Donderdag, 1 augustus 2019

Dode Arm Drakenburg – Nienburg

Donderdag 1 augustus 2019 Beetje Mooi, zon
09.05 uur 11.05 17.480 3502,8

Zeven voor zeven. Het leven duurt maar even. Meel moet je zeven. Als het koud is moet je beven. Ik kan wel doorgaan even. Maar de dag begint. Ik moet opschieten. Half zeven waren wij beiden wakker en buiten. We wilden de ochtend intens beleven. Ingeborg was al eerder opgestaan om het ankerlicht en de lamp in de kajuit, die we voor een goede zichtbaarheid extra hadden laten branden, te doven. Hier is overigens helemaal niets langsgekomen, van menselijk leven aan de kant is ook niets te bespeuren. Je hoort voornamelijk vissen springen in de rivier; deze dode arm barst van het leven. Ik had het leuk gevonden als een otter of een bever langs kwam zwemmen, dat zou volgens mij hier zomaar kunnen. We hebben veel bezoek van spinnetjes, die komen aan hun draadje aanzweven en vullen de reeds aanwezige bevolking aan; iedere morgen loop ik met mijn kanis in de kuip door een stuk of drie vers gesponnen webben. Niet uit te roeien dat spul. Het is mooi stil, de stroom stroomt eeuwig door, wel lekker met doortrekken. Kijken wat deze dag brengt. De Laga ligt voor ons, bovenstrooms, in een laagje mist op het water. Ik heb er fotootjes van gemaakt.

Vijf over acht. Ingeborg die vanmorgen weer in bed gedoken was, is definitief wakker dus ik kan weer hardop praten. Zij gaat gimmestiek doen en ik praat tegen de voice-recorder, een update. Ik heb van alles gedaan: overboord gepiest, mijn stukje geredigeerd, foto’s uitgezocht. Zo stil hier, genieten. Zonnetje schijnt. Alles rustig.

Tien over half negen. We liggen nog steeds in de Dode Arm Drakenburg. Opeens verschijnt een kudde paarden op de dijk schuin achter ons aan stuurboord. Het zijn er elf en ze gaan staan drinken uit de rivier. Je hoort hun hoeven over de stenen kletteren. Ik maak een paardengeluid met mijn lippen, je weet wel, en eentje heft zijn kop op en staat te kijken welke dwaas die zielige nabootsing op zijn geweten heeft. Tot twee keer toe. Lache man. Ze trappen d’r toch in.

Vijf over negen. Vertrokken. Willem had 15 seconden nodig en ik tien minuten, dat is het verschil tussen een paal en een anker. Maar geef mij maar het ouderwetse anker, lekker romantisch. Met zo’n paal is er toch geen donder aan?! Dat is iets voor baggerbakken. Door de stroom zijn we vrij snel de Dode Arm uit en meteen bakboord uit bevindt zich de Schleuse Drakenburg. Oh, Ingeborg, die ene stootwil staat op het punt zijn t-shirt uit te trekken, die moet je even vastnaaien!

Half tien. De sluis stond open. We gaan 6,40 meter omhoog. Mooie sluis, Deze heeft wel bolders, zijn er nog niet afgehakt. De sluis is 222 meter lang en 12 meter breed, rare maat. Na de sluis is het niet ver naar Nienburg, dat moet een leuke plaats zijn volgens Joke en Willem. Ze zijn er tien jaar geleden geweest, dat was al met de Laga, We gaan het zien.

Kwart voor tien. Er moest veel water in deze bak: 222 x 12 x 6,4 meter = ruim 17.000 kuub, dus dat duurde een kwartiertje maar nu kunnen we eruit. Meteen na de sluis hebben we een brug te pakken, waarvan we niet weten hoe hoog ie is. Er zijn op deze rivier geen peilschalen en in de gids staat ook niks, op de plotter evenmin. Uit voorzorg strijken we telkens de mast, waar onze toeters en bellen opzitten. Hij doet het nog steeds prima na de reparatie door Cees, vorig jaar op de Seine. Godsamme, wat lijkt dat alweer lang geleden. Ik (Zwager Willem) moet nog steeds het kroonsteentje vervangen door een waterdichte oplossing.

Bijna bij Nienburg. Frappant zo druk als het hier is, meteen na de sluis. De ene na de andere duwbak of zandboot trekt langs. Ze komen voornamelijk “van boven naar beneden”.

Half twaalf. Elf uur legden we aan in Nienburg in een prachtige havenkom, diep genoeg overal. Er is een kanovereniging met steigers voor eigen boten en die van bezoekers. We liggen aan een redelijk nieuwe steiger, die hier vroeger niet was, volgens Joke en Willem. We parkeren de boot vóór een Nederlands schip, een tot motorboot verbouwde Fairwind 36. De Laga erachter en daarmee is de steiger vol.

