Woensdag, 24 juli 2019

Norderney – Helgoland

Woensdag 24 juli 2019 ZZO – N 2 – 4 Bf Zonnig en warm
09.45 uur 16.30 uur 17.353 3479,1

Ik werd vanmorgen om vijf uur al wakker, door bedrijvigheid van vertrekkende boten achter ons. Geloop, stemmen, startende motoren verbraken de serene stilte die over de haven van Norderney hing. Ik zeg hing want hij hangt er niet meer. Ik was te duf, te moe om te gaan schrijven en kroop weer te kooi.

Tien over negen. Zes uur ging ik er uit. Mijn stukkie over gisteren is af maar ik zet het niet op de weblog. Geen tijd meer voor, we vertrekken om kwart voor tien, bestemming Helgoland. Meeuwen krijsen boven de haven, dat roept nostalgische gevoelens op. Dat associëren we altijd met IJmuiden, vroeger, als we voor de sluis aan de kade lagen met één van de vorige Wingen, toen die jachthaven er nog niet was, weet je nog? De zon schijnt reeds uitbundig. Het belooft een warme dag te worden.

Tien over half tien. We zijn weg. We probeerden met z’n tweeën met de boegschroeven als een krab van de kade weg te komen, aan elkaar vastgebonden. Zo deden we dat ook met groot succes in Roskilde, zomer 2016. Helaas lukte het nu niet. Enerzijds omdat de Laga vastzat in de modder en anderzijds omdat de Wing V contraproductief  het boegschroef-water tegen de romp van de Laga maalde. Lache man. We hadden wel veel bekijks met alle boegschroef-herrie. Vooral die van ons produceert veel decibellen. Daar doen we het voor. Oh, Ing, neem even het roer, ik moet nog gauw een foto van de haven maken, anders heb ik weer niks.

Kwart over tien. Goed en wel buitengaats, we varen dicht onder de kust van Norderney, langs het nog niet zo drukke strand. Het is behoorlijk warm en er staat wat wind, zo’n acht knopen uit het zuidoosten. Het gaat lekker. De stabilisatoren hoeven nog niet aan. De eerste koffie achter de kiezen en de horizon ligt voor ons.

We gaan min of meer evenwijdig aan de shipping lane naar het noordoosten varen en bij het knooppunt van bij de monding van de Weser en de Jade, waar ook altijd veel schepen voor anker liggen koersen we noord uit naar Helgoland. Een omweg maar dat is nodig omdat je verplicht bent de shipping lanes haaks over te steken. De Duitse Küstenwache is daar over het algemeen niet mals in. Bij elkaar zal het zo’n 45 mijl zijn wat we moeten afleggen. Ingeborg zit lekker in het zonnetje in de kuip. Ik ga dat ook doen denk ik. Misschien moet ik de buitenstuurstand maar eens gebruiken. Daar ga ik over nadenken.

Tien voor half elf. Ik merk dat we sneller lopen dan voorheen. Het log geeft een snelheid aan van 6,2 knopen door het water bij 1400 toeren. Misschien geeft zout water minder wrijving? Misschien is de in Edam op het OWS (=onderwaterschip) verzamelde aangroei er goed afgesleten? Verheugend. De stroom loopt nu met een half knoopje tegen, want het is nog steeds aan het ebben.

Kwart voor elf. De wind is nu noordoost met een snelheid van 4,5 knoop, da’s niet veel maar met de snelheid van het schip erbij opgeteld zit je op 10 knopen rijwind en met het voorraam open is dat verdomde fris. Dicht dat ding.

Twaalf uur. Even melden dat er niks te melden is eigenlijk. We liggen op koers, nog steeds schuin naar de shipping lane toe. De wind blijft fris hier op zee. Ik zit te lezen in mijn boek “Het Laatste Offer” van Mitchell Smith. Dat krijg ik nog wel uit voor we op Helgoland zijn.

De Laga is bijna niet meer te zien

Kwart over een. Bijna op de rand van de oost gaande shipping lane, waar het kruispunt van verschillende shipping lanes begint. Dwars van ons vaart een tanker waar we totaal geen last van zullen hebben. Er is verder geen scheepvaart te bekennen, van geen enkele kant, behalve heel in de verte.

Om half twee begonnen wij goed en wel aan de oversteek van de shipping lane. We doen dat niet erg volgens de regeltjes maar omdat we geen scheepvaart zien wagen we het erop. Bovendien zien we op de AIS nog een jacht dat schuin oversteekt en die wordt ook niet lastiggevallen. Er kwam wel een joekel van een (Duits) oorlogsschip op ons af, de “Bad Württemberg”, maar die jongens zijn onschadelijk.

Er komen inmiddels wel witte kopjes op de golven. Dat was niet de bedoeling. De wind blijft redelijkconstant rond de 10, 11 knopen zitten. Als het maar niet harder gaait waaien, want dan wordt het onaangenaam en “onaangenaam” willen we niet, daar zijn we te oud voor, te weinig tijd voor. Had ik al gezegd dat ik de stabilisatoren in werking heb gezet? Want de golven staan nu dwars op het schip en dan heb je ze echt nodig.

Nou zeg, dat is me nu ook wat: we moesten uitwijken voor een coaster in de west gaande shipping lane. Nog even en we zijn de shipping lane uit. Zo te zien komt er niks meer aan. Oploeven maar weer. De wind kakt in en de zee wordt rustiger. Helgoland is op 10 mijl afstand al vaag te zien. Het is een beetje heiig. Ik ga verder lezen.

