Zaterdag, 3 augustus 2019

Unterweser-Altarm – Minden

Zaterdag 3 augustus 2019 Iets meer dan gisteren Het begon fris en bewolkt, maar het werd warm
07.45 uur 13.15 uur 17.515 3509,7

Vijf voor half acht. We zijn sinds 06.00 uur wakker. Goed geslapen geloof ik. Het heeft niet meer geregend na de vreselijke stortbui van gisteravond. De kuip is nog behoorlijk nat. Windstil. Koel. Damp stijgt op van het wateroppervlak. We liggen goed. Ik heb gisteravond een stuk geschreven en op de website gezet, met mijn eigen bijtjes want ik kon het netwerkje van Willem niet ontvangen, hij lag te ver weg.

Te kwart voor acht hebben wij het anker gelicht en hebben ons naar de Weser laten drijven. Op de AIS zien we een vrachtschip, de “Danny” in de “Bergfahrt” naderen. Daar moeten we op wachten want hij gaat als eerste de sluiskolk in, dus blijven we nog wat hangen in de monding van de dode arm. Als ie gepasseerd is schuiven we achter hem en de Laga en nog een bootje naar binnen. Altijd weer spannend zo’n sluis.

Half negen. We varen de Schleuse Schlüsselburg uit, 4.5 meter hoger, achter het vrachtschip en het zeilbootje aan. Het is moeilijk om met de kolkingen tussen de sluismuren de boot recht op koers te houden. Lastig sturen tussen de muren. Het is mistig. Een eind varen steeds weer in zo’n sluis. Ik slinger van bak- naar stuurboord. Maar uiteindelijk krijgen we weer de ruimte.

Volgende sluis: Petershagen met daarachter ook weer zo’n Schleuse kanaal. We halen deze sluis op het nippertje. De “Danny” en het kleine bootje liggen er al in. Door mij misten we bijna deze sluis, ik vond het niet nodig om bijtijds een tandje bij te zetten. Gelukkig liet de “sluismeester op afstand” de lichten op groen en waren we desniettemin op tijd, met een dot gas op het laatste stuk. Dit kanaal heeft na de sluis veel bruggen en we laten de mast naar beneden na de eerste brug.

Vijf over tien. Sluis uit, al slingerend door het schroefwater van de vrachtjoekel voor ons. Het zeilbootje voor ons houdt ook dapper stand.

Het spreekt vanzelf dat wij onderweg buitensporig genieten van het land- en rivierschap om ons heen.

Kwart voor elf. We verlaten nu het Schleuse kanaal van Petershagen. Op de punt van de splitsing tussen het kanaal en de dode arm met een eindje verderop de stuw, zien we een camping en een klein jachthaventje, net als Palm Beach. De stuw bevindt zich tamelijk vooraan in de dode arm zodat er geen of weinig ruimte is om te ankeren. Het haventje biedt ook weinig soelaas vrees ik.

Na de sluis van Petershagen zet ik er de sokken in, teneinde de “Danny” een beetje bij te houden. We passeren het zeilbootje voor ons. Daarvoor zijn 2000 toeren en een snelheid door het water van 7,5 knopen plus nodig. Alles tevergeefs. We komen allemaal tegelijk aan bij de sluis van Minden waar we toch moeten wachten op verkeer dat dalwaarts gaat en dan gaat de “Danny” erin met een rondvaartboot; voor ons is geen plaats meer. Na anderhalf uur wachten kunnen we er pas in, achter de “Everingen” een Nederlands vrachtschip van de familie Smedeman uit Terneuzen. De bemanningen van de Everingen en de Laga bepraten wat dingen, die wij niet kunnen verstaan. Wij moeten opletten bij de drijvende bolder waar we aan hangen. Joke en Willem hebben pech, hun drijvende bolder is er niet. Zij moeten dus steeds overpakken. Lastig. Verders is dit een mooie sluis. De wanden zijn glad en hoog. We stijgen 13,30 meter naar het niveau van het Mittelland kanaal.

13.30 meter stijgen

Het poortgebouw over de oude Schacht Schleuse, naast de nieuwe kolk waar wij in liggen.

Kwart over een. We liggen aan de kade aan de overkant, tegenover de sluis, aan het Mittelland kanaal, op dezelfde plek waar we in 2016 hebben gelegen. Een prachtige plek met zicht op de sluis en op de doorgaande vaarweg. De vrachtschepen vliegen je om de oren en toch heb je er niet zoveel last van, qua golfslag en dergelijke. Ze houden ook een beetje in heb ik gemerkt. We hebben volgens Joke en Willem ongelooflijk geluk dat er plaats voor ons was.

Ingeborg maakt de jasjes van de stootwillen schoon, die in de sluizen groen zijn geworden

14.30 uur. Na een gezellig glaasje bier aan boord van de Laga gaan we boodschappen doen bij de Lidl en lege blikjes wegbrengen. Daar krijg je namelijk statiegeld voor terug in dit land. Dat werkt. En trouwens: lang leve de plooifietsen! Zonder zouden we het niet hebben gered. Want het is best een eindje weg.

16.00 uur. We zijn terug van de Lidl, we hebben alleen maar boodschappen gedaan. Nog niks bezocht of bezichtigd. Dat gaat waarschijnlijk ook niet uitgebreid gebeuren, daar moet je hoofd naar staan. Van het statiegeld van de blikjes hebben we nieuw bier gekocht en nog wat andere schapjes. Het is ook hier, net als in Nederland best goedkoop, maar “je moet er wel op lopen”.

Tien voor half vijf. Allemaal appjes van Rianne: ze hebben hun nieuwe boot in ontvangst mogen nemen! Een mooie open sloep van 6 meter van het merk Maxima, met een flinke Honda buitenboordmotor van 50 pk in een bun zodat je hem niet ziet (of hoort). Het lijkt net of ie een binnenboordmotor heeft. Ze zijn er zeer verguld mee en hij ziet er ook gelikt en modern uit. Gefeliciteerd jongens! Ze moeten de motor nog “inlopen”, dus niet te gek doen. We nemen ons voor op de terugweg in Medemblik langs te gaan en dan hoop ik dat ik even een stukje mag scheuren. Ik heb de smaak te pakken gekregen, zie je, een mens mag dan zeventig wezen, maar ergens blijf je altijd kind.

Wat een drukte! De schepen vliegen hier af en aan. Duwbakken, vrachtschepen, rondvaartboten. Veel schepen onder Poolse of Tsjechische vlag (als ze hem voeren, want daar scheelt het ook nog wel eens aan). Wat een toestanden. Ingeborg serveert Emmenthaler kaasblokjes, daar zijn we dol op, een aparte vermelding waard.

Het wordt frisser. Ik krijg honger. Logisch, tis kwart voor zeven. een glaasje wijn, muziekje erbij. De zon schijnt nog steeds.

Te 20.30 uur begin ik met mijn verhaaltje. Misschien krijg ik het binnen een redelijke tijd af. Maar eerst naar de wc. Dat helpt niet mee. Na de bevalling ben ik tot 24.00 uur oftewel 00.00 uur bezig mijn verhaaltje te schrijven. Joke en Willem liggen dan al te kooi. Ik zal morgen (straks dus) wel vragen of Willem zijn sluis open wil zetten. Het is hier heel fijn en het was een fijne dag.