Toen we van de wandeling terugkwamen was de Nederlander weg, maar er kwam een roker voor in de plaats. Man, wat stonk die boot

We moeten ons melden in het restaurant verderop, maar dat gaat pas om 15.00 uur open. Willem en ik zijn er heen gelopen en we hebben het menu bekeken, dat er goed uit zag. Misschien gaan we hier vanavond wel een hapje eten met z’n allen. Tevens trokken we een folder en een plattegrond van de stad uit een kast. Er was verder niemand op de haven te zien. Na de lunch gaan we de stad in voor boodschappen en bezichtiging. Het lijkt mij hier wel wat. Nu even het logboek invullen en dan mijn stukje op het internet zetten en eten en koffie drinken, want ik heb vreselijke trek in koffie.

13.00 uur. We gaan met z’n vieren lopen naar de Altstad. Ik was effe bezig met een stukkie (ik weet niet meer welke, want als er steeds een dag tussen zit raak ik in de war) op het internet te zetten, met fotootjes erbij. Een hele uitzoekerij, ik had van Willem ook foto’s nodig, maar het is weer gelukt.

Half zes. We gaan uit eten hier op de haven. Dat staat. Vanmiddag gewandeld over de vesting en door de winkelstraten en over het plein rond de wanstaltig met moderne bakstenen gerestaureerde kerk, geen porum. Nienburg is best wel mooi hoor, nog veel leuke geveltjes uit oude tijden, er is veel aan gedaan, men doet zijn best, maar men schiet weleens naast de roos, ook hier.

Widukind

Karel de Grote

We hangen wat rond, schieten plaatjes (ik) van de bezienswaardigheden (leuke beeldengroepen hebben ze hier en een ooievaarsnest) en wandelen door de Lange Strasse terug naar de haven, na wat boodschappen te hebben gescoord in de “Netto” (= een supermarkt), waar je Bruto moet betalen. Lache man. Op de haven hebben we de dikke platanen van 300 jaar oud bewonderd.

Na de wandeling heerlijk met z’n vieren geborreld in onze kuip: biertje, Berenburgertje, kwarante très, nootje, kaasje, je kent dat wel. Willem nam echt ijskoud bier mee, want dat wil bij ons niet lukken. Ik moet een nieuwe koelkast hebben, 220 volt bij voorkeur, eentje van 200 euro. Nu hebben we een Coolmatic of zoiets op 24 volt die drie keer zoveel kost. Gaan we regelen voor we naar de Middellandse Zee afreizen. We hebben vreselijk gelachen. Ik weet niet meer waarom.

Half acht. Dat was lekker! Heerlijk gegeten. We namen allemaal een Cordon Bleu met een salade en frieten. Jammer dat er geen ei bij zat. Het smaakte echt lekker, een beetje veel en machtig was het wel. Vriendelijke bediening en niet duur. Heel gezellig.

O, kijk daar is Willem. Ik krijg geld van hem, van het afrekenen nog. Helemaal niet gezellig, zegt Willem. Waarom niet? Omdat ik moet betalen! Dikke pech dan. Morgen om zes uur weg? Dikke …, zegt Willem. Negen uur. Ok. Ingeborg: een tussenstop en dan Minden, hè? Willem: ja, ik denk een tussenstoppie, hè. Ik: een tussenstoppie? Willem: ja, tussenstoppie. Allemaal: we zoeken weer een dooie arm, hè. Ja, een dooie arm, anders wordt het te duur. Er zijn zat dooie armen, dus dat komt goed.

Het is rustig weer, het zonnetje schijnt nog steeds. Windstil. Er varen nu geen schepen meer op de rivier. Nienburg is een aanrader. Een zeer vriendelijke ontvangst in het restaurant, dat tevens de havenpenningen int.

Tien uur. We gaan vroeg naar bed. Ik heb vanavond niks geschreven, morgenochtend maar, ik heb tot negen uur. Ik ben moe en heb misschien iets te veel gegeten en gedronken, misschien iets té gezellig? Mooie stad, fijne haven, fijne dag. Dag.

3 reacties op Donderdag, 1 augustus 2019

1. Hans en Ineke zegt:

De eerdere reacties zijn idd niet geplaatst. Maar wilden laten weten dat het leuk was om jullie ontmoet te hebben in de Marina Bremen en zeker omdat Hans jouw blog al jaren
    leest en wij zo toevallig vlak voor jullie aanmeerden.
    En onszelf met foto en al terug zien in de blog. En wat een pech voor de Laga met de stabilisator. Wat jij in een dag schrijft doe ik ong. in een week in mijn blog .
    Petje af hoor om dat zo lang vol te houden en leuk leesbaar ook,
    Groet Hans en Ineke
    Con Amore

Liked by 1 persoon

2. Hans en Ineke zegt:

Leuk en uitgebreid geschreven vooral omdat het zo herkenbaar is. Wij waren daar verleden week of zo en vonden het ook een leuke stop.