Woensdag, 31 juli 2019

Dode Arm Alte Weser – Dode Arm Drakenburg

Woensdag 31 juli 2019 Ja Bewolkt, af en toe zon
10.10 uur 15.15 uur 17.472 3501.2

Het is nu hoe laat? Hoe laat is het nu, Ing? Oh ik zie het al, het is tien voor vier s’morgens. We werden wakker omdat het begon te regenen en niet zo zuinig ook, en onweren en bliksemen. Het stort naar beneden. Nu staan we met z’n tweeën buiten in onze blote dinges in de kuip onder de kap van de kuiptent. Alle zijkanten zijn sinds twee weken opgerold, dus de banken worden zeiknat. Het is 31 juli vandaag, het kan niet op. Ja, het kan wel op, het is de laatste dag van de maand, het is op. Tjiez, wat is het donker, hoewel, je kunt wel iets zien. Alles is nat, we kunnen niet zitten. Hier op dit puntje kan je nog zitten, Ing, maar ook niet lang, hoor. Het waait niet, en het regent wel dat betekent dat die harde wind nog kan komen. Als het moet kan ik het anker van binnenuit laten vieren, Ing. Wat een spanning, dit hebben we deze vakantie nog niet meegemaakt, dat we wakker werden van regen en onweer. Wat is dit, vraagt Ing. Een boodschappentas vol zwemspullen. Oh ja, we zouden gaan zwemmen, nou of het daar nog van komt, denk het niet. Kan jij het trapje dan naar beneden laten, langs de rubberboot die er voor hangt, vraagt Ingeborg. Ja, dat kan ik, Ing.

Dat is me ook wat, het is nu half acht, de 31e juli, woensdag en we hebben gezwommen! Half acht sogges. Vannacht werden we wakker van een onweersbuit met kletterende regen en om zeven uur gingen we er maar even uit om te zwemmen. Om de boot heen en helemaal naar de Laga en terug. Heen duurde lang, tegen stroom in maar terug ging dus snel. We mogen de waterlijn wel eens schoonmaken. Nu even niet. Het zwemmen  was verfrissend en verkwikkend. Je knapt er als het ware van op. Het water was lekker, helemaal niet koud. Het is bewolkt en boven water wel frisjes, verder is het rustig op de ankerplaats, overal eigenlijk.

Kwart over tien. Het anker is gelicht, we zijn weer op weg, uit de Dode Arm Alte Weser. We hebben het hier fijn gehad, goede herinngeringen, maar nu moeten we toch verder, hoor. Nou tabée dan. Met weemoed verlaten wij deze Dode Arm Alte Weser, wegwezen van de Alte Weser.

Had ik al verteld dat we hebben ontbeten, zitten lezen en koffie hebben gedronken? Bij deze. De dag is goed begonnen en de frissigheid is er vanaf, het begint alweer goed warm te worden.

Vijf voor half elf. Voordat we vertrokken had Willem gebeld en hebben we overlegd over de bestemming van vandaag. Dat wordt weer een dode arm, die bij het plaatsje Drakenburg. Volgends de gids kun je daar prachtig ankeren op stroom. Volgens Willem is het 30 km, met slechts één horde te nemen in de vorm van een sluis, die bij het plaatsje Dörverden. Dat is alleszins te doen. Nu is 30 kilometer niet niks, daar gaan we een uurtje of 3 à 4 over doen met mijn tempo, daar komt nog sluistijd bij. Ik hou hem op 1200 toeren, dan varen we ongeveer 5 knopen. Kijk, Ing, we komen nu op het punt, tot waar ik gisteren met Willem heb geracet in het rubberbootje. Dat is de ingang van de rivier de Aller. Hier zijn we omgedraaid. Oh, goed hoor, zegt Ingeborg.

Vijf voor twaalf. We varen de kleine kolk van de Schleuse Dörverden in. Ze hebben er twee, een kleine en een grote en dit is de kleine. We hebben wat wind op kop en er valt een spatje regen. Het is weer betrokken en fris, vergeleken bij een uurtje geleden. We maken vast aan Willem, aan de Laga bedoel ik dan, hè. De bolders in de muren zijn een beetje vreemd: ze zijn allemaal afgeslepen. Niet zo handig. Joke en Willem moeten hun schip bij de middenbolder aan de trap hangen. Rare jongens, die Duitsers.

Met vijf minuten waren we door deze sluis heen. Het is nu acht minuten voor half één, we zijn het dorpje Dörverden gepasseerd. Dat zag er best leuk uit vanaf het water. Ik heb een paar fotootjes gemaakt. Waar het Schleuse kanaal samenkomt met de Weser, is aan stuurboord aan het begin van de dode arm een jachthaventje, Palm Beach. Dat zag er alleraardigst uit.

