Zondag, 21 juli 2019

Marrekrite (boven Dokkum) – Lauwersmeer (boven Oostmahorn)

Zondag 21 juli 2019 ZW 4 – 5 Bf Zonnig
08.50 15.10 uur 17.264 3463,9

08.40 uur. Stukje van zaterdag geplaatst op de weblog. Ik was er om zeven uur uit en meteen aan het werk gegaan en om kwart over acht was ik al zo goed als klaar. We zijn nu een half uurtje verder. Ik denk dat we zo maar moeten gaan. Ingeborg heeft een stukje gewandeld langs de Ee om wat broodnodige lichaamsbeweging te krijgen. Ik kon dat niet doen omdat ik moest schrijven. Had dat ook wel gewild. Is het buiten warm eigenlijk, Ing? Nou, gewoon. Ik kreeg van Cees en Anneke de tip om eens in Dokkumer Nieuwe Zijlen aan te leggen en te gaan kijken bij de Diamant, een binnenvaartschip uit 1935 dat zij vorige maand ook hebben bekeken. Goed idee, kunnen we doen. Kijken wat Joke en Willem daarvan vinden. De zon schijnt en het waait hard uit het zuidwesten.

Negen uur. We zijn vertrokken. Het waait pittig. Stroom mee: we varen 4,8 knopen over de grond en 4,4 door het water bij 1100 toeren. Dat is mooi. We varen tussen rietkragen, afgewisseld door bomen en struikgewas, maisvelden rechts, dan weer een aardappelveld, een torentje in de verte links; het is hier fantastisch.

10.00 uur. Na twee bruggen zijn we alweer gestopt, vóór de sluis van Dokkumer Nieuwe Zijlen. Hier moet ergens de Diamant liggen, waar we even willen kijken en een praatje maken met de schipper, ene Hans. Willem is ook benieuwd. Dus liggen we nu, na een u-bocht, aan de dijk naast een korenveld.

Er liggen nog wat meer bootjes. Het is hier tamelijk ondiep; we liggen in de prut tussen de Pompe-bledden maar er staan stroompalen en er is graties water te verkrijgen. Je moet wel een lange slang hebben en die koppelen aan de slang op de haspel. Hier ben je wel liggeld verschuldigd, het is geen Marrekrite-plek.

De zon schijnt uitbundig tussen de witte wolken door, die met grote snelheid door het zwerk vliegen. Een prima plek hier. We moeten hier maar even blijven liggen, koffie drinken en lunchen. O, kijk daar verderop bij de spuisluis ligt de Diamant! We hoeven dus niet te zoeken.

12.00 uur. Net op tijd terug, anders waren er ongelukken gebeurd, zeg! Ik moest namelijk vreselijk nodig. We zijn na de koffie (op de Laga, met een eierkoek met jam en slagroom erop, bij ontstentenis van de traditionele zondagse kwarktaart) wezen wandelen naar de Diamant, duidelijk een werk in uitvoering. Helaas was de schipper niet te vinden dus we konden alleen de buitenkant bekijken.

D.N.Z is niet meer dan een buurtschapje, wel knus, met een paar huizen, een spuisluis, twee restaurants en een hoge dijk met een doorgaande weg erop. Er werd flink gespuid van binnen naar buiten.

Een eindje verderop bevindt zich in de dijk een (keer)sluis tegen stormvloed en voor het scheepvaartverkeer, die toegang geeft tot het Lauwersmeer. Daar gingen we kijken naar de capriolen van het bootjesvolk, altijd leuk, als het jezelf maar niet overkomt.

De sluiswachter is een joviale, praterige vent want hij was scheutig met lollige opmerkingen door de geluidsinstallatie, maar trad ook op waar dat nodig was. Zo kwam ie zijn hok uit rennen om te assisteren bij een zeilbootje dat dwars in de sluis kwam te liggen met zijn mast tegen het brugdek aan. Het is dan ook niet voor iedereen even makkelijk met een flinke wind en wat stroom achter een sluiskolk in te varen. In een ander geval was er een vrouw op een piepklein bootje, die haar mastje van een meter begon te strijken, terwijl de doorvaarthoogte onder het brugdek 4,7 meter is, tegen wie hij door de lultoeter zei: “moest zeker van je man, hè, mannen denken altíjd dat ze een langere hebben.” Willem ging assisteren bij een kennis van hunnie die het ook moeilijk had met het afmeren van zijn zeilboot. Jongens, jongens wat een avonturen beleven wij toch. Maar toen moest ik toch echt hoognodig naar de boot terug, hoor.

