Donderdag, 25 juli 2019

Helgoland – Bremerhaven

Donderdag 25 juli 2019 ZO 0 – 2 Bf Zonnig en warm
11.45 uur 18.50 uur 17.394 3486,1

Prachtig weer weer, we waren vroeg op omdat we gister om half tien naar bed gingen. Met tussenpozen goed geslapen. Ik werd ietwat meer verkwikt wakker dan anders. Om kwart over zes begon ik te schrijven. Het is nu acht uur. Ik heb een heel stuk op papier, maar ik ben nog niet klaar. Ik moest eerst aan het werk; vetpotje op de schroefas bijgevuld, olie gepeild en bijgevuld, de bilge drooggemaakt van het lekwater van de schroef. Een ramp is dat, daar moet echt een oplossing voor komen: een goede, automatische vetpers om de schroefas waterdicht te houden. Tegelijkertijd moesten we losgooien omdat het varende monument er tussenuit wilde. Willem heeft hem met de Laga geholpen van de kade af te komen. Hij is net een padvinder, altijd bereid om een goede daad te doen en hij vindt het leuk, zijn oude werk als sleepbootschipper: lekker manoeuvreren met bootjes. Joke vindt het ook leuk. De vrijwilligers van de “Rigmor von Glückstadt” waren bang dat de boegspriet de kademuur zou raken, maar Willem had alles onder controle.

Honderd meter gevaren en we liggen weer aan de kant. De Laga tegen de kade en ik tegen de Laga aan, maar nu ieder met de boeg naar voren. Dat is handiger want dan liggen de twee diesel tankdoppen vlak naast elkaar, als straks de tankauto komt. We, Willem, Ingeborg en ik, gaan nu naar de watersportzaak van Rickmer, die schijnbaar het halve eiland in bezit heeft – overal zie je zijn naam – om te vragen of ze effe langs kunnen komen met de tankauto. Het is nog te vroeg voor de drankwinkel, die gaat pas om tien uur open.

Tien voor half tien. We zijn terug van een vergeefse, teleurstellende poging om diesel te verkrijgen. Op dit punt zijn we dus voor Jan Joker naar Helgoland gekomen. Het meisje in de watersportzaak gaf ons het telefoonnummer van de mobiele tankbaas, die in het kleine haventje helemaal aan het eind van de boulevard met zijn tankauto klaar stond om een paar boten te bedienen en het was daar de enige plaats waar hij van de autoriteiten mocht gaan staan om de slang aan te reiken op de boten. Op de Ost Molen, waar wij liggen, mocht ie niet komen. Hij had voor ons geen ruimte meer. Hij had tot twaalf uur al klanten en wij konden pas na 16.00 uur naar het haventje komen om te tanken, want van twaalf tot vier uur was de haven “gesperrt” o.a. in verband met de ferry, die moest aanleggen waar hij met zijn kar stond. Dat konden wij niet want we wilden om twaalf uur naar Bremerhaven vertrekken i.v.m. het tij en de te verwachten harde wind morgen. Godverdegodver! Eigen schuld, dikke bult. Hadden we gisteren bij aankomst maar moeten bellen enzovoort, enzovoort. Dit scheelt ons toch enkele honderden euro’s, die we onszelf door de neus boren. Voordeel is wel dat we op de zeer korte termijn meer geld overhouden voor de drankwinkel (“haha”). We zijn toch naar het haventje toegelopen en hebben wat sneue grappen staan maken met Ramon, de pompert, over een paar Belgen die aan kwamen varen en stuntelden met aanleggen. Leedvermaak, maar hunnie hebben wel diesel en wij niet! Kut ende tering! Sjonge, jonge…. ik bedoel, ik moet altijd wat stoom afblazen, daarna gaat het wel weer en ik bedoel er niets mee (ik hoop dat Tante Tine van 105, dit niet leest, want dan krijg ik weer de wind van voren). Terug liepen we door het dorp en wipten aan bij de Edeka (= een supermarkt) en kochten daar yoghurt en een komkommer, die kwam Ingeborg nog te kort. Willem moest van Joke ook het een en ander meenemen. En nu zitten we weer op de boot, te wachten tot de drankzaken opengaan (tien uur), terwijl ik nog wat na zit te miepen over die 300 euro die we mislopen. Nou ja, we moeten onderweg maar zachies varen en ergens een klein beetje bijtanken tot we weer bij Anton in Zaandam terechtkunnen. Langzaam trekt mijn citroenzure saggerijn weg. Evengoed een mooi eiland hoor, Helgoland. We gaan koffiedrinken op de Laga. Het is wel erg mooi weer nu. We zagen op de Duitse televisie die we hier uitstekend kunnen ontvangen met de gewone antenne zonder het kastje van Digitenne, dat op het vasteland de temperatuur kan oplopen tot 41 graden, heerlijk. Het havenwater is in ieder geval zo glad als een spiegeltje. We vertrekken om een uur of twaalf, want dan is het laagwater en krijgen we de stroom mee naar binnen, naar Cuxhaven, een afstand van toch nog zo’n 40 mijl.

