: een hevig van links naar rechts op de ebstroom slingerend schip midden in de vaargeul van die zogenaamd drukke vaarweg, want als de schroef niet draait kan je het sturen wel vergeten. Ik zeg zogenaamd omdat we niet één schip zien varen in het industriële laatste deel van de Seine. We hebben het rijk alleen en kunnen dus raar doen. Zo drijven we dus onder de Tancarville brug door, op weg naar de Pont de Normandie. We zijn lekker bezig. Lache man.

Versie 2

De sluis van het Tancarville kanaal naar Le Havre

De Normandie brug

Idem

Vijf uur. We liggen in de korte, zeer brede (23 meter) sluis van Honfleur, eindelijk. Het was nog moeilijk sturen bij laagwater langs de modderbanken in het kanaaltje naar de sluis toe. Wat een enerverende dag was dit, zeg! Gelukkig hebben ze hier drijvende bolders en kunnen we even op adem komen. Veel kijkers op de sluis. Honfleur is zeer toeristisch.

Tien over half zes. Na 30 minuten mochten we de sluis uit en nu liggen we aan een steiger langs het park aan de stuurboordkant van de haven. Er was nog één plek over. Hebben wij even mazzel! Ingeborg gaat tongen bakken en ik ga patat halen.

Wat een avontuur om patat te krijgen. Ik zocht me een slag in de rondte en vond een frites tent met een norse kerel erin. Voor zeven euro had ik een pan vol. Op de terugweg naar de boot ging ik godverdomme weer door mijn linkerknie, net als toen in Denemarken bij dat eilandje in de Limfjord, het leek alleen nu nog erger te zijn. Ik gaf de schuld aan die klote-toeristen die in de weg liepen terwijl ik haast had met m’n patat en ook die stomme keitjes waar je in dat dorp voornamelijk overheen moet, hadden het gedaan. Hinkepinkend bereikte ik de boot. Einde verhaal dacht ik alweer. De rest van de avond was ik de zielepoterige patiënt. Ik kon echt geen kant meer op. Ingeborg hielp fantastisch. Het arme kind deed alles voor me. Ik voelde me te ellendig om er misbruik van te maken (en zo hoort het ook). We hadden het al over het kopen van krukken, zodat ik de vakantie enigszins kon voortzetten of krukkend naar huis terug?

Kwart over elf. We hebben de hele avond in de kuip gezeten met een (dubbele) borrel en bij kaarslicht. Ik kreupel en Ingeborg af en aan dravend met hapjes. We gaan naar bed en ik neem 800 milligram Ibuprofen (dat had die dokter van de Bergman kliniek gezegd: je krijgt geen nieuwe knie van me, neem maar Ibuprofen!). Het was een fijne dag (!) De Tong smaakte overigens voortreffelijk maar de patat hield niet over.