Willem gaat water tanken. Hij moet er een slang aan vastknopen want de kraan staat ver weg. Na de lunch gaan we door de sluis.

12.30 uur. Ik heb 0,6 liter carterolie bijgevuld, de wierpot nagekeken, de dynamo-snaren gecontroleerd, het schroefas vetpotje aangedraaid, de bilge onder de motor drooggemaakt en de rubberboot zo hoog mogelijk opgetakeld, zodat Ingeborg in de sluis bij het vastmaken vanaf het zwemplatform kan werken. We gaan eten. De Laga ligt nog steeds water in te nemen.

14.15 uur. We hebben de Willem Loréslûs achter de rug. Het invaren viel mee. Het was even kiele kiele: een motorboot met drie bejaarden (ze waren zeker 70 jaar of zo) meerde midden in de sluis af en daar moest ik dus langs sturen. Het ging goed. De wind is zuidwest 4 – 5 Bf, op de kont, lekker pittig dus. Tijdens het uitvaren belde Mans, altijd leuk, hij kreeg Willem maar niet te pakken. Die was nog in de sluis bezig.

15.00 uur. We naderen onze bestemming aan de westoever van het Lauwersmeer. Voorbij Oostmahorn willen we ankeren. Daar liggen we aan hogerwal, dat wil zeggen in de beschutting van het land zodat het water vlak blijft ondanks de (stevige) wind. Op de plotter zien we dat de jachthaven aan de waddenzijde van Lauwersoog, door de sluis dus, vol ligt met jachten die daar het juiste weer en getij afwachten om zee op te gaan. Dat gaan wij dus niet doen vandaag. Morgenochtend tijd genoeg om het wad op te gaan.

15.15 uur. Het anker is gevallen in 1,5 meter water. Ik heb 20 meter ketting uitgezet, dat moet genoeg zijn. Het anker hield meteen. We liggen hier prima achter de dijk waar we wilde? paarden en runderen zien lopen. Ze scharrelen rond langs de waterlijn. Je hebt wel een verrekijker nodig om ze goed te zien. Een enkele windsurfer komt langs scheren, maar verder is het hier “woest ende ledig”. Willem ligt schuin voor ons met zijn paal stevig in de klei gedrukt, of is het zand? Ik zag bij het achteruitslaan wel grote gele wolken op warrelen. We gaan om ons heen kijken, lezen en een glaasje water drinken op het achterdek.

20.15 uur. De hele middag zitten lezen in Lee Child dus zelf niet zoveel beleefd. Oh ja, ik zag een vis springen. Had ik maar een hengel. We lusten wel een makreeltje of een tong, nog beter. Om vijf uur met Ma gebeld. Tot nu toe loopt alles op rolletjes bij haar. Dat stelt ons gerust. Als avondmaaltijd nuttigden wij de gisteren omzeilde groene salade met een gekookt ei. Het ei was lekker. Nu zitten we tv te kijken. “Kunst en Kitsch” begint zometeen. Het is nog licht, maar dat is logisch om 08.15 uur. De wind is afgezwakt. Het ziet er naar uit dat het vannacht rustig blijft. Morgen wordt het warmer, maar gaat het ook weer waaien: 3 – 6 Bf. Daarna schijnt er een hittegolf aan te komen, met nieuwe records. Dat biedt perspectieven om naar Helgoland te varen. Dat moeten we nog bespreken met Joke en Willem.

21.00 uur. Telefonisch met Willem overlegd. Omdat de wind pittig is morgen blijven we nog een dagje op het Lauwersmeer of misschien in de jachthaven achter de sluis en mikken op een vertrek naar zee op dinsdag. Ik heb alvast de zeekaarten van de (Duitse) Wadden en de “Helgoländer Bucht” opgezocht.

23.00 uur. Ik heb buiten zitten lezen tot ik geen letter meer kon zien. Beerenburgertje en een bakje pinda’s erbij, wie doet je wat. De TV biedt niks meer de rest van de avond. Ingeborg zat even Indiana Jones, Temple of Doom te kijken en zapte van ellende weer weg. De oogjes beginnen toe te vallen. Tijd voor de kooi (=bed op een boot). Het was een fijne dag.

2 reacties op Zondag, 21 juli 2019

1. Stinus Staal zegt:

Wat kan het leven van een varende vakantieganger toch zwaar zijn.
    Tip: Hebben jullie er wel eens over gedacht om via Groningen of Assen naar het IJsselmeer te varen?