Maandag, 29 juli 2019

Bremen – Marina Wieltsee (aan de Weser)

Maandag 29 juli 2019 N – NW 0- 2 Bf Betrokken en fris, maar later warmer
12.25 uur 14.25 uur 17.432 3493,4

Sodeju, nu moet ik me ook nog haasten. Het is kwart voor tien en ik ben nu pas klaar met het plaatsen op de website van het laatste stukje dat ik geschreven heb, dat moet 27 juli zijn geweest. Een beetje halfbakken heb ik het gevoel. Ik weet het niet meer. Willem kwam ons uitnodigen voor een bakkie koffie met een stukje kwarktaart, door Joke zelf gebakken. Ja, echt.

Het is alweer half één in Bremen. De koffie van Joke was erg lekker, maar de kwarktaart ging er helemaal in als “Gods Woord in een ouderling”. Ingeborg heeft een fotootje gemaakt van de lekkernijen.

Willem heeft met mij gekeken naar de mogelijkheden voor het verbeteren van de vetpot problematiek. Dat moet professioneler dan het er nu uitziet.

Hij ziet wel kans om er wat van te maken, met een knietje, een slangetje en een vetpot met een drukveer die automatisch de hoeveelheid vet in de daartoe bestemde ruimten van het schroefaslager op peil houdt. Volgens Willem moet ook de vetpakking oftewel het vetkoord achter de pakkingdrukker vervangen worden. Voorlopig zal het aandraaien van de pakkingdrukker en het dekseltje van het huidige vetpotje moeten volstaan om het binnendringende water tegen te houden.

Ik vind het prachtig om over deze dingen te schrijven, terwijl ik er geen flikker van snap! Lache man. Ach, ik snap het eigenlijk wel: we hebben gewoon weer een project bij de kop. Ik ga op advies van Willem de plank boven de schroefas door midden zagen, zodat we niet steeds hoeven te etteren om hem onder de uitlaatslang vandaan te wurmen. We maakten de bilge onder de schroefas schoon en ik legde een nieuwe luier neer om overtollig vet op te vangen. Voorlopig laat ik nu de boel open liggen om goed in de gaten te kunnen houden of er nog water binnenkomt.

Toen dit gedaan was, dacht ik dat we weg gingen, maar we maakten op steiger nog even een praatje met de schipper en zijn vrouw van de Con Amore uit Warmond, die ook verhalen konden vertellen waar wij ons wel in konden vinden: aan de grond lopen, motor niet starten wegens waterslag etc. Herkenning alom. Zo’n gesprekje loopt al gauw uit, maar dat was niet erg want we kwamen op het onderwerp van ligplaatsen langs de Weser en dat soort dingen. Onze nieuwe vriend leende zijn navigatieboek van dit gebied waarvan wij de relevante bladzijden kopieerden met de iPads, zodat we kant en klare kaarten hadden van de Weser tot Minden, waar we het Mittelland kanaal op gaan en dat is bekend terrein. Heel fijn. En toen gooiden wij los, nagezwaaid door de bemanning van de Con Amore.

Het is helemaal bewolkt, althans de lucht is egaal grijs en het is een stuk frisser vandaag. Mijn weertje, zegt zus Joke. Een mens kan van mening verschillen. Wat mij betreft schieten de palmbomen uit de grond en gaan we over van kersengaarden naar olijfgaarden in Nederland. Weer eens wat anders. Wij zullen het niet meemaken, onze kinderen niet en kleinkinderen hebben we niet, maar het gaat gebeuren! Dat wil zeggen als niet de stijging van de zeespiegel roet in het eten gooit, verdomme.

We varen inmiddels gezellig op de Weser en we varen hier tevree. We gaan de Weser op, want zo heet dat: je vaart naar de bron en die ligt hoger, je gaat omhoog. Je gaat op en je hebt stroom tegen. Dankzij de sluizen is de Weser bevaarbaar.

Kwart over één in de eerste sluis van velen tot aan Delfzijl. Ja, we maken een ommetje door Duitsland naar Delfzijl. Lange, smalle sluis. En dit is nog wel de grootste van de twee. De kleine waar we eerst voor lagen, konden we niet meer in: te kort en te smal. Dan maar naar de “grote”. Veel groen op de wanden, bah, gore sluis. De stootwillen en de landvasten worden er vies van. Nog steeds somber weer, geen zon.