Tien voor half elf. Met de koffie achter de kiezen gaan we naar de drankenwinkel, teneinde een gevarieerde sortering dranken in te slaan. We hebben tevens afgesproken dat we vanaf nu kiezen voor een wat kortere route terug naar Nederland, maar met wat langere ligperioden hier en daar, bovendien kiezen wij voor gebieden waar Ingeborg en ik nog niet geweest zijn, zoals de Weser en het noordelijk deel van het Dortmund Eems Kanaal naar Delfzijl. Dus niet naar Cuxhaven maar naar Bremerhaven, waar we wel al een keer waren in 2016. Mooie stad en een prima haven, veel prettiger dan Cuxhaven vind ik.

Kwart over elf. Twaalf uur gooien we los. De buren weten het al, die moeten voor de derde keer verkassen. Ze nemen het sportief op. Kein problem! Wir sehen uns morgen in Bremerhaven! We hebben ruimhartige hoeveelheden geestrijk vocht ingeslagen en met een dik touw van de hoge kade (het is laagwater) naar dekniveau laten zakken. Alles kwam heel over. en we kunnen  even voort, zeker tot kerst 2023.

Tien voor twaalf. Kwart voor twaalf vertrokken. We gaan “von Helgoland nach Bremerhaven”. Als ik dat in de voicerecorder met een overdeven Duits accent inspreek wordt Ingeborg witheet, ze kan dat niet uitstaan, sinds dat filmpje dat ik heb gemaakt over onze tocht, ook met de Laga, in 2016 naar Denemarken. Lache man. Buiten de haven blijkt niets te kloppen van het idee dat de zee een biljartlaken zou zijn. Dat idee had ik namelijk. Er staan behoorlijk klotserige golven in deze contreien. Negen knopen wind. Het weerbericht klopt niet. Maakt niet uit. Wij kunnen dit. We gaan lekker naar Bremerhaven. Ingeborg heeft een zere arm.

Twee uur. De stroom loopt nu pas echt mee. Dat viel dus vies tegen, zo lang als het duurde voor het zover was. Met de GPS-snelheid zaten we steeds onder de snelheid door het water en nu pas er boven: 6,3 bij 1400 toeren en 5,8 door het water. De shipping lanes hebben we bijna gehad en naderen het enorm uitgestrekte delta-gebied van de Jade en de Weser. Wij moeten de Weser hebben. Ik moest uitwijken voor een tanker die uit het westen kwam. Geweldig die AIS. Je ziet precies wanneer je op ramkoers ligt en hij ziet het ook, zodat je er wat aan kunt doen. Achteruit is Helgoland nog goed te zien. Niet zo gek, we hebben pas 15 mijl afgelegd en nog zo’n 30 mijl voor de boeg.

