Woensdag, 13 juni 2018

Woensdag, 13 juni 2018

West Cowes 4

Tien voor elf. Nog steeds in Cowes, we blijven liggen ook vandaag, morgen ook want het gaat waaien. Ingeborg vindt het heerlijk, ik ook. We hoeven nergens heen, geen haast. Het is een beetje duur, maar ach. Ik heb vannag niet zo lang geslapen; tot kwart voor vijf. Liggen lezen. Kwart voor zeven eruit. Niet geschreven, weer niet, totaal geen zin in. Ik weet niks om over te schrijven. Toen ben ik maar begonnen in de machinekamer . Naar m’n impellertje kijken. Maar wat ik wel had gedacht, gaf dat allemaal problemen. Ik was vergeten hoe het zat met het stoppen van het terugvloeien van het koelwater uit de motor als ik dat zwarte slangetje dat voor het pompdekseltje langs loopt weghaalde. Ik bleef emmers water opvangen en het stopte maar niet! Gek werd ik ervan. Radeloos belde ik zwager Willem en liet hem ter gedachtenbepaling een foto zien die ik met de GSM gemaakt had.

IMAG0384

Die zwarte slang moet eraf anders kan ik het deksel er niet af krijgen

Willem lachte zich kapot en zei dat ik de afsluiter op de slang die vanaf het koelsysteem naar de schroefas loopt ook moest afsluiten, want dat gebeuren zit onder de waterlijn en blijft maar buitenwater ophoesten. Godver. Oh ja en je zou ook een doppie op de inlaat op de motor kunnen zetten! Op dat moment herinnerde ik me pas weer dat in een hoekje op de motorfundatie, tegen de dieseltank aan, zo’n dop klaarstaat voor dit doel. Dat had ik vorig jaar al gebruikt, zo’n zwarte plastic dop van een stoel- of tafelpoot die perfect op de inlaat past.

Kijk, daar staat ie. Al die tijd al.

Ik had mezelf een hoop ellende kunnen besparen. Het is moeilijk: nadenken en dingen herinneren. Onthouden, dat is eigenlijk het voornaamste. Je kan wel nadenken maar als je niet meer weet waarover je moet nadenken dan helpt nadenken niet. Afijn ik heb geprobeerd de impeller eruit te trekken maar dat lukte niet. Ik was bang dat ik hem stuk zou trekken en hij zag er nog goed uit als ik zo met een lampje aan weerskanten van de schoepjes keek, geen scheurtjes of zo. Dit is natuurlijk geen sluitende benadering maar ik besloot het er nog maar wat uurtjes op te wagen met hem. Hop, dekseltje er weer op, slangen aangesloten, luchtfilter erop, afsluiters open en klaar is Willem. Vetpotje bijgevuld, halve liter olie in het carter erbij. Daar ben je dan toch nog wel zo’n drie uur mee bezig. Het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen.

De Laga ligt in Maasholm voor (spud)paal op dezelfde plek waar wij met hen ook waren in 2016. Joke en Willem hebben het reuze naar hun zin. Het waait er hard momenteel, dat wel.

Ik vergat gisteren te vermelden dat we verschrikkelijk bericht kregen van de watersportvereniging: Cor Groot, een zeer gewaardeerd lid met wie wij altijd een heel goed contact hadden, is plotseling overleden. Dit kwam werkelijk als een grote schok. Nauwelijks te bevatten. Wij wensen zijn familie heel veel sterkte bij het dragen van dit verlies. Cor was maar drie dagen ouder dan ik. Het geeft te denken.

Twaalf uur. We beleven niks. De haven loopt langzaam maar zeker leeg. De rijpe zeilersclub vertrekt, terug naar Hayling Island, 15 mijl hiervandaan in Chichester. Daar gaan wij morgen naartoe, met harde wind op de kont, lekker ankeren en de dag daarna naar Brighton. We zien het wel.

Half vijf. Wat we nou allemaal weer meegemaakt hebben! We zijn wezen fietsen. Eerst het stadje in, op zoek naar een postzegel. Dat levert allerlei avonturen op. Eerst op het havenkantoor vragen of zij er eentje hebben, niet dus. Waar is het postkantoor dan? Er is geen postkantoor meer in Cowes, ja, een eind buiten de stad. Maar de mevrouw van de Harbour Commission, het hoofdkantoor van de jachthavens hier (ze vallen kennelijk allemaal onder één organisatie), vlakbij de snelle ferry naar Southampton heeft misschien wel een postzegel. Wij daarheen. De mevrouw van de Harbour Commission wilde net weggaan. Zij had geen possegels, maar ze wees ons een souvenierwinkel waar ze kaarten verkochten en dus ook possegels. We konden het niet vinden en onderweg in de High Street kwamen we de mevrouw weer tegen en die wees weer, kijk daar, die winkel! Verdomd, nu zagen we hem. De mevrouw in de winkel was heel aardig en verkocht ons een possegel. Er ging 1 pond en 17 pence op de enveloppe. Waar is de brievenbus? Die staat bij Sainsbury’s. Wij daarheen. Zien geen brievenbus. Ik naar binnen. Waar is de brievenbus. De jongen wijst door het raam, kijk daar! Staat Ingeborg te lachen naast een dikke rode zuil uit de tijd van Koningin Victoria. O, die! Ik dacht dat het een ouderwetse kaapstander was.

Eindelijk konden we op weg, naar de pont om naar het Osborne House in East Cowes te fietsen. Mooie pont. We namen een retourtje.