Half twee. Dat was nog even spannend na de sluis. Ik had de besturing op automatisch gezet, maar had niet in de gaten dat we dichtbij een stalen damwand voeren. Ik gaf wat koerscorrecties in en plotseling stuurde de boot richting damwand aan stuurboord. Godver. Ik kon nog net de boel op standby zetten en achteruitslaan anders hadden we echt een probleem gehad. Een onzachte landing op een stalen damwand wil je niet hebben, dat verlies je. Tot overmaat van ramp zat er om de hoek een binnenschip aan de verkeerde wal, waardoor we vrij plotseling naar bakboord moesten uitwijken. Pfff. Ik had hem niet gezien op de AIS. Afijn, we varen nu echt het land in, op zoet water! De eerste de beste gelegenheid om te liggen grijpen we aan. Ergens verderop is een plas met een jachthaven waar we terechtkunnen. Het ziet er hier, langs de rivier, mooi uit. Veel loofbomen, struikgewas, campings met caravans, maar ook wel wat industriële dingetjes, maar die hebben we ook nodig, dus niet zeuren. Veel reigers, aalscholvers en dergelijke.

Tien voor half drie. We naderen de jachthaven Wieltsee, een ietwat wijdse benaming voor een “gat in de muur” naar een plas hier aan de rechterkant van de Weser. Benieuwd wat we daar aantreffen.

Tien over half drie. Nou, we zijn aangekomen hoor! Heel gezellig hier. We stumperden wat rond toen we op de plas waren, die overigens 10 tot 24 meter diep is. Op een steiger stond een bejaarde havenmeester (net zo oud as ons) ons te wenken. Hij had een plaatsje voor ons. We moesten helemaal achterin naar de langste steiger waar we naast elkaar in een soortement box konden afmeren. Ruim genoeg, helemaal goed. De havenmeester en een andere man hielpen uitstekend bij het aanleggen. Een gigantische jachthaven hier! En vrijwel vol. Je snapt niet dat ze niet met vakantie zijn. Een diepe plafs met vijf watersportverenigingen. Dat zou je niet denken als je het toegangsgaatje zag. We liggen uitstekend hier.

We gaan betalen “ins Büro, neben das restaurant”. Ok. Lekker rustig hier. geen herrie. Dit is geen exclusieve speedboten marina, hoewel die hier ook wel liggen. Het is een allegaartje van boten, heel veel, dat wel. Aardige en hulpvaardige havenmeester, heeft veel gezeild in Nederland. De prijs viel mee: rond de twintig euro. Willem speelde weer voor bank. Ze hebben hier geen pinautomaten, zie je.

Tien voor zes. Ik ben weer terug. Ingeborg staat eten klaar te maken. Lekker hoor, peultjes, aardappeltjes, eitje, kippetje. Ik heb op de kant foto’s gemaakt van hoe we erbij liggen hier. Daarvoor moest ik een eindje lopen. Er zitten hier verschillende verenigingen die allemaal goed afgesloten zijn voor ongewenst bezoek. Ik vond een plek waar ik wat foto’s van onze boten kon maken.

Onderweg zag ik veel braamstruiken met min of meer rijpe vruchten. Dat is wat voor Ingeborg. Het landschap rond de haven is tamelijk ruig, grasland afgewisseld met een korenveld. Geen leven te bekennen, afgezien van een paar konijnen.

We liggen hier in “the Middle of Nowhere”. De toegangswegen tot dit gebied zijn onverhard en van steenslag voorzien. Hier en daar betonnen platen. Verder heel mooi hoor, puur natuur. Terug op de haven ging ik even kijken waar het toilet was. Ik moest pissen zie je.Helaas stapte ik bij een naakte Duitser in de douche, ik had niet goed gekeken op de deur. Hij had een dikkere buik dan ik en hij leefde evengoed nog. Een opsteker. Wat ie eronder had hangen kon ik niet zien, dus. Het was vast geen “opsteker”.

Het is warm, de zon schijnt nu volop en we hebben het reuze naar ons zin. Morgen gaan we om half tien verder, een sluis pakken die om 12.00 uur stopt met schutten vanwege werkzaamheden, de Langwedel Schleuse.

Kwart voor negen. Lekker gegeten. De hele avond gelezen. Het is hier stil. Het wordt tijd dat ik wat ga schrijven. De zon gaat onder boven de Wieltsee aan de Weser, onder de melancholische tonen van het lied “Love got lost” vertolkt door Marianne Faithfull.

PS. Gisteren is Evert Smit overleden, zeer gewaardeerd lid van onze duikvereniging “Trilobiet”. Een verschrikkelijk bericht was dat. Hoe is het mogelijk, zo’n vitale kerel, zo sportief, zo jong. Wij leven mee met de familie en met iedereen die Evert gekend hebben en wensen hen sterkte om dit verlies te dragen.

3 reacties op Maandag, 29 juli 2019

1. Hans en Ineke Con Amore zegt:

Geschreven reacties van vandaag en gisteren niet terug te vinden?,!