De boot loopt er prima doorheen. De zee is trouwens steeds meer afgevlakt en toont als een vriendelijk kabbelend meer. We naderen de kardinale boei NGN waarna we de relatieve ondiepten van de riviermonding opgaan. De zee gaat steeds meer op in de horizon, zo glad is ie.

We varen langs een veld van windmolens. Hier is het water helemaal vlak. De vloed gutst nu het land in. We gaan erg hard: 7,6 knopen over de grond en 6 door het water, meer dan anderhalve knoop stroom mee en dat is mooi en hebben we nodig ook om voor zeven uur in Bremerhaven te zijn. Verder gebeurt er niks, dus. We varen door de woestijn: een eindeloze zandvlakte, maar dan water.

Tien over half vier. We lopen nu 8,3 over de grond en 5,8 door het water: 2,5 knoop stroom mee! Da’s veul! Blij dat we hem mee hebben en niet tegen.

Vijf voor vijf. Wat een saaie tocht. Geen flikker te zien, geen dolfijnen, geen zeehonden, alleen af en toe een containerbak die in de vaargeul verderop de horizon breekt. Willem begint op te stomen achter me, heeft ook geen geduld meer.

Het is helemaal vlak water, Ik kan soms geen horizon meer zien en dan lijkt het net of we zweven. Af en toe ben ik bang dat we met schip en al naar beneden donderen.

Bovendien is het bloedheet en het barst van de insecten, vooral vliegen. Met open deuren en ramen loop ik rond met de vliegenmepper, niet erg productief maar je kunt je lekker afreageren. En de kaart op de plotter klopt van geen kant; geen boei staat op zijn plek. Ik moet hem toch eens updaten (hier is ook al geen Nederlands woord meer voor).

Kwart voor zes. We zijn uit het gat langs de kust gekomen en de vaargeul overgestoken waar ook de grote schepen gebruik van maken, achter een baggerschip dat 16 knopen voer, en stomen stuurboord van de groene boeien richting Bremerhaven. Nu varen we eerst op de containerterminal af en dan is het nog zo’n vijf of zes mijl voor we bij de sluis zijn die toegang geeft tot de jachthaven “Im-Jaich” in Bremerhaven.

Kwart over zeven. We kwamen hier, in de jachthaven, 25 minuten geleden aan. We hebben ons gemeld en betaald voor twee dagen, bij twee jolige havenmeester-meisjes, die vroegen of ik kaas bij me had, omdat we uit Edam komen. Prima ontvangst. Onze stempelkaart van deze haven is vol. Als we nog een keer komen hoeven we de eerste dag niet te betalen. Zo duur is het hier overigens niet: 36 euro voor twee dagen. Het is vreemd genoeg niet druk. We liggen ruim op de X-steiger. Ieder zijn eigen plek. We zijn de enige Nederlanders voor zover ik kan zien.

Dit is een mooie tussenstop in een vakantie, een mooie plek om diesel uit te sparen door niet te varen. We eten een groene salade met een ei en drinken veel vloeistoffen. Beneden in de keuken is het 33 graden en in de kajuit 35 graden. Ik moet van Ingeborg de gordijntjes dichtdoen. Na het eten breng ik de meisjes op kantoor een schoteltje oude kaasblokjes, Goudse, met een beetje mosterd. Ik kan niet meer stuk bij ze.

Half elf. We stoppen met alle activiteiten: Ingeborg met puzzelen en ik met schrijven. Muziek speelt. Norah Jones, heerlijk. Het is bloedheet maar het raam staat open, alle deuren staan open en als je je rustig houdt is het goed uit te houden. Geen weer om iets te doen, dat niet. Kan je niet een nachtfoto maken, vraagt Ingeborg. Tuurlijk, erg mooi met al die blauwe lichtjes. Gaan we doen. Het was een fijne dag.