Dinsdag, 23 juli 2019

Oostmahorn – Norderney

Dinsdag 23 juli 2019 Weinig tot geen variabele wind Zonnig
06.40 uur 15.00 uur 17.311 3472,2

“We are raring to go”! Het is kwart over zes. Ik ga even op mijn telefoon kijken of onze leeftijds gerelateerde staatstoelage al binnen is en dan moesten we maar eens gaan, de plas oversteken naar de doorgang in de dijk bij Lauwersoog. Ingeborg maakt schoteltjes met fruit en bakjes yoghurt met fruit, jam en muesli. Lekker hoor. Het is stralend mooi weer. De wind komt uit het zuiden. Heel lichte wind, het wateroppervlak rimpelt nauwelijks. De lucht is helder, geen wolkje te bekennen. We konden het gisteren al zien aan de mooiweerveren in het zwerk.

De emmer is gevuld en geledigd, wat mij betreft kunnen we. Ik ga vast de snubber eraf halen Ing, en de ankerbol kan ook weg.

Kwart voor zeven. Na enig voorbereidend werk kon het anker opgehaald worden en zijn we vertrokken. We zijn op weg naar de sluis bij Lauwersoog waarbij de laagstaande zon hinderlijk in de ogen schijnt.

Vijf voor zeven. We varen het “gat” in bij Lauwersoog. Nog een klein stukje naar de sluis. Nog steeds de zon in de ogen. Is het nou dubbel rood of enkel rood met enkel groen?

Zeven uur. Het is dubbel rood. Elk moment nu kan dit veranderen in enkel rood met enkel groen. Er liggen een paar zeiljachten te wachten en eentje draait rusteloos rond. Ah, daar gaat ie op enkel rood met enkel groen! Het grappige, maar ook wel logisch toch, is dat de sluiswachter over de marifoon mompelt (want slecht verstaanbaar) dat eerst die motorjachten de kolk in moeten opdat zij onder het brugdek gaan liggen.

Tien voor half acht. We liggen op zout, varen de sluis uit. Ik zie geen dorp. Lauwersoog is een verzameling van bedrijfsgerichte activiteiten, vissershaven, veerboot, jachthaven, dijken, slik bij laag water, dat soort dingen. Een vissersboot vaart uit, de ZK 93. We gaan de Waddenzee op.

Half acht. We lopen 7,3 knopen over de grond, 5,6 door het water, bij 1400 toeren. De ebstroom hebben we nog een tijdje mee. Dat heeft Willem goed uitgekiend. Als het goed is kentert het tij over een uurtje en dan zijn we echt buitengaats en krijgen we de oostgaande vloedstroom mee. Het is nog een behoorlijk eind naar zee. De zon schijnt en de zee is vlak bij 11 knopen wind. Het is een beetje heiig aan de horizon. Schiermonnikoog kun je goed zien liggen aan stuurboord. Wat is dat Wad prachtig, zeg. We gaan de goeie kant op, nieuwe omgevingen verkennen.

Half negen. Na ruim een uur beginnen we nu enigszins buitengaatst te geraken. Van alle kanten komen vissersschepen naar binnen met hun netten  boven water wijd uitgespreid schommelen zij de vaargeul in. Je merkt het aan het water: de deining wordt voelbaar en het schip begint te wobbelen, maar het is nog te doen.

Tien over half negen sturen we stuurboord uit en steken een eind af van de route. We zagen een visserschip over de ondiepten aan komen scheuren dus dat kunnen wij vice versa ook. Ik zet de stabilisatoren aan met dat o zo handige knopje op het dashboard, want dat is nu wel nodig om het leven aan boord aangenaam te houden en we hebben geen zin om de tv, de plantjes en de lamp op te bergen. Nu kan alles blijven staan, inclusief wijzelf. Van de stroom hebben we niet zoveel voordeel meer, maar ook geen nadeel en straks gaat ie weer meelopen.

Half tien. Ruim twee uur onderweg. In totaal 14,6 mijl afgelegd. Het is nu stil water, een beetje tegenstroom nog.