Kwart voor vier. We zitten op nog maar drie mijl van de ingang van de haven van Helgoland. Dat is nu goed te zien. We gaan niet eerst tanken, maar een plaats zoeken in de haven omdat dit later op de dag moeilijker wordt, want er zullen heel wat bootjes komen. Dat tanken kon nog wel eens lang gaan duren: bij elkaar hebben de Laga en de Wing V ruimte voor 1000 liter diesel. Over land kunnen we dan wel een tankbeurt gaan bespreken. Dat moet tegenwoordig op afspraak omdat de haven waar de pomp zich eerst bevond drastisch onderhanden wordt genomen. Maar goed, we hebben nog helemaal geen contact gehad met het bunkerstation, dus we weten eigenljk niks over hoe het hier allemaal gaat tegenwoordig. We gaan het zien, we zijn er bijna. De zee is flink holler geworden, tegen de voorspellingen in is het tamelijk gaan waaien; boven in de 4 Bf en dat merk je meteen. De stabs doen uitstekende zaken nu en maken korte metten met de dwarse golven. Geen centje pijn.

Vijf voor half vijf. We zijn er! In de havenkom. Staan op het punt aan te leggen. Ik wacht tot Willem ligt. Hij moet aan een 150 jaar oud (blijkt later) houten schip van 17 meter lang vastknopen. Een pracht exemplaar. Wat is dat voor een rotgeluid, Ing? Dat komt van dat werkschip aan de overkant vandaan. Een enorme compressor of zoiets op een enorm ponton maakt een ongelooflijk klere-herrie. Ze zijn bezig met onderwater werkzaamheden. Twee jaar geleden is een groot schip (een ferry geloof ik, schijnt op youtube te hebben gestaan) op de steigers geknald en heeft de hele zooi vernield. Het herstel gaan niet al te snel. Willem ligt inmiddels, wij moeten tegen hem aan. Het is mooi weer. Motor uit. Rust!

We lagen koud drie dik of er kwam nog een Belg aan met een Jeanneau 42, die tegen ons aan kwam liggen. Hop, vier dik. Ik leg een lijn aan naar de wal, op verzoek van de jongens die het historische schip bemannen. Voorzorg voor als het gaat waaien. Verderop lagen dikke rijen van wel 8 zeiljachten of zo tegen de steiger, maar die kunnen na wat hoppen over de boten makkelijk op de kant komen. Wij kijken tegen een hoge kademuur aan met een onhandige trap, verzonken in het beton. Joke kan er hier niet vanaf, maar ze heeft Helgoland wel gezien.

Vijf voor zes. Willem en ik hebben betaald in het havenkantoor. Ik was 18 euro zoveel kwijt, net zoveel als drie jaar geleden. We liggen zoals gezegd vier dik, dat valt mee, maar omdat het allemaal brede schepen zijn ziet het  er toch wel “bulky” uit. We gaan morgen alweer weg want vrijdag gaat het tot 5 Bf waaien uit het oosten, althans dat is de verwachting, en dat kan inderdaad een beetje onrustig aan boord worden dan. Het zou wel kunnen hoor, met stabs en zo, maar we moeten allemaal tevreden blijven. Morgen wordt niet meer dan 0 – 2 Bf verwacht. Een vlak zeetje zal ons deel zijn. Ingeborg en ik gaan zo even een wandelingetje maken naar het dorp. Eerst even eten. De generator draait en Ingeborg kookt en hoe: sperzieboontjes, Opperdoezer Ronde, gebraden kipfilet in romige uiensaus en een gebakken eitje.

Tien over acht. Terug van wandelen, Willem was mee. Rondje dorp, kijken of er nog winkels open waren. Dus niet, het was uitgestorven. Achter de boulevard was het wel gezellig, diverse drukke terrasjes, heerlijke geuren, de restaurants draaiden op volle toeren.

De boel gaat op de schop, de brandstofsteiger is weg

De drankwinkels waren gesloten, jammer genoeg, die gaan morgen om 10.00 uur open. We hebben gekeken bij de watersportzaak, die de brandstof verzorgt. Gesloten. Er stond wel een tankwagen die kennelijk de honneurs waarneemt. Morgen om acht uur zijn ze open en gaan we diesel bestellen. Kijk nou, daar komt er nog eentje tegen de Belg aanliggen, het moet toch niet gekker worden. Het is duidelijk dat we helemaal weer moeten wennen aan deze praktijken en dat we de mensen weer moeten leren hoe ze over je boot moeten lopen zonder schade aan te richten en overlast te berokkenen. Velen leren het nooit.

Tien over half tien. Dit was een mooie doch enerverende dag, zodanig dat ik een keer vroeg naar bed ga. Niet schrijven dus maar slapen, dat heb ik nodig geloof ik. Wat voor boek ik ook lees, ik donder steeds na een paar regels in slaap. Heerlijk gegeten trouwens vandaag, had ik dat al gezegd? Ik ga naar bed.

2 reacties op Woensdag, 24 juli 2019

1. wingiv zegt:

Hello Ken, yes indeed did i receive your email and i will answer also by email. It just takes some time. Greetings from us!

2. Ken Robinson zegt:

Hello Willem and Ingeborg, i sent you an email to a hotmail address I found for you, did you receive it? Ken