Het is geen fietsen, hier in Engeland. Je wordt voortdurend aangevallen door auto’s, zelfs als je gewoon links blijft rijden want dat is hier normaal. Dat lukte mij wonderwel, op een enkele keer na. Osborne House is eigenlijk een paleis dat in de negentiende eeuw is gebouwd voor Koningin Victoria, met een enorm park eromheen en uitzicht op de Solent. Dit was haar meest geliefde woonplek. Ze had meerdere. Wij dat terrein op en we vonden al dat er zo weinig fietsers waren, we waren de enigen zelfs op die paden van dat enorme park naar dat huis toe. Wel veel wandelaars en veel mensen die op de gazons zaten. Heel veel oude mensen en gezinnen met kinderen. Het parkeerterrein stond vol met auto’s en tientallen bussen. We komen bij dat huis, ik maak één foto ervan en ik wilde net een foto maken van een boom toen er een officieel uitziende man op een fiets uit het struweel tevoorschijn schoot die ons vermanend toesprak.

We mochten helemaal niet met een fiets het park in en we hadden eerst moeten betalen bij het visitor’s centre. Ingeborg protesteerde nog zachtjes dat we nergens borden of wegwijzers hadden gezien waar deze informatie op stond. Hij maakte ons op geringschattende en verwijtende toon duidelijk dat je in dit land voor dit soort dingen gewoon moet betalen, hoor! Nou eh, sorry hoor, sorry! We gaan al, naar het visitors centre. We mochten bij gods gratie nog wel terugfietsen in plaats van lopen, want dat had ik niet gered. Als we maar voorzichtig waren en geen kinderen en ouden van dagen overhoop reden. Wij naar dat visitors centre, helemaal verscholen achter op het parkeerterrein. Nergens een verwijzing waar je moet betalen. Daar stond een bord met tarieven. Ik kon mijn ogen niet geloven, Ingeborg ook niet en zij is echt geen krent, ik wel. Daar stond een bedrag op, daar kon je in Frankrijk twee dagen van kamperen: 19 pond! Per persoon! Voor toegang tot het park en om het huis van binnen te bekijken. Volledig van de pot gerukt. De Engelsen vinden het kennelijk normaal want het was stervensdruk. Hier wordt geld verdiend. Het park ziet er dan ook perfect onderhouden uit, dat dan weer wel. Gingen we niet doen.

De Medina rivier vanaf East Cowes gezien.

Een eindje verderop vonden we de St. Meredith Church. Een kerkje met fundamenten uit de 10e eeuw of zo, dat in de negentiende eeuw het huiskerkje was van Koningin Victoria en haar entourage. Mooi kerkje, heel pittoresk. Binnen was een mevrouw die ons ongevraagd een rondleiding met uitleg gaf, waarvan we de helft niet verstonden. Ze draaide het af als een bandje. Wat fotootjes gemaakt.

De privé-ingang van Victoria

Via een andere weg terug door een minder luxe gedeelte van East Cowes. Vroeger deden we dit allemaal lopend. Niet meer voor te stellen. Toen we bij de pont kwamen bleek die tijdelijk uit de vaart te zijn genomen. Godver, moeten we dan zwemmend oversteken? Nee, er kwam een werkman op ons af en verwees ons naar een bootje honderd meter verderop, dat in dit soort gevallen werd ingezet. De veerman hielp Ingeborg met het aan boord tillen van haar elektrische klapfiets. Ik kon het nog net zelf. Het stroomde als een gek. Aan de overkant moesten we ons een weg banen door een hele horde schoolkinderen in uniform die naar huis gingen, ook aan de overkant.

Ons schip is een klein beetje te zien

Terug op de boot gingen de fietsjes meteen, hop, de kelder in. En nu nemen we en karantere tres en een biertje (Carling, 4%, kan geen kwaad). De haven is nu praktisch leeg.

Kwart over vijf. Er kwam een grote zeilboot van de UKSA (United Kingdom Sailing Association) met zes kerels aan boord vanaf de Solent zeilend naar binnen. Hij wilde op grootzeil tegenstrooms en voordewind (!) aanleggen. Er was wel ruimte vóór ons aan de steiger, maar evengoed ging dat mis natuurlijk. Hij kwam recht op ons af en Ingeborg en ik en de bemanning van het schip konden hem niet voldoende afhouden om te voorkomen dat ie onze reling schampte. Ik schold de schipper stijf in zijn eigen taal anders komt het niet over. Ja, but I have no engine! Kan me niet verdommen, je hebt hier dan evengoed niks te zoeken in de buurt van andere boten! Dan ga je voor anker of verzoekt om assistentie! Fuck off and don’t come back! Even later lukte het hem wel bij de buren en liet vervolgens voor de lol zijn grootzeil een kwartier omhoogstaan, met de giek dwars, de lul. De schade bleef gelukkig beperkt tot een kras van een halve meter op de reling, die er met polijstwerk vermoedelijk wel uit te krijgen is. Hier zitten wij niet op te wachten, op dit soort dingen.

Vijf over twaalf. Het is nu donderdag, 14 juni. We gaan naar bed. De hele avond tv gekeken. Het is rustig weer, donker, alles dichtgedaan. Bedtijd. Het was een enerverende dag.

2 reacties op Woensdag, 13 juni 2018

1. Peter/Metty zegt:

Mooi Willen en Ingeborg. Wij bekeken jaren geleden ook dat paleis van queen Victoria. Die hoge entree was er toen nog niet. Peter vindt het nadenken en herinneren in de machinekamer zeer herkenbaar. Fijne tocht verder. Groet P en M.