Zondag, 10 juni 2018

Studland Bay – West Cowes (eiland Wight)

Dag

Datum Wind Weer

Zondag

10 juni 2018 Oost 3 – 4 Bf Eerst niet warm, later wel

Vertrek

Aankomst Logstand

Motoruren

06.50 uur 16.30 uur  16.572 (29,5 NM) 3297,1 (4,9 uren)

Om zeven uur van anker afgegaan, een uur te laat eigenlijk. We hadden wat problemen met de ankerketting, die vormde een stapel in de ankerbak waardoor de ketting terugsloeg naar boven en er een kluwen ontstond rond de kettingschijf. Gelukkig kon het opgelost worden door de kettingschijf los te draaien. Ingeborg moet voortaan maar binnen op het bed door het deurtje van de ankerbak de ketting geleiden. We kunnen dan communiceren door de kettingpijp. Er staat geen stroom in deze hoek. Het is “slack”. We hopen verderop nog wat vloedstroom mee te pakken naar de Needles en er goed voorbij te zijn als de kentering doorzet, want die ebstroom moet je niet hebben in het Needles Channel. Een klein stukkie tegenstroom naar Yarmouth dat aan het begin van de Solent ligt, schuin tegenover Hurst Point, kunnen we wél hebben. We lopen 6,5 knoop zowel over de grond als door het water.

Tien voor half tien. We varen in het Needles Channel richting Hurst point. Daar gaan we stuurboord uit naar de rede van Yarmouth om te ankeren. Op weg naar de Needles heb ik nog met de GSM getracht een filmpje te maken voor Patrick Noor van DMS om het stabiliseren in beeld te brengen. Het resultaat viel tegen, we schommelden weer niet hard genoeg om de stabs te gebruiken.

De beroemde Needles bij het eiland Wight

Hurst Point op het vasteland

Tien over tien. Vergeet het maar weer. Voor Yarmouth is niet meer te ankeren. Je moet daar aan een bol gaan liggen. Er liggen alleen zeilboten, dicht achter elkaar en naast elkaar. Met deze stroom gingen we maar niet proberen ertussen te kruipen en ook een bol te pakken want dat zou hem niet worden; dat moeten we eerst oefenen met deze boot: bol pakken op 3 knopen stroom. Het stroomde inmiddels als een gek, we kwamen nauwelijks vooruit leek het wel. Iets voorbij de haveningang van Yarmouth vonden we een mooi plekje om het anker in 7 meter water uit te werpen, niet ver van een gele boei en vóór een veld van open zeilboten (Draken) die aan bollen lagen. Het anker groef zich onmiddellijk in door de sterke stroom, de ketting stond meteen strak. Ik moet Ma bellen van Ingeborg, maar dat kan niet zonder koffie. Dus eerst koffie. We liggen hier fantasties, maar ik denk niet dat we hier blijven liggen met die stroom, dan slapen we niet rustig vannacht. Je ligt tenslotte op tamelijk open water waar druk verkeer is. Goed, Ma bellen. Alles gaat goed met haar, zij heeft geen nieuws en geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen. De koffie is lekker, met een sprits van de Lidl erbij.

Kwart voor elf. Pal na de koffie moesten we even slikken want uit de richting van Yarmouth kwam een Armada van zo’n 60 zeiljachten recht op ons af! Wat gaan die nou doen?! Toen begreep ik pas (ik ben niet meer zo vlug van begrip) dat de trimaran die vóór ons op 100 meter dwars van de gele ton voor anker ging met al die wapperende vlaggen aan zijn voorstag daar voor startschip ging liggen spelen! Wij liggen misschien 150 meter midden voor de startlijn. Al die boten voeren rakelings langs ons en bleven allemaal in de buurt rondhangen tot eindelijk het startsein gegeven zou worden. Moet ik nou vertrekken? Dat doe ik maar niet, hadden die lui op die trimaran maar wat moeten zeggen.

Vrijwel niemand van die zeilers zwaait naar ons. Ze zullen wel de tering in hebben, maar ze zeggen niks. Engelsen blijven beleefd, zeker zeilers, tenminste dat is mijn beleving. Gelukkig gebeuren er geen ongelukken, niemand probeert door ons heen te varen. Ik kan niet zeggen dat het hier saai is en dat er niemand langskomt. Ze gaan tegenstrooms starten en er staat niet veel wind dus een echte heksenketel wordt het niet. Achter ons gaan de draken van hun bol af en die beginnen ook met een wedstrijd! Ga nooit op zondag op de Solent voor anker in het zeilseizoen; weer wat geleerd.

Tien over half drie. Over twintig minuten gaan we ankerop, want dan is het hier wel weer slackerig, naar Cowes, in een jachthaven liggen en morgen verder naar Chichester nadat we wat boodschappen hebben gehaald. Misschien blijven we ook wel een nachtje extra in Cowes, als de prijs beneden de 75 euro per nacht blijft wil ik het overwegen. Het is een stuk warmer geworden. We hebben met onze beentjes in het water gezeten, achter op het zwemplatform.

Windstil op de Solent

Aanloop Cowes met het Royal Yacht Squadron

Half vijf. We liggen bij de Shepards Wharf Marina in West Cowes. Alsof we thuiskwamen. Plek genoeg. Het is heet geworden. Ik heb een korte broek aangedaan. In de machinekamer was het ook warm: veertig graden. Niet goed. Daar komt een havenmeester aansjokken. Hij is me voor. We liggen aan de buitenkant en het is er nogal woelig. Hopen maar dat we niemand tegen ons aan krijgen. De havenjongen noteert onze gegevens en daarmee moet ik me melden op het havenkantoor. Zeer beleefd en vriendelijk allemaal. Het meisje op kantoor wil voor een nacht graag 35 pond van me hebben, dat is precies 40 euro. Goedkoop, de ligplaats bedoel ik dan hè? Tenminste voor Engelse begrippen.

Aan de buitenkant bij Shepards Wharf

Des middags zijn we door Cowes wezen wandelen en hebben een pint gedronken in een pub, gekeken wanneer de winkels open zijn en saves hebben we naar de rest van de serie “Pillars of the Earth” gekeken.

Daar zaten wij

Zeer beroemd

Een genoeglijk dagje was het. Morgen doen we boodschappen want we hebben geen sinaasappeltjes en appeltjes en joggert meer. Het is droog en het regent niet. Het waait wel iets, niet zo mooi als gisteren, maar misschien wordt het nog wat en we liggen hier gezellig en we liggen hier tevree. De douches zijn vervelend: daar moet je op een knop drukken en na 10 seconden houdt de straal alweer op. Bij de mannen dan, hè? Bij de dames hebben ze een normale kraan. Typical. De temperatuur van het water is goed, dat wel.