Schleuse kanaal

Palm Beach

Dörverden

Dörverden is ook wel een paar fotootjes waard. Hier is de rivier weer breed en er staat een pittig windje. Don schijnt nu wel, het is nu niet warm eigenlijk, nog niet, terwijl het toch al bijna half één is. We zien vaak beesten op de rivierdijken. Dan moet ik altijd fotootjes maken.

Tien voor half twee. Het stadje Hoya voorbij, daarvóór hebben we Barme gehad, na Dörverden dus. Weinig van te zeggen eigenlijk.

Deze bruggen waren bij Hoya geloof ik.

Vijf voor half drie. We kwamen langs de pont van Schweringen. Dat is een gierpont aan een draad, zeven meter boven het water (die draad). Er schoof aan lussen een kabel mee. Het zal wel een elektrische pont wezen. Hij ging heel traag naar de overkant (en later weer terug natuurlijk, toen wij gepasseerd waren). Grappig ding.

Tien voor half vier. We liggen voor anker in de Dode Arm van Drakenburg. Dat is een dorpje/stadje dat aan het begin van deze dode arm ligt helemaal aan de andere kant. Wij dachten tot aan de stuw te varen bij Drakenburg en daar te ankeren, nog zeker een zes kilometer af te leggen, maar omdat we steeds meer stroom tegen kregen, het werd uiteindelijk zo’n 2,3 knoop stroom, zijn we gekeerd en hebben we ergens niet ver van het begin van de dode arm het anker laten vallen. Willem stak een eind verderop zijn paal in de bodem, achter de bosjes. Wij moesten middenin de rivier gaan liggen om zwaairuimte te hebben naar beide kanten. De stroom (ruim 0,5 knoop op deze plek) houdt ons in het midden. We hoefden niet achteruit te slaan; het anker werd vanzelf in de grond getrokken. Hier is geen doorgaand verkeer, helemaal geen verkeer zelfs zoals later zou blijken. Een fantastische plek, midden in de bush bush.

de stroom kolkt (een beetje) terwijl we stil liggen

Half zeven. We zijn aan tafel gegaan, na een heerlijke middag in de kuip, met een lekker windje, zonnetje erop, boekje erbij. Het wordt nu onaangenaam want de zon is weg en het begint steeds harder te waaien. Maar evengoed blijven we in de richting van de stroom liggen. Geen golfslag natuurlijk hier, dus als het zou gaan stormen kan ons hier niets gebeuren. De wind krijgt ons niet in de kant gedrukt, wel liggen we soms aan de rechteroever, dan weer aan de linker. Gek genoeg blijft de boot in de lengterichting van de rivier liggen, de ketting maakt dan een flinke hoek met de boeg. Dat zijn vreemde dingen. We gaan nu eerst genieten van onze rauwe lofsalade van lof met mandarijntjes, appel, mayo, zilveruitjes en ketjap manis en aardappeltjes (Opperdoezer ronde), een eitje en kip piri piri. Zo lekker. Terwijl Rod Stewart op de achtergrond een melancholisch-nostalgisch lied kweelt.

Zeven minuten voor acht. Het eten is op (al een tijdje). De patio-deuren zijn dicht, het is koud buiten. De wind is inmiddels weer gaan liggen, maar buiten zitten is niet meer lekker. Na eerst mijn boek, een flutding van Nora Roberts dat als een nachtkaars uitging, te hebben uitgelezen, ga ik beginnen aan mijn verhaaltje van 30 juli. Het is bijna acht uur, ik vrees dat ik weer een lange zitting voor de boeg heb voordat ik klaar ben, want we hebben zoveel avonturen beleefd gisteren! Terwijl het schrijven ook steeds trager gaat, ik begrijp er niets van. Laat ik maar stoppen met ouwehoeren en beginnen.

Exact 00.01 uur. Het is 1 augustus. Dat we dat nog mogen meemaken. Middernacht. Geen maan maar des te meer sterren, niet te tellen. We liggen in een doodstille arm van de Weser, die nog dood is ook, op stromend water, smal, maar gewoon op anker, de stroom houdt ons in de stroomdraad van de rivier. De hele avond zitten werken, veel woorden zijn het geworden, heel vervelend, maar niks aan te doen. Ik ga nu naar bed. Ingeborg ligt er al in. Nu heeft Willem zijn ankerlicht wel aan. Die van mij brandt ook maar ik doe ook nog een lamp aan in de kajuit, voor de zekerheid. Morgen weer een dag, vandaag bedoel ik. Gister was een fijne dag