Tien uur. Inmiddels is het tijd gekenterd. De snelheid over de grond en door het water is gelijk. Nog even en dan hebben we volle porren mee. Zou Helgoland haalbaar zijn bij daglicht? In theorie wel. Ik overleg over de marifoon met Willem. We gaan het aanzien hoe het loopt allemaal vandaag. Eerst maar weer een stukje lezen en een bakje koffie met een gevulde koek, want die moeten op, zijn krummelig geworden.

Nou dat is me ook wat, het is 12.30 uur en we zijn inmiddels dwars van de Oster Ems en we zijn Borkum gepasseerd. Koersen nu af op het eiland Juist, daarna komt Norderney. Nog 15 mijl naar de aanloopton van Norderney. Het gaat voorspoedig. We varen momenteel ruim 7 knopen over de grond en 5,7 door het water. Ik kon wat gas terugnemen  want de stabilisatoren heb ik geparkeerd, dat kon nu wel weer en het snelheidsverlies zijn we dan kwijt, zie je. We rollen wel iets meer maar daar kunnen we mee leven. We gaan lunchen.

14.40 uur. Helgoland doen we toch maar niet, zou wat teveel van het goede geworden zijn. Norderney komt in zicht. Op de westpunt van het eiland bevindt zich de stad en de haven ligt aan de waddenzijde. Behoorlijk wat hoogbouw langs de kust en een tamelijk druk strand. De aanloop naar de haven is ook behoorlijk druk, snelle boten die golven maken, zeiljachten die van het wad af komen, jachten die de haven verlaten, gezellig hoor.

15.00 uur. We passeren de havenhoofden van Norderney. Het lijkt wel druk hier. De havenmeester staat op een steiger van de jachthaven en verwijst ons naar een stuk kade dat nog vrij is, waar we tegen elkaar aan moeten gaan liggen. Het is te verwachten dat er flink gestapeld gaat worden. Deze kade maakt het erg moeilijk zo niet onmogelijk voor de bootbemanningen, waarvan er vele min of meer leeftijd gerelateerde (daar heb je hem weer!) handicaps hebben, om aan land te komen. Het water is zakkende dus terug aan boord geraken is helemaal onmogelijk voor sommigen. Willem en ik gaan, nu het nog kan van boord om de havenpenningen af te dragen in het havenkantoor. Daar zit een goedlachse Nederlander met een lange grijze paardenstaart en een slecht gebit achter de computer die ons 20 euro en 90 cent afhandig maakt. We hoeven geen elektrisch en geen kaart voor de sanitaire voorzieningen. Dat scheelt hier een hoop geld. De havenmeester woont al 20 jaar in Duitsland en krijgt de laatste tijd steeds aanbiedingen van de autoriteiten om Duitser te worden! Hij bezweert ons dat ie dat van z’n lang zal ze leven niet gaat doen. Lache man. Terug aan boord (moeizaam!) gaan we op het achterdek van de Laga de hele middag zitten genieten van de drukte en het geroezemoes om ons heen. Kinderen die rond de boten zwemmen en met hun rubberbootje spelen. Steeds meer boten komen binnen en er wordt druk gestapeld. Wij krijgen ook een stuk of drie boten tegen ons aan. Sommige rijen zijn wel zes dik. Er is ook een mannetje dat met zijn RIB, een Nederlander, een soort veerdienst onderhoudt voor mensen die aan de wal zijn en niet meer op hun boot kunnen komen.  Het heeft hier wel wat.

Kwart over negen. We zijn net terug van de borrel op de Laga. Ingeborg gaat in de kuip zitten lezen en ik ga het stukkie van gisteren schrijven, daar ben ik vandaag dus behoorlijk laat mee.

Twaalf uur (24.00 uur). Klaar! Het staat erop. Ik ga naar bed. Het was een fijne dag, lekker gevaren.

2 reacties op Dinsdag, 23 juli 2019

1. wingiv zegt:

Dankjewel, Bart en Lies. Fijne vakantie!